ECENT conferentie – 21-05-2014 – samenhang door NLT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Hoofdlijn Communicatie
NLT modules en excellentiebevordering
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Profielkeuze informatieavond
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
NLT HAVO.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Met de Kennisbasis in zee!
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
LOB 3 HAVO Schooljaar
*.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Toekomstgericht onderwijs
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Symposium 10 jaar DNS Onderwijsateliers: organiseer het leren van leraren. Dr. Martijn van Schaik: lerarenopleider Fontys, lector NCOI, docent.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Studieloopbaanbegeleiding
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Volop keus, durf te kiezen
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Profiel- en vakkenkeuze
Naar een typologie van scholen
Welkom bij de aanvullende informatieavond
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Welkom op het Saenredam College
Ouderavond 19 september 2018 Linda
Samenwerken en communicatie
Visie op het economieonderwijs
Informatie-avond VWO 3 Welkom
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

ECENT conferentie – – samenhang door NLT

Martin Vos Expert Science (Scheikunde, NLT) Mentor Bovenbouw Science Achtergrond: promotieonderzoek naar (scheikunde)docenten en context-rijk onderwijs

Leren begint met iets willen weten!

Discussie: In groepen na introductie of continu plenair -Wat zijn de voor- en nadelen van onze manier van werken (voor zowel leerling als docent) -Wat moet een docent kunnen en kennen om op deze manier te werken? (implicaties voor opleiden van docenten) - Waaraan moet lesmateriaal voldoen?

De Nieuwste School: Wat zie je als je op DNS rondloopt?

De Nieuwste School: De meest in het oog springende dingen -Huiskamers en mentoren -Leerateliers en experts -Thematisch onderwijs. -Leerlingen zelfstanding en actief bezig -Onderzoeken op basis van eigen verwondering -Product gericht werken

Mentor Expert Ouders De leerling

Mentortijd Gereedschapslessen Thema Onderzoek

Kennisverwerving Individuele ontdekkingstocht Onderzoek Onder begeleiding van experts Humanics Science Arts Wat is de rol van de expert?

Kennisverwerving Individuele ontdekkingstocht Onderzoek GeletterdheidGecijferdheid Moderne vreemde talen Gereedschapslessen Onder begeleiding van experts Sport & Bewegen Wat is de rol van de expert?

Kennisverwerving Persoonlijke ontwikkeling Leerlijn Schoolconcept Uitgangspunt onderwijs Leerlijnen: Wat doen leerlingen in achtereenvolgende jaren richting eindexamen. Schoolconcept: Hoe werken we en waarom doen we dat zo?

denkcirkel onderzoek Fase 1: Tot een leervraag komen Fase 2: Onderzoek ontwerpen Fase 3: Onderzoek uitvoeren Fase 4: Presenteren Fase 5: Reflecteren Thema’s –

Leergemeenschap Leren met, van en aan elkaar

Wat is de rol van de mentor? Makelaar van relaties onderhoudt contact met ouders en alle andere begeleiders eerste aanspreekpunt bij elke vraag Kennen, Kunnen, Willen, Worden en Zijn begeleiding en ondersteuning van de leerling stimuleert en begeleidt de veelzijdige ontwikkeling aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en competenties stimuleert leerling om op ontwikkeling te reflecteren. bewaakt de voortgang

Het schoolconcept… de uitgangspunten -Uitgaan van de verwondering van de leerlingen -Van elkaar leren in de leergemeenschap -Het geleerde vastleggen -Inhouden, vaardigheden en zelfkennis Daarbij veel termen als; sociaal constructivisme (o.a. Dewey), zone van naaste ontwikkeling (Vygotsky), krachtige leeromgeving, betekenisvol leren, eigenaarschap.

Van visie naar praktijk Algemeen De Nieuwste School Visie / Theorie vastgelegd in lesmateriaal Interpretatie docent Onderwijs- praktijk Schoolconcept DNS Docent = ontwerper eigen praktijk Onderwijs- praktijk

Hoe doen we dit …. ? -Iedereen op zijn eigen manier, volgens eigen interpretatie van wat goed is. -Veel onderling overleg, veel samenwerking maar niet systematisch en onder hoge tijd- en prestatiedruk. Gevolg: iedereen volgt eigen beeld van schoolconcept, maar geen gemeenschappelijke taal.

-Als hulpmiddel en inspiratie bij nemen van beslissingen in lijn met schoolconcept. -Als hulpmiddel om gesprek met elkaar aan te gaan over hoe en wat we doen. Een ontwerpprincipe bestaat uit 3 elementen: -Wat? Wat wil je zien? -Waarom?Waarom is dit belangrijk? -Hoe?Hoe bereik je dit? Formuleren van ontwerpprincipes

Opbrengst ontwerpprincipes Uitgangspunten DNS, omgebogen tot de volgende ontwerpprincipes: -Verwondering; leren start op basis van nieuwsgierigheid -Eigenaarschap; leren wordt betekenisvol als het van jezelf is -Leren zichtbaar maken; het geleerde wordt aangescherpt door het zichtbaar te maken. -Leergemeenschap; leren vindt plaats in interactie met elkaar -(Fractal); wat voor leerlingen geldt, geldt ook voor docenten en vice versa

Samenhang ontwerpprincipes

Bovenbouw Humanics of Science Maatschappij-stroom of Natuur-stroom: -Leerjaar 4HV,5HV,6V; in een huiskamer met mentor. -Veel uitwisseling tussen leerjaren en leerniveau -Doorgeven van projecten over de jaren heen -Profielvakken: Ongeveer 10 uur per week - = thematijd!? Ruimte voor eigen inbreng, onderzoek -Profielblok-uren: geclusterde uren, vrij te roosteren -Teamteaching: 3 experts op hele bovenbouw Science -Activiteiten bundelen tussen meerdere groepen, etc.

NLT-thema (context) Natuurkunde Scheikunde Biologie NLT: 3 uur (verplicht) Scheikunde: 1,5u (verplicht) Natuurkunde: 1,5u (keuze) Biologie: 1,5u (keuze) (Economie): 2u (keuze) Mentor-tijd

Aanbieden van thema’s aan leerlingen

Thema’s leerjaar 4 (6 thema’s van 6 weken) THEMANLTScheikundeNatuurkundeBiologie DoorbraakDebat over nobelprijs duurzaamheid Mendeleev Atoombouw Chem. Binding Galileo Kinematica Zonnestelsel Darwin Evolutie Redeneren Forensisch Onderzoek DossierStofeigenschap- pen / scheiden kracht en beweging, Moleculaire genetica Dynamische Systemen Open productVeranderingen/ reacties/ biochemie Arduino/ Meten en regelen Celmetabolisme Medische Beeldvorming Casus-analyseChem. Analyse methodes / mol meettechniekenBouw lichaam / diagnose stellen Bionische MensPrototypeMateriaalgebruik Chem. vh leven Arduino / schakelystemen Bewegingsstelsel VerdwaaldSurvivalkamp/ Sciencekamp Zouten en redoxNavigatieEcologisch onderzoek

Thema’s leerjaar 5: (3 thema’s van 12 weken) ThemaNLTScheikundeNatuurkundeBiologie Meten en Regelen Ontwerpen meet- regelsysteem Donor-acceptor reacties Energie en wisselwerking Immunologie, biosensoren AerosolenWetenschappelij k onderzoek / poster Evenwichten Koolstofchemie chem. vh. leven Electromagneti- sche straling Biofysica Ademhaling transport Biosfeer op MarsOntwerpen van biosfeer op Mars Kringlopen Groene Chemie Innovatieve materialen Relativiteit Gravitatie Kern- en deeltjesproces- sen Systeemdenken Assimilatie/dissi milatie Kringlopen

Examenjaar: meesterproef Leerlijn 4-5-examenjaar: -Vanuit NLT-thema’s: -Veel ervaring met onderzoeken, ontwerpen, modelleren, programmeren, wetenschapscommunicatie -Verbanden en betekenis -Vanuit Mono-vakken: -inhoudelijke diepgang -Vakspecifieke kennis en vaardigheden richting eindexamen - Vanuit Mentoraat -Samenwerken, -Plannen -Leren leren / toetsvaardigheden / etc. -loopbaan oriëntatie / persoonlijke ontwikkeling

Huidige ontwikkelingen: School groeit explosief Leerlijn Science op vaardigheden in aanvulling op samenhang op inhoud. -Starten in onderbouw met implementeren nieuwe kennisbasis -Aangesloten bij PLG interdisciplinariteit. Meer zicht krijgen op het informele leerproces, met name gericht op meer feedback en zelfsturing -Meer gebruik maken van digitale mogelijkheden. -Virtuele interactie (leerling-leerling en leerling-docent) zichtbaar maken buiten standaard contacttijd. -Inzet nieuwe werkvormen; eduscrum, canban en andere ‘agile’ tools. Meer afstemming en samenwerking met Humanics (maatschappij-stroom) -Humanics- en Scienceblokken parallel geroosterd -Meerdere perspectieven op hetzelfde onderwerp / dezelfde thema’s

Discussie: In groepen na introductie of continu plenair -Wat zijn de voor- en nadelen van onze manier van werken (voor zowel leerling als docent) -Wat moet een docent kunnen en kennen om op deze manier te werken? (implicaties voor opleiden van docenten) - Waaraan moet lesmateriaal voldoen?

Leren begint met iets willen weten!