Het ontwikkelen en leren van tijdsbewustzijn Wat leert ons het bestaande onderzoek? Arie Wilschut Leuven, 6 maart 2012 1 Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

over het Vaderhart van God.
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Wordt de wereld een dorp? Turkije: buurman of verweggistan?
Hst 4: De wereld indelen.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Presentatie, deelpagina over mijn fantasie, mijn animatie liefde
De verlichting Paragraaf 2.
Aantekening §1 B-nummers.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Omgaan met geschiedenis
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
AARDRIJKSKUNDE.
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Dromen van een witte Kerst
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Algemene Sociologie PA – B1
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Preek 1 Koningen 17: Louis Hersent
Plaatsen van Herinnering, Canons … … en andere vormen van bestaansverheldering Maarten Prak,
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
Goed voorbereid naar de Pabo!
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
§2: politieke stromingen en partijen:
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Wat is belangrijk? Dat we Gods goedheid beleven Dat we dagelijks veranderen Dat we op weg zijn naar heerlijkheid Dat we leren zien met Gods ogen.
ELKAAR (VER)DRAGEN Witte Donderdag. Het Laatste Avondmaal.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
DAVID PINTO
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
De humor van ( ) Zijn echte naam is Samuel Clemens. Hij werd geboren in 1835 in Missouri en gestorven in 1910 na carrière als schrijver en humorist.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014.
Duurzame energie en ruimtelijke ordening Inpassing in het cultuurlandschap Els Romeijn Adviseur erfgoed en ruimte.
Grammar – period 2.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Dide Breuer.
de tijd van burgers en stoommachines
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Geschiedenis 3de jaar.
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Posters voor in het geschiedenislokaal
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Smart grids Een filosofische verkenning naar de elektrische infrastructuur van de duurzame samenleving Dr. Maarten J. Verkerk.
Transcript van de presentatie:

Het ontwikkelen en leren van tijdsbewustzijn Wat leert ons het bestaande onderzoek? Arie Wilschut Leuven, 6 maart Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding Lectoraat didactiek van de maatschappijvakken

‘Wat is dan tijd? Wanneer niemand het mij vraagt, weet ik het. Wanneer ik het iemand die het mij vraagt zou willen uitleggen, weet ik het niet.’ Augustinus, Confessiones, Boek XI, 14:17. Is dit het wat het moeilijk maakt om geschiedenis te leren? Tijd is een ongrijpbaar begrip. tijd cyclische en lineaire, relatieve en absolute tijd, tijdmeting, tijdverschillen, tijdrekening, tijdsperiode, tijdsgebruik, tijdsbeleving, verandering in de tijd, chronologie, evolutie, duur, generatie, kalender, historische bron ruimte natuur, klimaat, milieu, platteland, stad, land, continent, derde wereld, grens, ruimtelijke inrichting en spreiding, ruraal, stedelijk, industrieel landschap, verandering in de ruimte, zorg om water, beleefde en absolute afstand, schaal lokaal-mundiaal, verkeer, kaart legende - windrichting, oriëntatie socialiteit politieke verschijnselen: staat, bestuur, overheid, macht, verkiezing, democratie, meerderheid, oppositie, koninkrijk, internationale organisaties, EU, rechten en plichten, wetgeving, mensenrechten economische verschijnselen: arbeid, taakverdeling, beroep, arbeidsmarkt, prijs, winst, kapitaal, vraag, aanbod, produktiekost, consument, landbouw, veeteelt, groot- en kleinhandel, industrie, grondstoffen, energiebronnen, techniek, verkeer, reclame sociale verschijnselen: individu, gezinspatroon, groep, samenhorigheid, samenleving, nomadische agrarische en industriële samenlevingsvorm, fabrikant, groothandelaar, arbeider, welvaart, tekort, arm, rijk, werkloosheid, vierde wereld, rollenpatroon, collectieve voorzieningen, migratie, vluchteling, racisme, groepsinteracties culturele verschijnselen: cultuurgebied, taalgroepen, godsdienst, levensbeschouwing, ethiek, waarden, normen, feesten, levenswijze, leefgewoonten, woning, kleding, voeding, hygiëne, kunst, esthetische zingeving, media, wetenschappen, communicatie. Bron: Vlaamse eindtermen geschiedenis ASO

Pogingen om tijd te verbeelden

Tijd in Bij de Tijd

Aanknopingspunt: Het leven van verschillende generaties naast elkaar.

Aanknopingspunt: Oude en nieuwe dingen (overblijfselen). Aanknopingspunt: Een omgeving die verandert (overblijfselen). Tijd in Bij de Tijd

Lineaire tijd. Kloktijd. Kalendertijd. (cyclische tijd) Rekenkundige tijd (chronologie): eeuwen etc. De tijd van generaties op de lineaire schaal uitgezet. Tijd in Bij de Tijd

Tijdservaringen Cyclische tijd Sociale tijd Mythische tijd 4 of 5 generaties Onze dagelijkse en jaarlijkse cyclische patronen. Onze persoonlijke tijd die niet de tijd is van geschiedenis- boeken. Ongenuanceerde en weinig gedifferentieerde ideeën over ‘vroeger’. Gebaseerd op antropologisch onderzoek van Evans-Pritchard, Hallowell, Turton & Ruggles, Ohnuki-Tierney en Aveni.

Dagelijkse tijdcyclischhet ritme van dagen en weken Sociale tijdlineairde tijd van mijn leven en het leven van mijn medemensen Mythische tijdvormloos‘vroeger’ Spontane beelden van tijd

Historische tijd is heel anders Onvoorstelbaar lang: CHRONOLOGIE. In te delen in verschillende compartimenten: PERIODISERING. Geen vertrouwde, maar een vreemde wereld: VOOROUDERS VREEMD. VREEMDE OVERBLIJFSELEN. Wat in de ene tijd hoort, hoort niet in de andere: ANACHRONISME. Een tijd gaat niet logisch in de volgende over: CONTINGENTIE.

Het steeds andere. Een lange lineaire tijd. Onbeperkte tijdsduur. Kennis op basis van overblijfselen. Zij-relaties. Veranderlijke waarden en waarheden. Een gedifferenteerd beeld van het verleden. Het steeds terugkerende. Een cyclische tijd. Beperkte tijdsduur. Kennis op basis van directe communicatie. Wij-relaties. Eeuwige waarden en waarheden. Een ongedifferenteerd ‘ooit’ of ‘vroeger’.

Er is dus weinig reden om historische tijd te onderwijzen als een logisch uitvloeisel van dagelijkse cyclische tijd, sociale of mythische tijd. Toch werd in het verleden (of nog)? vaak gedacht dat kinderen eerst moesten kunnen klok kijken en de maanden van het jaar moesten kennen voordat begonnen kon worden met geschiedenisonderwijs. Ook wordt correcte beheersing van de mathematische chronologie vaak gezien als een voorwaarde om geschiedenis te kunnen bedrijven. TIJD: Een aantal culturele constructies van verschillende aard.

Traditioneel onderzoek Uit: E.C. Oakden, M. Sturt, The Development of the Knowledge of Time in Children British Journal of Psychology, 12 (1921/1922) p

Traditioneel onderzoek Uit: E.C. Oakden, M. Sturt, The Development of the Knowledge of Time in Children British Journal of Psychology, 12 (1921/1922) p

Onderzoek van Barton en Levstik Uit: K.C. Barton, L.S. Levstik, ‘Back When God Was Around and Everything’: Elementary Children’s Understanding of Historical Time. American Educational Research Journal, 33 (2) (1996) p LEVSTIK/BARTON: We see no reason to think that a child must be able to name the months of the year before he or she can recognize that a picture of colonial America is older than one from the 1950s.

De juiste oplossing: F (1772) D (1837) B (1886) G (1899) C (1924) E (1939) A (1956) I (1967) H (1993) Onderzoek van Barton en Levstik Uit: K.C. Barton, L.S. Levstik, ‘Back When God Was Around and Everything’: Elementary Children’s Understanding of Historical Time. American Educational Research Journal, 33 (2) (1996) p

1

2

3

4

5

6

De juiste oplossing: 3 (15e eeuw) 5 (1688) 2 (1736) 1 (ca 1800) 6 (ca 1850) 4 (1884)

- Kinderen bleken behoorlijk in staat de volgorde goed te treffen, meer naarmate ze ouder werden. - Gevraagd naar periodisering werd eerst in drieën onderscheiden (old, almost now, now) en later werd de ‘oude’ categorie meer gedifferentieerd (real old, old, just old). - Als perioden werden onderscheiden, dan eerder met associaties (cowboy times, around the war time, victorian) dan met getallen, en de laatste zeer grof. Conclusies van Barton en Levstik

Strategieën die leerlingen toepasten - Kennis van materiële werkelijkheid (auto’s, kleren, gebouwen). - Kennis uit eigen persoonlijke ervaring (‘mijn vader leerde rijden in zo’n auto’) leidend tot grote zekerheid bij het maken van keuzes. - Vooruitgang en ontwikkeling (met het heden als norm). - ‘Anchoring and adjustment’: een vast tijdstip kiezen in het heden en dan terugrekenen (met desastreuze resultaten). Sociale tijd Conclusies van Barton en Levstik

- Zie het leren van historische tijd als een zaak op zichzelf, niet in het verlengde van kloktijd en dagelijkse tijd. - Het gaat bij historische tijd om ‘andere werelden’: daarmee kunnen kinderen in principe goed uit de voeten. Gebruik hun fantasie. - Werk veel met beeldmateriaal en verhalen. Geef ruime informatie over de materiële omstandigheden in een tijd. - Geef leerlingen een aantal ‘tijden’ met duidelijke karakteristieken als herkennings- en vergelijkingspunten (tijd van de cowboys, riddertijd, etc.). - Laat vaak vergelijkingen tussen tijden maken, ga vaak ‘door de tijden heen’. - Eén keer alle perioden gedetailleerd in chronologische volgorde behandelen leidt vermoedelijk niet tot historisch tijdsbesef. - Relativeer het belang van rekenkundige chronologie als hulpmiddel. Adviezen

Hartelijk dank voor uw aandacht.