Rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo in samenhang VELON conferentie 2016 Gerard Boersma Docent rekenen-wiskunde en didactiek Begeleider afstudeeronderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
een didactiek voor opleiden op school
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Presentation Of Learning
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Rekenen en Rekenproblemen
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Pamela Dorland 4hna.  Ik was donderdag 22 maart om 19:00 aanwezig in het klokgebouw om de glamping tentoonstelling te bezichtigen.  Ik heb vooral naar.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Portfolio
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Verbredingsassessment
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Onze doelen en visie in beeld
Met de Kennisbasis in zee!
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
De rode draad in opleiden binnen AAOS

Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Rekeninstructie en schooltaalbevorderend gedrag Een onderzoek naar verschillen in gedrag van leraren basisonderwijs Nanke Dokter – 22 januari 2016.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Theorie.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Transcript van de presentatie:

Rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo in samenhang VELON conferentie 2016 Gerard Boersma Docent rekenen-wiskunde en didactiek Begeleider afstudeeronderzoek Lid ELWIeR onderzoeksgroep (Expertisecentrum lerarenopleiding wiskunde en rekenen) HAN Pabo Nijmegen Afstudeeronderzoek opleiding master leraar wiskunde eerstegraad

Resultaten vooronderzoek Relevantie en belangstelling Competenties opleiders Ontwerprincipes Gemiddelde rang van mannen en vrouwen met en zonder wiskunde in de vooropleiding Het heeft mijn voorkeur de wiskunde die niet direct zichtbaar is in de basisschool geïntegreerd met didactiek aan te bieden. Verdieping Beroepsrelevant Doorgaande lijn

Verdieping De wiskunde die aan de orde is verheldert en verdiept inhouden die wel direct zichtbaar zijn in de basisschool en de daarbij behorende didactiek. Studenten ontwerpen, via bundelen, een positioneel talstelsel (4, 6, 8, 12, 16 of 20- tallig) Studenten passen een gedeelte van de leerlijn ‘getallen en bewerkingen’ uit TULE aan voor hun talstelsel. Ze tekenen de materialen en modellen die daarin worden genoemd. (Keijzer & Goeij, 2014).

Beroepsrelevant Er worden werkvormen gebruikt die een beroep doen op kennis en vaardigheden die van een leerkracht gevraagd worden. Onderzoek een bewerking in zowel het 2- als het 8- tallig stelsel, opdracht 2 en 3 practicum. 6 groepen. Optellen tot 100 Aftrekken tot 100 Vermenigvuldigen van 2 getallen van 2 cijfers. Nieuwe groepen met experts van elke bewerking: Maak elkaars opgaven en leg uit. Marcinek (2012)

Doorgaande lijn Het ontwerp geeft zicht op de wiskunde die aan de horizon ligt, waarbij de horizon over de grens po-vo kan liggen. (Jakobsen et al., 2012).

Onderzoeksvraag In hoeverre kan met behulp van de ontwerpprincipes verdieping, beroepsrelevant en doorgaande lijn en achtergrond, opleidingsonderwijs voor pabostudenten ontworpen worden waarbij het in samenhang met didactiek leren van meer geavanceerde wiskunde ondersteund wordt? Drie ontwerpen: talstelsels, bewerkingen in het 2- en 8-tallig stelsel en ontluikende algebra

Deelvragen Leidt het hanteren van de specifieke ontwerpprincipes ertoe dat de student: de relevantie van de meer geavanceerde wiskunde voor zijn ontwikkeling inziet en dat hij gemotiveerd is om eraan te werken?; de wiskundige doelen bereikt?; de didactische doelen bereikt? Leidt het hanteren van ontwerpprincipe 4 ertoe dat de pabodocent rekenen-wiskunde, al of niet met wiskundebevoegdheid in staat en gemotiveerd is om het ontwerp in zijn onderwijs in te zetten?

Dataverzameling Interviews met docenten (5). Interviews met studenten (16). Analyse van studentenwerk (11 groepen, 62, 46). Observaties (6). Steekwoordreflecties van studenten (55). Bevindingen van de onderzoeker. Vergelijking toetsresultaten.

Relevantie en motivatie (studentinterviews) Verdieping: Aan de ene kant vond ik het wel grappig dat zij, ik weet gewoon dat ze heel sterk zijn en dat ze dan toch hulp nodig hadden. Ik vond het ook wel heel lastig van leg ik het nu wel goed uit en gaat het straks niet helemaal de mist in en uiteindelijk was het juist wel supergaaf om te zien dat het wel gewoon gelukt was. Met hun kennis en dat van mij erbij. Beroepsrelevant en doorgaande lijn: Ja, ik vond vooral het onderzoeken van hoe het precies zit, dat vond ik heel nuttig. En dus ook die leerlijn in volgorde leggen. Dat maakt het gewoon veel overzichtelijker en tastbaarder. Dat je precies kunt zien van 'o, ja dat heeft daarmee te maken, als ik dit doe gebeurt er dat’. Doorgaande lijn: Wat ik er vooral van opgestoken heb is dat dus ook die dingen al terugkomen in groep 1/2 en 3. En dat vond ik wel interessant om te zien en ook hoe dat verder doortrok en hoe je dat kon gebruiken.

Wiskundige doelen (Studentenwerk)

Didactische doelen (Steekwoordreflecties studenten) Vertaling naar de stage Baat bij uitleg door medestudenten Begrip didactiek is niet altijd helder Werkvorm puzzel wordt gewaardeerd, voor zichzelf en voor leerlingen. Positieschema is belangrijk hulpmiddel. Waarde van modelgebruik.

Deelvraag 4: Leidt het hanteren van ontwerpprincipe 4 ertoe dat de pabodocent rekenen-wiskunde, al of niet met wiskundebevoegdheid in staat en gemotiveerd is om het ontwerp in zijn onderwijs in te zetten? Relevantie en motivatie wordt positief beoordeeld. Wiskundige doelen behaald, 1 docent neutraal mbt ontluikende algebra. Didactische doelen behaald. Docenten zonder wiskundige bevoegdheid onzeker over flexibel kunnen inspringen op reacties studenten.

Vergelijking toetsresultaten

Conclusie Het blijkt mogelijk opleidingsonderwijs te ont­wer­pen waarbij het leren van meer geavanceerde wiskunde in samenhang met didactiek ondersteund wordt. Studenten ervaren over het algemeen de aangeboden wiskunde als relevant voor hun beroep. De wiskundige- en didactische doelen zijn door het merendeel van de studenten bereikt Docenten zonder wiskundige achtergrond zien minder de relevantie van de wiskunde dan docenten met wiskundige achtergrond en zijn onzeker over de vraag of ze in staat zijn studenten goed te begeleiden.

Aanbevelingen Houd in het opleidingsonderwijs zoveel mogelijk de samenhang tussen het leren van wiskunde, ook de meer geavanceerde wiskunde, en het leren van didactiek in stand. Bied extra ondersteuning bij het leren van meer geavanceerde wiskunde aan studenten die dat nodig hebben, bijvoorbeeld door extra lessen op basis van inschrijving. Zorg voor voldoende mogelijkheden voor docenten zonder wiskundige achtergrond om zich in te werken in de meer geavanceerde wiskunde en de didactiek ervan.

Materialen en referenties Jakobsen, A., Thames, M. H., Ribeiro, C. M., & Delaney, S. (2012). Using practice to define and distinguish horizon content knowledge. 12th international congress on mathematical education. Seoul. Keijzer, R., & Goeij, d. E. (2014). Scenario's voor de implementatie van de kennisbasis rekenen-wiskunde. Velon tijdschrift, 35(1), Marcinek, T. (2012). Learning to interpret the mathematical thinking of others in pre-service mathematics courses: potential and limitations. 12th international congress on mathematical education, TSG 23. Seoel.