Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Effectieve sociale interventies: wat werkt?
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Presentatie schoolsysteem
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Innovatie en stakeholders in VO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
FUNDAMENTEEL ONDERZOEK
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Wereldburgerschap en honours
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Een ambitieuze studiecultuur
Deel II Samenwerking in de watersector
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Honoursonderwijs in HBO
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Meer innovatieve professionals
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
De driehoeksverhouding
Professionele excellentie en Honours
Innovatie in het onderwijs
De Wever Zorg Innovatie Centra
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Introductie.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse Evaluatie Lectoren en Kenniskringen

Korte Historie Lectoraten (1) jaren ‘80 Sanering en clustering HBO (“van 400 schooltjes in 1985 naar hoger onderwijs van de 21e eeuw” Norbert Verbraak) 1986: hogescholen gaan over van middelbaar naar hoger onderwijs Echter: “ hogescholen kunnen onderzoek verrichten voor zover dit verband houdt met het onderwijs aan de instelling ” (WHW) Deze scheiding tussen hoger onderwijs en onderzoek was en is internationaal een uitzondering

Korte Historie Lectoraten (2) jaren ‘90 Binaire stelsel blijft “in beton gegoten” Discussie over de zogenaamde “kennisparadox”: - te veel “publish-or-perish cultuur” wetenschappelijk onderzoek, - te weinig ruimte voor praktijkgericht, toegepast onderzoek - gebrekkige vertaalslag van de resultaten van onderzoek naar de professionele praktijk

2000: “Hogescholen tien jaar vooruit” nota voorzitter HBO Raad Frans Leijnse: Kerntaak hogescholen moet worden verbreed om te voldoen aan eisen kenniseconomie Docenten te vaak routineprofessionals, HBO heeft innovatieprofessionals nodig Concept lectoraat wordt voorgesteld en uitgewerkt: het lectoraat is uitgevonden

2001: Convenant OCW en HBO Raad Geld beschikbaar voor instellen lectoraten bestaande uit lector en kenniskring Start SKO ( Stichting Kennisontwikkeling HBO)

Vier Doelstellingen lectoraten Kennisontwikkeling Professionalisering van docenten Doorwerking in het curriculum Kenniscirculatie van en naar economie en samenleving.

Drie tussentijdse evaluaties Opstartfase: 2003/2004: “Een steen in de vijver” 2004/2005: “Succesfactoren voor lectoraten in het HBO” Volwassen fase: 2007/2008: “Lectoraten. Kweekvijvers van innovatie” (samen met Frans Leynse en Jan Reneman)

De oogst in 2004 en 2005 was nog mager maar wel veelbelovend: Alle betrokkenen meenden: “er gebeurt eindelijk iets” (Steen in de vijver) Het lector-kenniskring model werkte Maar ook nog talloze aanloopproblemen

2008: De oogst in 2008 was aanzienlijk veelbelovender Er is samenhang gegroeid tussen de 4 doelstellingen van het lectoraat waarbij kennisontwikkeling door onderzoek zich ontpopt heeft als de meest centrale doelstelling. Lectoraten die het hoofdaccent leggen op systematische kennisontwikkeling ontwikkelen ook de andere doelstellingen succesvol. De commissie ziet hierin een ideaalbeeld

Dus het gaat bij de lectoraten primair om het onderzoek, maar welk soort onderzoek? Drie indelingen zijn gepasseerde stations : 1. Fundamenteel vs toegepast 2. Onderzoek in hogescholen is paradigmatisch een aparte categorie 3. Er bestaat geen aparte kwaliteitsmaatstaf voor ‘hbo onderzoek”.

Een oversimpel (Wagenings) model Alle onderzoek en alle onderzoekpartners bevinden zich in één ruimte tussen de polen nieuwsgierigheid en maatschappelijke vraag Overal gelden dezelfde methodisch-wetenschappelijke criteria voor kwaliteit, validiteit, betrouwbaarheid ed Alle betrokken onderzoekpartners hebben hun eigen profiel, scheidslijnen werken contraproductief, samenwerking geeft meerwaarde - Nieuwsgierigheid Maatschappij fundamenteel– strategisch---toegepast

Kenmerken HBO onderzoek Vertrekt vanuit oplossingsvragen in de professionele praktijk Wordt verricht in netwerken van onderzoekers, kennisbewerkers en praktijkprofessionals Bewerkt bestaande kennis en genereert nieuwe kennis Is niet discipline- maar probleemgebonden Maar nogmaals: de methodische eisen zijn universeel voor alle typen onderzoek

Relatie Onderzoek-Onderwijs Studenten moeten onderzoekend onderwezen worden: niet alleen onderwijs in wat we weten maar ook in wat wij zoeken Eigen onderzoek bevordert de rechtstreekse participatie van docenten èn studenten in het onderzoek; het bevordert de professionalisering van docenten

Kennisbeleid Het is van belang dat een hogeschool een gemeenschappelijk onderzoekprofiel heeft Clustering van lectoraten in een kenniscentrum met samenhangende onderzoekprogramma’s is een stap naar een volwassen onderzoek infrastructuur

De oogst na 10 jaar onderzoek in het HBO Onderzoek binnen het HBO heeft en stormachtige en bewonderingswaardige onwikkelingsfase naar volwassenheid doorgemaakt