Themasessie Winnen met JUS JUS en Planoptimalisatie 29 september 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

GELAAGD PLANNEN = GESLAAGD PLANNEN
Gelaagd plannen = Geslaagd plannen
Nieuwe blik op publieksagressie
Implementatie van de UNCO-MOB
Modern en flexibel roosteren Introductie Management
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Even voorstellen! Marika van Soest Parttime Coördinator planners Livio
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
  Droogbed (+) cursus.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Facility management en inkoop
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Modern en flexibel roosteren Introductie P&O
Gelaagd plannen = Geslaagd plannen
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Project Proceshuis Road show
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
Kwaliteitszorg in archieven
Eerstejaarsproblemen
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Presentatie Workshop Een optimale Camjo redactie Wim Kramer Nieuwsmanager RTV Utrecht.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Flexpool Wij zijn Flip!. Ken jij Flip al? Hoi, ik ben FLIP Word jij mijn nieuwe collega?
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
CAPACITEIT EN ROOSTERMANAGEMENT. Inhoud 1.C&R i.r.t. de nieuwe koers van Zuidwester 2.Samenvatting capaciteit & rooster- management (C&R)methoden 3.C&R.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Besturen met Burgerkracht
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Resultaatgericht Samenwerken
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Vijf stappen Borgen Bewustwording Bespreekbaar maken Bewerkstelligen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Basistekst : Talentontwikkeling
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

Themasessie Winnen met JUS JUS en Planoptimalisatie 29 september 2008

Programma (1) Welkom Wat is JUS? JUS en jaarplanning JUS en roosters JUS en evaluatie

Welkom

Introductie: Déhora Specialisme: workforce planning Meer dan 20 jaar ervaring (Nederland, België, Polen) Combinatie wetenschap en praktische oplossingen Marktleiderspositie in Nederland 100 Professionals klanten Actief binnen diverse sectoren

Waarmee helpen wij onze klanten? b Software Selecties Partnersoftware Maatwerk oplossingen Advies Planning en Processen ATW / ergonomie ResearchDetachering Planners Planners Academy Klassikaal Individueel / maatwerk Interim-management Planning en Processen Project Management

Wie past “JUS” reeds toe? Wie wil er met JUS aan de slag? Welkom (1)

Wat is JUS?

Schilders – Winterwerkloosheid – Kosten Hightech machinebouw – 3 jaarcyclus (hoog, middel, laag) – Behoud van kennis – Behoud van kwaliteit Politie Nederland – Vraag altijd groter dan aanbod – “Rust in roosters” – Binnen de perken houden van te werken uren (kosten, vermoeidheid) Commerciële omroeporganisatie – Zomermaanden stil – Kostenreductie CWI – Medewerkers invloed op inzet – Meer/minder werken volgens eigen voorkeur – Wel borging van bezetting Voorbeelden

Organisatie (Middel)lange termijn – Verlagen leegloop – Verminderen inhuur – Borgen (minimale) kwaliteit Cultuur – Van beschikbaarheidcultuur naar behoefte/-plancultuur – Middel tot professioneel ATM (lange termijn perspectief) Medewerker Contract op jaarbasis (op- en afbouwuren) Maatwerkinstrumentarium voor wensen en behoeften NB. JUS biedt kans voor het vinden van een optimale balans in bedrijfsmatige en sociale belangen binnen gestelde kaders. JUS is flexinstrument

JUS management en planning Wat kan JUS betekenen Inzicht in pieken en dalen C-vraag Gevolgen medewerkers Kosten Alternatieven Haalbaarheid in planning Keuze roostersystematiek “Rondkrijgen” Waarom JUS Kwaliteit Kosten Modern ATM Kiezen (SMART) Hoeveel flex Kwaliteitsborging Leverbetrouwbaar Kosten Hoe invoeren Borging Meetcriteria Per periode Voortschrijdend Evaluatie Bijstelling VeranderingPlanning

Jus en planning Resultaat gerichtheid Sturend vermogen Realisatie Norm- vergelijking Bijsturen PLAN ACT DO CHECK Doelstelling Plannend vermogen Resultaat - gerichtheid Sturend vermogen Prestatie- meting (Operationele) Inzetplanning (Operationeel) Inzetbeheer Beleids- kaders (Tactische) Capaciteits- planning

Opgave door het management: – Is JUS zinvol? – Waarom? – Wat levert het op? Eerste planopgave: dynamiek in vraag en aanbod – Hoe ziet het werk er op jaarbasis uit? – Hoe ziet de uitval er op jaarbasis uit? – Welke (mis)fit is er tussen vraag en aanbod? – Wat betekent het voor de organisatie en de medewerkers als we een fit maken? Jus & Capaciteitsplanning

Praktijkvoorbeelden werk Werk in kaart (10 stappenplan): –Welke activiteiten verrichten we? Herhaalcyclus? Tijdgebonden? Voorspelbaar? –Wat betekent dat voor de diensten? Welke diensten passen er? Welke diensten heb ik wanneer nodig?

In kaart brengen overige uren: – Vakantie – Opleidingen – Ziekteverzuim – Bijzonder verlof – Extra wekzaamheden Praktijkvoorbeelden C-vraag

Voorbeeld met inzeturen Gemiddelde inzetbaarheid per week –Aantal FTE –Uren per week

Misfit Leegloop: 603 uur Onderbezetting: 487 uur Wat te doen?

Toepassen JUS Schuiven met arbeidstijd –Maken (globale) fit

Consequenties Leegloop: van 603 naar 314 uur Onderbezetting: van 487 naar 198 uur

Invoeren? Opbouw vanuit collectief –Gelijke monniken –Opleggen –Lage werktijdmotivatie –Weerstand –Medewerker benadrukt eigen individuele knelpunten (weerstand, gevoel van slachtoffer) (individu centraal) –Kans op niet kunnen doorvoeren –Werken vanuit blokken met zelfde uren Opbouw vanuit het individu –De gemiddelde medewerker bestaat niet –Persoonlijke optimalisatie –Medewerker betrokken vanuit wederzijdse afhankelijkheid (meedenken, invloed) (collectief centraal) –Betere finetuning mogelijk

Opbouw vanuit individu Per medewerker voorkeuren in kaart brengen –Eventueel met bandbreedte –“We zijn er wel allemaal bij” Welke fit maakt dat met de Capaciteitsvraag? Hoe kunnen we een betere fit maken? –Schuiven werk –Schuiven cursus, verlof –Inzet andere flexinstrumenten –Hoe ver hierin gaan? Managementkeuze Hoe lossen we de verdere misfit op (managementvraag)? –Collectief –Individueel

Voorkeuren in kaart Per medewerker voorkeuren in kaart brengen –Eventueel met bandbreedte

(mis)fit vraag en aanbod Verplaatsen Inhuur of andere afdeling andere afdeling

Jus en planning Resultaat gerichtheid Sturend vermogen Realisatie Norm- vergelijking Bijsturen PLAN ACT DO CHECK Doelstelling Plannend vermogen Resultaat - gerichtheid Sturend vermogen Prestatie- meting (Operationele) Inzetplanning (Operationeel) Inzetbeheer Beleids- kaders (Tactische) Capaciteits- planning

JUS en roosters Roostervorm –Collectief? –Individueel repeterend? –Individueel niet repeterend? Haalbaarheid rooster –Kan ik iedere dag uit voldoende medewerkers “kiezen” Wat heb ik? Waar ben je onbeschikbaar?

JUS en roosters

Jus en planning Resultaat gerichtheid Sturend vermogen Realisatie Norm- vergelijking Bijsturen PLAN ACT DO CHECK Doelstelling Plannend vermogen Resultaat - gerichtheid Sturend vermogen Prestatie- meting (Operationele) Inzetplanning (Operationeel) Inzetbeheer Beleids- kaders (Tactische) Capaciteits- planning

JUS en evaluatie/controle Monitoren afspraken/verwachting: –Kwaliteit (bv. max inhuur, max onderbezetting) –Kosten (inhuur, overwerk, leegloop) –Beschikbaarheid (opname verlof, uren per medewerker) Bij afwijkingen actie ondernemen

Vragen