Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Hoera, een oudergesprek!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Kinderen en hun sociale talenten
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Rauw en troosten.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Transcript van de presentatie:

Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid

Welkom!

In deze workshop ERVAREN CONCEPTUALISEREN REFLECTERENTOEPASSEN DOEL

“Ik zoek niet, ik vind.” “Als je niet weet wat je zoekt, zul je het ook nooit vinden.” Ervaren

Ervaringen uit je praktijk Ervaren Think Pair Share

Ervaren In gesprek met de ouders van …

Wat ging goed? Waar was je tevreden over? Doorvragen en doordenken … Wat zou beter kunnen? Doorvragen en doordenken … Reflecteren op je eigen situatie Reflecteren

Over de relatie met school wezenlijk verschil tussen school en thuis, voor wat betreft de beeldvorming over hoogbegaafdheid thuis en school zijn beide belangrijk, voor beide is het ideaal als zij goed samenwerken misverstanden voorkomen door ouders in een vroeg stadium te betrekken bij de plannen en acties van de school oplossingen voor schoolproblemen starten in het klaslokaal, op dezelfde manier als oplossingen voor thuis beginnen in de thuissituatie contact tussen ouders en leerkrachten is sterk aan te bevelen (bondgenootschap) Conceptualiseren

Oorzaken beeldvorming stereotypering over hoe een kind hoort te zijn weinig kennis over hoogbegaafdheidhoogbegaafdheid eenzijdige informatie over problematische situaties ouders van hoogbegaafde kinderen staan nogal eens te boek als lastige ouders lastige verkeerd gebruikte/geïnterpreteerde informatie (v.w.b. SEO) eigen ervaringen, waarbij voorbij wordt gegaan aan de eigenheid van het kind ontbreken van gesprekken met het kind zelf Conceptualiseren

Ik zie, ik zie … Conceptualiseren

Ervaringen van ouders… - Zij zijn soms ervaringsdeskundige, negatieve ervaringen uit eigen jeugd. - Zij zien de leerkracht als professional/ deskundige. - Ouders beschouwen ontwikkelingsniveau van hun kind normaal, hebben geen referentiekader. - Zij willen niet gezien worden als “pushend”. - Ze willen geen uitzonderingspositie voor hun kind. - Ze verzwijgen hun gedachten omdat ze problemen (met de school, de leerkracht) willen voorkomen. - Zij beginnen er niet over, omdat ze het niet nodig vinden dat hun kind excelleert, vanwege hun eigen (culturele of sociale) afkomst. - Ouders geven het aan omdat ze zelf hoogbegaafd zijn en er veel problemen mee hebben (gehad), ze wensen voor hun kind een betere (school)tijd. - Er zijn meer (oudere) kinderen, die hoogbegaafd zijn, ouders zijn min of meer ervaringsdeskundige. - Ouders zien gedrag/kenmerken/ persoonlijkheidseigenschappen die passen bij kinderen met een voorsprong. - …………… Conceptualiseren

Voorbereiden aanleiding doel wat vertel ik (en hoe komt dat over): welk gedrag, in welke situaties en wat zegt de leerling daar zelf over waar ben ik tevreden over wat wil ik graag anders wat zijn (mijn) valkuilen voorkomen van overrulen evt. vervolgafspraak maken wie legt afspraken vast overige aandachtspunten Tijdens het gesprek zo min mogelijk storingen tijdens het gesprek koffie of thee op tafel (emoties) start met een ‘agenda’ wat ‘moet’ de opbrengst zijn bepaal een (redelijke) eindtijd wie legt afspraken vast en informeert anderen (kort na het gesprek) bewaak agenda en tijd, bijv. bij te lang stilstaan of uitweiden over voorbeelden Het gesprek Conceptualiseren

Enkele suggesties … Stel liever uit nieuwsgierigheid vragen, dan in het defensief te gaan. Richt je op een stapsgewijze aanpak (met een meetbaar resultaat), die realiseerbaar is. Geen overeenstemming? Langs elkaar heen praten?  Neem de tijd om na te denken! Bedenk: een 'expert van buitenaf' kan bedreigend overkomen, omdat het voor de ander lijkt aan te geven: 'Zie je wel, je had ongelijk!‘, wees je daarvan bewust Plan een nieuwe afspraak om de voortgang te bespreken En anders … Conceptualiseren

(Niet) in de puree …? Toepassen

Bronnen en meer informatie leerlingen/ leerlingen/ Webb, J. & Gore, J. L. (2013). De begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Assen, Van Gorcum b.v. Welling, F.I. (2011). Slim zijn - facetten van hoogbegaafdheid. Purmerend, Stichting Koepel Hoogbegaafdheid. Ontwikkel je talent! Coachkaarten via

Dank voor je aandacht!