Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid
Welkom!
In deze workshop ERVAREN CONCEPTUALISEREN REFLECTERENTOEPASSEN DOEL
“Ik zoek niet, ik vind.” “Als je niet weet wat je zoekt, zul je het ook nooit vinden.” Ervaren
Ervaringen uit je praktijk Ervaren Think Pair Share
Ervaren In gesprek met de ouders van …
Wat ging goed? Waar was je tevreden over? Doorvragen en doordenken … Wat zou beter kunnen? Doorvragen en doordenken … Reflecteren op je eigen situatie Reflecteren
Over de relatie met school wezenlijk verschil tussen school en thuis, voor wat betreft de beeldvorming over hoogbegaafdheid thuis en school zijn beide belangrijk, voor beide is het ideaal als zij goed samenwerken misverstanden voorkomen door ouders in een vroeg stadium te betrekken bij de plannen en acties van de school oplossingen voor schoolproblemen starten in het klaslokaal, op dezelfde manier als oplossingen voor thuis beginnen in de thuissituatie contact tussen ouders en leerkrachten is sterk aan te bevelen (bondgenootschap) Conceptualiseren
Oorzaken beeldvorming stereotypering over hoe een kind hoort te zijn weinig kennis over hoogbegaafdheidhoogbegaafdheid eenzijdige informatie over problematische situaties ouders van hoogbegaafde kinderen staan nogal eens te boek als lastige ouders lastige verkeerd gebruikte/geïnterpreteerde informatie (v.w.b. SEO) eigen ervaringen, waarbij voorbij wordt gegaan aan de eigenheid van het kind ontbreken van gesprekken met het kind zelf Conceptualiseren
Ik zie, ik zie … Conceptualiseren
Ervaringen van ouders… - Zij zijn soms ervaringsdeskundige, negatieve ervaringen uit eigen jeugd. - Zij zien de leerkracht als professional/ deskundige. - Ouders beschouwen ontwikkelingsniveau van hun kind normaal, hebben geen referentiekader. - Zij willen niet gezien worden als “pushend”. - Ze willen geen uitzonderingspositie voor hun kind. - Ze verzwijgen hun gedachten omdat ze problemen (met de school, de leerkracht) willen voorkomen. - Zij beginnen er niet over, omdat ze het niet nodig vinden dat hun kind excelleert, vanwege hun eigen (culturele of sociale) afkomst. - Ouders geven het aan omdat ze zelf hoogbegaafd zijn en er veel problemen mee hebben (gehad), ze wensen voor hun kind een betere (school)tijd. - Er zijn meer (oudere) kinderen, die hoogbegaafd zijn, ouders zijn min of meer ervaringsdeskundige. - Ouders zien gedrag/kenmerken/ persoonlijkheidseigenschappen die passen bij kinderen met een voorsprong. - …………… Conceptualiseren
Voorbereiden aanleiding doel wat vertel ik (en hoe komt dat over): welk gedrag, in welke situaties en wat zegt de leerling daar zelf over waar ben ik tevreden over wat wil ik graag anders wat zijn (mijn) valkuilen voorkomen van overrulen evt. vervolgafspraak maken wie legt afspraken vast overige aandachtspunten Tijdens het gesprek zo min mogelijk storingen tijdens het gesprek koffie of thee op tafel (emoties) start met een ‘agenda’ wat ‘moet’ de opbrengst zijn bepaal een (redelijke) eindtijd wie legt afspraken vast en informeert anderen (kort na het gesprek) bewaak agenda en tijd, bijv. bij te lang stilstaan of uitweiden over voorbeelden Het gesprek Conceptualiseren
Enkele suggesties … Stel liever uit nieuwsgierigheid vragen, dan in het defensief te gaan. Richt je op een stapsgewijze aanpak (met een meetbaar resultaat), die realiseerbaar is. Geen overeenstemming? Langs elkaar heen praten? Neem de tijd om na te denken! Bedenk: een 'expert van buitenaf' kan bedreigend overkomen, omdat het voor de ander lijkt aan te geven: 'Zie je wel, je had ongelijk!‘, wees je daarvan bewust Plan een nieuwe afspraak om de voortgang te bespreken En anders … Conceptualiseren
(Niet) in de puree …? Toepassen
Bronnen en meer informatie leerlingen/ leerlingen/ Webb, J. & Gore, J. L. (2013). De begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Assen, Van Gorcum b.v. Welling, F.I. (2011). Slim zijn - facetten van hoogbegaafdheid. Purmerend, Stichting Koepel Hoogbegaafdheid. Ontwikkel je talent! Coachkaarten via
Dank voor je aandacht!