AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Overheid en particulier initiatief:
Realisatie kindcentrum
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Leren van onderzoek doen en samenwerking
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
De Beroepscode, kompas voor de professional in het CJG
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
‘Verduurzaming Scholenbouw ’ De wereld na 2015 ’ Een fundamentele omslag in het denken … Marco van Zandwijk Ruimte-OK Ruud van Vliet Klimaatverbond Nederland.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Solliciteren: wat wil ik?
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Workshop vluchtelingenkinderen en JGGZ
Informatieavond bs. De st. Nicolaasschool
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
OPeRA : Onderwijspartners Regio Amsterdam
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
OGI Een datamuur in de klas.
Transcript van de presentatie:

AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016

Even voorstellen Saskia Versloot Linda Schlundt Bodien

informatie websitenieuwsbrief forum persoonlijk advies telefoon op locatie netwerken bijeenkomsten in de regio studiedagen op bezoek studiedagen landelijk beleid partners vo werkgroep overeenkomsten onderwijsmateriaal

Wie is wie? IB-er Schoolleider/ directeur leraar Kwaliteitsfunctionaris Overig

Opbrengst workshop -Je bent geïnformeerd over nieuwe bekwaamheidseisen leraren onderwijscoöperatie. -Je hebt (mede) een basis gelegd = input voor een regiegroep bestaande uit OC&W, LOWAN, PO- raad, VNG etc. -Je bent voorbereid op eventuele vragen die op je afkomen… -Hoe zorgen we met elkaar voor een optimale onderwijssituatie voor nieuwkomers?

Initiatief taallectoren Kwaliteitsimpuls professionalisering leraren gericht op taalontwikkelingen vluchtelingenkinderen  aanscherping van bekwaamheidseisen  ontwikkeling pakket professionaliseringsmaterialen  bevordering structurele opname benodigde competentieontwikkeling in BA- en MA-opleidingen Prof. dr. Maaike Hajer Hogeschool Utrecht/ Universiteit Malmö, Zweden

Vanuit een visie kun je kijken wie je nodig hebt: Specificeren bekwaamheidseisen voor alle leraren – in den breedte (pedagogisch-didactisch binnen de klas, in omgang ouders, omgeving, in team,....) Benoemen specifieke expertise van experts binnen een team Afbakenen rollen leraren en andere beroepsrollen (maatschappelijk werk, logopedist, psycholoog,...)

Bekwaamheid in twee verschillende fasen Startende school> 1 jaar in Nederland Kunnen jullie misschien over twee weken ongeveer 56 vluchtelingenkinderen opvangen? Volgend schooljaar krijg je drie vluchtelingen- kinderen in de groep

Vragen Fase 1 + fase 2 1.Wat zou je willen weten? 2. Wat zou je moeten kunnen? 3. Waar zou je je zorgen over maken? 4. Wat heb je nodig en van wie?

labelen Waar heb je wel vertrouwen in?Wat baart je zorgen?

Conclusie?

Excellente leerkrachten

2012

2012 Onderwijscoöperatie voorstel minister van OCW 2013 Onderwijsraad advies uitgebracht 2014 Aanbevelingen (inhoudelijk en procedureel) verwerkt OCW neemt voorstel over/omzetting ervan in wetgeving 2017Nieuwe bekwaamheidseisen in werking

Definitie Uitwerking

Vragen 1. In hoeverre gelden deze ‘nieuwe’ bekwaamheidseisen voor leraren van nieuwkomersscholen? 2. Wat is voor deze specifieke groep meer/minder van toepassing?