13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma. Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB ????.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Doelmatigheid in het mbo Optimaliseren op het kruispunt van belangen.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
BWI praktijkopdrachten
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Presentatie Henny Knechten
Goud in Handen!.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
VTB Technasium Vakcollege
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
VMBO Carrousel unieke samenwerking onderwijs en leerbedrijven.
Intersectoraal Klas 3.
Andre Bomers/Klaas Jellema. Maatschappelijke relevantie Groen onderwijs: imago “zorgonderwijs” Lage instroom mbo niveau 3 en 4 Uitval leerlingen zonder.
5 april 2012 Brugklas naar MAVO
Onderwijs op maat.
Puberbrein als innovatiekans
Competentiegericht leren vmbo
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Het belang van een stage
Internationalisering in po en vo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Concept examenprogramma
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
High School Eindhoven. High School Eindhoven De missie van onze school Frits Philips lyceum- mavo is een toekomstgerichte school met de focus op talentontwikkeling.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Welkom Anouk de Wit, Projectleider communicatie Toptechniek in bedrijf Platform Bèta Techniek.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Projectleidersbijeenkomst Toptechniek in bedrijf 10 februari 2015.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
+ MENU © 2014 Vakcollege Groep Landelijke Vereniging van Vakcolleges STARTBIJEENKOMST 20 SEPTEMBER Informatie over de oprichting en de inrichting van een.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
23 maart 2017 profilering.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Workshop experimenten in het mbo
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Visie op het economieonderwijs
WELKOM OP DE POVO-MIDDAG VAN HET ERASMUS!
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma

Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling 5. Financiële paragraaf 6. Schaalvergroting BÈTACHALLENGE Programma

Legitimatie 1 Publieke sector: Kenniseconomie BV Nederland Private sector: Arbeidsmarkt- Problematiek Economisch belang van onderwijs

Legitimatie 2: een vergeten doelgroep Vakcollege doelgroep BB / KB Bèta Challenge Progr: doelgroep M(H)avo technasium doelgroep: H/V

Legitimatie 3 van uitval en afstroom naar motivatie inspiratie talentontwikkeling alternatieve leerroute theorie en praktijk

2. doelgroep mavo + praktisch georiënteerde havo-lln Creëert massa Vmbo Havo-Vwo van60%40% naar40%60%

2. Doelstelling 1 onderwijs met maatschappelijke en economische relevantie

doelstelling 2 leerroute van: PO talentontdekking VO talentontwikkeling MBO talent validering HBO

Doelstelling 3 verhoging kwaliteit keuzeproces geïntegreerde beroepenoriëntatie technologie achter de 4 sectoren ervaring + reflectie Wat is je droom?

Doelstelling 4 Verhoging belangstelling voor technologie: opleidingen en arbeidsmarkt Doelstelling 5 Creëren van mogelijkheid tot versnelling in de leerroute vo > mbo > hbo

Doelstelling 6 Branding ) Cirque de soleil: creatieve verbinding : creatieve verbinding theater en circus onderwijskolom en abeidsmarkt

Doelstelling 7: Uiteindelijk leidend naar… een doorlopende leerroute met een eigen vak (?) Ministerie >>technologieroute m.i.v. 2014

van doelstellingen naar randvoorwaarden

3. randvoorwaarde 1 eigenaarschap bij docenten eigen onderwijs ontwikkelen in een teamverband van OP en OOP

randvoorwaarde 2 talentontwikkeling centraal niet wat moet, maar wat kan

Randvoorwaarde 2 Samenwerking in de onderwijskolom : VO:activiteiten in en/of naar PO MBO:participeert in ontwikkeling BCP integratie algemene MBO competenties in BCP afstemming programma’s algemene vakken VO voert deel van programma uit in MBO - LOB: oriëntatie op opleidingen - uitvoeren opdrachten - volgen van leertrajecten HBO:ontwikkelt programmalijn met MBO

naar randvoorwaarde 3: grensvervaging als dominante trend Socio -economisch Cultureel Geo- politiek ICT /Communicatie Wetenschap & Techniek afha n kelijkheid samenwerking

randvoorwaarde 3 leren en werken in publiek-private netwerken

Praktische uitwerking in het BCP Ondernemers: -beroepsbeeldvorming -Opdrachtgevers -Grotere groep potentiële gemotiveerde, creatieve werknemers Ondernemers: -beroepsbeeldvorming -Opdrachtgevers -Grotere groep potentiële gemotiveerde, creatieve werknemers Docenten: -procesbegeleiders -Ontwikkelen van kennis samen met andere bedrijven, instellingen -Herkennen en ontwikkelen van talenten Docenten: -procesbegeleiders -Ontwikkelen van kennis samen met andere bedrijven, instellingen -Herkennen en ontwikkelen van talenten Leerling: - Leert en werkt in instellingen van de onderwijsketen en in bedrijven/instellingen -Verwerft competenties die belangrijk zijn voor de toekomst Leerling: - Leert en werkt in instellingen van de onderwijsketen en in bedrijven/instellingen -Verwerft competenties die belangrijk zijn voor de toekomst

randvoorwaarde 4 Scholen dragen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor kwaliteit en kwaliteitsbewaking. Collegiale audits fouten maken mag………..

Als fouten gemaakt mogen worden, dan neemt de schoolleiding positie in. Deregulering macro niveau profilering onderwijsinstelling Private sector: Vraagt ander onderwijs / andere werknemer Netwerken en ketens Maatschappelijke context stelt andere vragen ! Risicoruimte Inspectiecontrole op Inspectiecontrole op output output Risicomijding Risicomijding

Basisprincipes voor het ontwerp 1.Technologische inhoud 2.Multidisciplinaire benadering 3.Maatschappelijke relevantie 4.Competentie- ontwikkeling 5.Onderwijs en LOB geïntegreerd 6.Actief en autonoom leren 7.Begeleiding in zelfstandigheid 8.Flexibel leren 9.Een erkende leerroute

van rand naar kern Terzake: kerncurriculum Terzijde activiteiten

4. Tijd en beoordeling ….doorlopende leerlijn 2 tot en met 4 mavo/TL….. -Minimaal 2 lesuren van 50 minuten (blokken) -Projectomvang van uur (bv in projectweek) -Projectperiode van 1 tot maximaal 6 weken -Beoordeling : algemene mbo competenties portfolio met bewijzen van kennis, vaardigheden en attitude - Examenvak eraan gekoppeld of als plusprogramma

5. Financiële paragraaf Wat wordt van scholen verwacht? 1.Ontwikkelbudget: facilitering docenten 2.Coördinator: facilitering 3.Actieve deelname in stuurgroep en werkgroepen 4.Actieve deelname in kwaliteitsbewaking 5.Financiële bijdrage aan service bureau Voorbeeld Jaarlijks ca. € afhankelijk van vormgeving en huidige praktijk. Dekking: subsidies, prestatiebox gelden, cofinanciering bedrijven

schaalvergroting Rol van het Platform Bèta Techniek Vorming van netwerk van scholen (regionaal)

neem de ruimte ) Als we ons door regels laten leiden, ontstijgen we nooit de middelmaat