Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen
Programma Aanleiding voor het WAK-K3 project Totstandkoming Kennisbasis Implementatie van de kennisbasis Uw eigen ervaringen met digitale toetsen Impressie toetsing 2 e graads lero’s Digitale toetsing WAK in vogelvlucht Debat Conclusies
Aanleiding Werken aan Kwaliteit Het eindniveau van de opleidingen wordt duidelijk vastgelegd. Daarvoor ontwikkelen de opleidingen kennisbases en eindtermen, die worden getoetst met examens. Bron: ‘Krachtig Meesterschap’ Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren (van Bijsterveldt)
Doelstellingen Werken aan Kwaliteit Kennisbases vak en vakdidactiek van alle tweede- en eerstegraads opleidingen en de PABO’s Generieke kennisbases (algemene didactiek en pedagogiek) van de tweedegraads opleidingen en PABO’s (Digitale) kennistoetsen voor alle tweedegraads vakken, en rekenen/Nederlands op de PABO’s (Kennisbanken ter ondersteuning)
Afbakening begrip ‘kennisbasis’ Uniforme beschrijving van de vereiste kennis en vaardigheden van aankomende leraren VO/MBO in een bepaald vak. Het betreft noodzakelijke kennis. In de praktijk bieden opleidingen meer aan (profilering).
Projectorganisatie structuur
Projectmanagementteam Arian van StaaHBO-raad Joris Paulussen Judith Kivits Max Koninkx Jack Belt Arnoud van LeuvenFontys Alex van der StouweNHL Jan HaanFontys Marco NomesHU
De gelegitimeerde kennisbases zijn te vinden op de website: Redactiesamenstelling Wat was er al bekend 2 overlegstructuren (IC-overleg en redactieoverleg) Conceptversie KB Legitimering Vakdidactiek Implementatie
Kennisbasis in relatie tot het bestaande curriculum Gebruik kennisbasis nu (toepassing bij de accreditatie Nog diverse zaken te regelen: 120 EC voor vak- en vakdidactiek; 40% opleiden in de school, relatie generieke kennisbasis Opname in OER en studiegidsen Landelijke samenwerking
Planning, gerealiseerd Jaar Domein tweedegraads (avo-vakken) pabo’s kennisbases (18) kennisbases rekenen/Nederlands (2) toetsen (18) generieke kennisbasis toetsen rekenen/Nederlands (2) generieke kennisbasis en overige vakken (14) eerstegraads ongegradeerd (alo en kvo) kennisbases (14) kennisbases (2) tweedegraads (overige vakken) kennisbases (5): pedagogiek islamgodsdienst fries pth-vakken (2)
Planning, toetsing Studiejaar Domein tweedegraads (avo-vakken) Pretests: Alle vakken (18) Alle instituten (12) 1 e / 4 e jaars, vt. / dt. Docenten en werkveld Groep 1: ne, en, wi, na, ak, gs, ak, ec 4 e jaars (kennisbasis afgerond) Groep 2: Alle overige vakken pabo’sPretests: rekenen en Nederlands op 9 pabo’s (11 vestigingsplaatsen): 1 e jaars, hoofdfase, docenten en werkveld. Voor beide vakken een toetsitembank van 1000 items
Kennistoetsen Uw eigen ervaring met digitale toetsen? Impressie Kennistoetsen
De Rasenbergmatrijs
Werkwijze redacties
Toetsing: van project… Project Werken aan Kwaliteit Redactie Lector ‘toetsen’ STOAS Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten
…naar stichting Project Werken aan Kwaliteit (Stichting) Toetsenbank Lerarenopleidingen Redactie Vakcommissie Redactiecommissie Lector ‘toetsen’ Kwaliteitscommissie STOAS Functioneel beheerder Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten Bureau stichting toetsenbank Stichtingsbestuur
Toetsing: …naar stichting Project Werken aan Kwaliteit (Stichting) Toetsenbank Lerarenopleidingen Redactie Vakcommissie Redactiecommissie Lector ‘toetsen’ Kwaliteitscommissie STOAS Functioneel beheerder Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten Bureau stichting toetsenbank Stichtingsbestuur NVAO verkent rol bij legitimering kwaliteit
Toetsontwikkeling… KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten
…en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Toets(-item)ontwikkeling: toetsmatrijs – validiteit – betrouwbaarheid – cesuurstelling – eisen te stellen aan vragen Question Mark Perception
Toetsontwikkeling en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Toetsanalyse door lectoren dr. Desirée Joosten-ten Brinke en dr. Dominique Sluijsmans
Toetsontwikkeling en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Begeleiding bij het samenstellen van syllabus en handboek door deskundigen
Questionmark Perception
Toetsontwikkeling: resumé Toetsontwikkeling is een complex proces Weloverwogen keuze om dit in eigen hand te houden Professionalisering is voorwaarde én kans
Debat Landelijke digitale toetsing is een geschikt middel om het kennisniveau van afgestudeerden te borgen. Landelijke digitale toetsing is een adequaat antwoord op de maatschappelijke roep om verantwoording. Docenten(-teams) worden professioneler door het invoeren van landelijke digitale toetsen over de kennisbasis.
Conclusie en terugblik peiling Dank voor uw aandacht