Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat Voorstellen Beperkte inleiding toetsen in Wat maakt oefentoetsen leuker dan Facebook Toetsen maken Mijn fouten.
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Belangenbehartiging door de VELON
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Stand van zaken Project WAK
Stand van zaken WAK-2 pabo’s Projectgroep Kennisbasis Pabo’s Jan Haan 26 mei 2010.
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Hoe – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom. Punt 1 HBO is formeel mede verantwoor- delijk voor een hbo-minor in het mbo.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Training examencommissies
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Coördinatiepunt multiprobleem-gezinnen Venlo (CMPG)
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen 17 juni 2010.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Terugkoppeling herijkingswensen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Terugkoppeling herijkingswensen
Landelijke toetsen: pabo’s en verpleegkunde maken er werk van
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen

Programma Aanleiding voor het WAK-K3 project Totstandkoming Kennisbasis Implementatie van de kennisbasis Uw eigen ervaringen met digitale toetsen Impressie toetsing 2 e graads lero’s Digitale toetsing WAK in vogelvlucht Debat Conclusies

Aanleiding Werken aan Kwaliteit Het eindniveau van de opleidingen wordt duidelijk vastgelegd. Daarvoor ontwikkelen de opleidingen kennisbases en eindtermen, die worden getoetst met examens. Bron: ‘Krachtig Meesterschap’ Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren (van Bijsterveldt)

Doelstellingen Werken aan Kwaliteit Kennisbases vak en vakdidactiek van alle tweede- en eerstegraads opleidingen en de PABO’s Generieke kennisbases (algemene didactiek en pedagogiek) van de tweedegraads opleidingen en PABO’s (Digitale) kennistoetsen voor alle tweedegraads vakken, en rekenen/Nederlands op de PABO’s (Kennisbanken ter ondersteuning)

Afbakening begrip ‘kennisbasis’ Uniforme beschrijving van de vereiste kennis en vaardigheden van aankomende leraren VO/MBO in een bepaald vak. Het betreft noodzakelijke kennis. In de praktijk bieden opleidingen meer aan (profilering).

Projectorganisatie structuur

Projectmanagementteam Arian van StaaHBO-raad Joris Paulussen Judith Kivits Max Koninkx Jack Belt Arnoud van LeuvenFontys Alex van der StouweNHL Jan HaanFontys Marco NomesHU

De gelegitimeerde kennisbases zijn te vinden op de website: Redactiesamenstelling Wat was er al bekend 2 overlegstructuren (IC-overleg en redactieoverleg) Conceptversie KB Legitimering Vakdidactiek Implementatie

Kennisbasis in relatie tot het bestaande curriculum Gebruik kennisbasis nu (toepassing bij de accreditatie Nog diverse zaken te regelen: 120 EC voor vak- en vakdidactiek; 40% opleiden in de school, relatie generieke kennisbasis Opname in OER en studiegidsen Landelijke samenwerking

Planning, gerealiseerd Jaar Domein tweedegraads (avo-vakken) pabo’s kennisbases (18) kennisbases rekenen/Nederlands (2) toetsen (18) generieke kennisbasis toetsen rekenen/Nederlands (2) generieke kennisbasis en overige vakken (14) eerstegraads ongegradeerd (alo en kvo) kennisbases (14) kennisbases (2) tweedegraads (overige vakken) kennisbases (5): pedagogiek islamgodsdienst fries pth-vakken (2)

Planning, toetsing Studiejaar Domein tweedegraads (avo-vakken) Pretests: Alle vakken (18) Alle instituten (12) 1 e / 4 e jaars, vt. / dt. Docenten en werkveld Groep 1: ne, en, wi, na, ak, gs, ak, ec 4 e jaars (kennisbasis afgerond) Groep 2: Alle overige vakken pabo’sPretests: rekenen en Nederlands op 9 pabo’s (11 vestigingsplaatsen): 1 e jaars, hoofdfase, docenten en werkveld. Voor beide vakken een toetsitembank van 1000 items

Kennistoetsen Uw eigen ervaring met digitale toetsen? Impressie Kennistoetsen

De Rasenbergmatrijs

Werkwijze redacties

Toetsing: van project… Project Werken aan Kwaliteit Redactie Lector ‘toetsen’ STOAS Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten

…naar stichting Project Werken aan Kwaliteit (Stichting) Toetsenbank Lerarenopleidingen Redactie Vakcommissie Redactiecommissie Lector ‘toetsen’ Kwaliteitscommissie STOAS Functioneel beheerder Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten Bureau stichting toetsenbank Stichtingsbestuur

Toetsing: …naar stichting Project Werken aan Kwaliteit (Stichting) Toetsenbank Lerarenopleidingen Redactie Vakcommissie Redactiecommissie Lector ‘toetsen’ Kwaliteitscommissie STOAS Functioneel beheerder Projectmanagementteam: HBO Raad Projectleiders instituten Bureau stichting toetsenbank Stichtingsbestuur NVAO verkent rol bij legitimering kwaliteit

Toetsontwikkeling… KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten

…en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Toets(-item)ontwikkeling: toetsmatrijs – validiteit – betrouwbaarheid – cesuurstelling – eisen te stellen aan vragen Question Mark Perception

Toetsontwikkeling en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Toetsanalyse door lectoren dr. Desirée Joosten-ten Brinke en dr. Dominique Sluijsmans

Toetsontwikkeling en professionalisering KennisbasisDomeinen Handboek ToetsmatrijsItemsTestRevisie ok Item database Rapportage updaten Begeleiding bij het samenstellen van syllabus en handboek door deskundigen

Questionmark Perception

Toetsontwikkeling: resumé Toetsontwikkeling is een complex proces Weloverwogen keuze om dit in eigen hand te houden Professionalisering is voorwaarde én kans

Debat Landelijke digitale toetsing is een geschikt middel om het kennisniveau van afgestudeerden te borgen. Landelijke digitale toetsing is een adequaat antwoord op de maatschappelijke roep om verantwoording. Docenten(-teams) worden professioneler door het invoeren van landelijke digitale toetsen over de kennisbasis.

Conclusie en terugblik peiling Dank voor uw aandacht