Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in 2009-2010 Ingevuld door 16 collega’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Advertisements

Cursus B-Fit coach Dag 1.
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sportief Deventer. Sportbedrijf Deventer streeft naar een Sportief Deventer, waarin alle bewoners op het eigen niveau het plezier van sport en bewegen.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
De gezonde school.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Presentatie gemeente Beek
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Handreiking Gezonde Gemeente 1 Themadeel Letsel VeiligheidNL Loketgezondleven.nl.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
SAMENWERKING!!!. VMBO in Beweging Stedelijk Dalton Lyceum (SDL) & Sportbedrijf Dordrecht (SBD) onderdeel uitmakend van Doe ff Gezond (SBD & GGD-ZHZ)
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
Datum Naam school Naam presentator
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Informatiebijeenkomst
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Wegwijs in Cijfers Saskia Mérelle Epidemioloog Wietske Hoekstra Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 1 Beweging en Voeding Deelsessie.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Hoe gezond zijn leerlingen in de regio Eemland en Midden-Nederland? Resultaten Schoolkracht.
Ouderavond 11 januari 2016.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Platform ‘Weert in Beweging’ Platform Weert in Beweging Iedereen gezond in beweging!
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Onwijs Fit binnen JOGG Helmond. Fittesten en PGO’s basis voor Gezonde schoolaanpak! drs. Karin Spijkers-Seevens.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
10 Kernboodschappen Beschrijving van de belangrijkste gezondheidsproblemen Stand van zaken Aanbevelingen voor lokaal (gezondheids)beleid Gemeentelijk rapport.
M.M. Boldingh SCHOOLJAAR Wat hebben we gedaan ?  Invoering Kleuterplein  Invoering werkvormen ontdekkend en ontwerpend leren  Invoering.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten
Schooltijdenonderzoek
Tevredenheidsonderzoek 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Leerlingen en ouders aan het woord
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Actie plan zorgzame samenleving
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Presentatie Rode Bosbes
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
JUIST GYM.
Medezeggenschap? Ook voor u!
JUIST GYM.
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s en 96 bovenbouwleerlingen

Gezond op School

Doelstellingen Objectiever beeld ‘gezondheidssituatie’ Breedgedragen prioritering gezondheidsbeleid (per school) Invoering : structureel en planmatig (3 jaar)

Gezondheidsprofiel in het kort : Ouders, leerkrachten en leerlingen denken samen na over gezondheid Breed gedragen (subjectief) beeld over gezondheid. Plan van aanpak dat voortkomt uit het profiel Eventueel koppeling naar wijk problematiek

Objectieve gegevens over gezondheid Gebruikt kunnen worden : Meet en Weeggegevens (groep 2 en 7) Cijfers van de jongerenpeiling (12-18 gemeente /regio) Landelijke cijfers Voordeel : Geeft kader aan subjectieve profiel Motivatie en feiten komen samen bij planvorming

Voeding en bewegen in het onderwijs ? Voeding en de mate van beweging hebben invloed op : algeheel welbevinden van kinderen gezondheid concentratie met als gevolg betere leerresultaten

Voeding op de Anne Frank 11 % van de leerlingen ontbijt niet elke dag. 25 % van de leerkrachten wil graag traktatiebeleid verbeteren. 50 % weet dat er regels zijn over voeding. Ook 50 % van de leerkrachten zijn ontevreden over handhaving van de regels. In de afgelopen 5 jaar heeft 13,5 % van de leerlingen in groep 2 last van overgewicht. Dat is verhoogd ten opzichte van Leiden gemiddeld. In groep 7 is dat overgewicht (gemeten over de afgelopen vijf jaar) teruggelopen tot het Leidse gemiddelde.

Beweging Minder dan 50 % van de leerlingen lijkt dagelijks matig intensief te bewegen 75 % van de leerlingen sport 2 keer per week. In huidig groep 7 ligt het aantal sporters aanzienlijk lager. Meer dan 30 % van de leerkrachten is ontevreden over bewegen op school. Dit wordt momenteel aangepakt…. 70% van de leerkrachten is tevreden over buitenspeel- materiaal. De meerderheid is tevreden over gestelde regels en handhaving.

De mate van Bewegen Jonge kinderen (groepen 1 t/ 3) extra laten bewegen zowel buiten als binnen in de speelzaal. Groep 4 t/m 8 minstens 2 x per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. Combifunctionaris: kleine pauze, overblijven, workshops, naschoolse activiteiten en in vakanties. Inhuren van TOS voor extra sportactiviteiten tijdens het overblijven.

Samenwerking onderwijs en de andere sectoren? Gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel Eigen verantwoordelijkheidsgevoel Ondersteunende instellingen werken samen zoals: - CJG (jeugdgezondheidszorg/ GGD) - combi-functionarisssen - TOS - sportverenigingen - huisartsen - diëtisten

Onderwijs en gezondheidsbevordering ? Beleid en schoolregels (norm uitstralen) Gebruik van effectieve methodes. Meer aandacht aan voeding, beweging, weerbaarheid, genotmiddelen en seksualiteit Voorbeeldgedrag van het personeel Belangrijke speler in de wijk

Onderwijs en overgewicht? Strategie -Aanpak die geïntegreerd wordt in methodes (taakbelasting) -Planmatig en structureel (verankerd in beleid) -Geleidelijkheid en consistent (werkdruk en samenhang met andere ontwikkelingen) Aandachtpunten -Voedingslessen: groepen 1 t/m 8 -Ouders actief betrekken/informeren bij het Gezondheidsbeleid -Voeding in de school (tussendoortjes, traktaties en snacks) op basis van schoolbeleid c.q. regels na overleg met de ouders -Implementatie en handhaving!