VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst 1.5 1.Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Advertisements

R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onze doelen en visie in beeld
Bijeenkomst September 2015
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Passend onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop videobegeleiding
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

VAD bijeenkomst 1.5

Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille discussie 3. Individuele en samenwerkingsopdracht constructive alignment 4. Voorbereiding bijeenkomst 1.6 en Afsluiting

Lesdoelen De student kan: -beargumenteren waarom aandacht voor taal in de voorbereiding en uitvoering van de les belangrijk is. -constructive alignment in zijn/haar lesontwerp in een schema inzichtelijk maken, uitleggen en didactische keuzes beargumenteren. -verschillende (cognitieve leer) niveaus van vraagstelling in een of meerdere leeractiviteiten toepassen.

Uit de praktijk…………… Een docent zegt: “Ik vind niet dat ik als docent een tekst uit een methode of lesboek vooraf zou moeten analyseren op zinsbouw, taalgebruik en /of structuur? Ik ga er vanuit dat de teksten in de methoden geschreven zijn door mensen die er verstand van hebben en dat het duidelijk is voor leerlingen. Ik ben toch geen taaldocent!”

Opdracht Stille discussie

Opdracht werkwijze Stille discussie 1.Schrijf je mening op het uitgereikte A4. Maximaal drie zinnen. Onderbouw tevens je mening. Er wordt niet gesproken! 2.Schuif het A4 papier met daarop je mening door aan je mede student aan de linkerkant. 3.De ander leest je mening en reageert op jouw tekst. Maximaal drie zinnen. Onderbouw tevens je mening. Er wordt niet gesproken! 4. Schuif het A4 papier met daarop je mening door aan je mede student aan de linkerkant. 5.De ander leest je mening en reageert op jouw tekst. Maximaal drie zinnen. Onderbouw tevens je mening. Er wordt niet gesproken! 6. Lees de meningen van de medestudenten en schrijf in maximaal drie zinnen de samenvatting. Er wordt niet gesproken! 7. Schuif het A4 papier met daarop de samenvatting door aan je mede student aan de linkerkant. 8. De ander leest de samenvatting en geeft in eigen woorden de samenvatting weer aan de groep.

Vragen in je groep Hoe kan je de werkvorm/leeractiviteit Stille discussie op een andere manier inzetten in de lespraktijk? Wanneer zou je deze werkvorm /leeractiviteit willen inzetten? Welke sleutelbegrippen zijn van toepassing bij deze werkvorm / leeractiviteit?

Constructive alignment Leeropbrengst checken /toetsen Leerdoelen Leeractiviteiten

Constructive alignment (CA) INDIVIDUEEL 1. Geef aan de hand van een overzicht het “constructive alignment’” in je lesontwerp weer. Maak een beknopte weergave van je leerdoelen, je leeractiviteiten en leeropbrengst op een gekleurd A4. SAMEN in duo’s 2. Geef je overzicht aan een mede student met een ander gekleurd A4 en bestudeer elkaars CA overzicht. Bespreek de CA van je les door concreet en specifieke informatie te geven. 3. Geef elkaar feedback: - benoem wat je er van vindt(algemeen) -noem een of meerdere verbeterpunten -onderbouw je feedback met theorie 4. Bespreek de leeractiviteit/opdracht met vraagstelling op verschillende niveaus. 5. Geef elkaar feedback: - benoem wat je er van vindt(algemeen) -noem een of meerdere verbeterpunten -onderbouw je feedback met theorie 6. Zijn er vragen? Zoek een ander duo op en leg je vragen voor aan een ander duo.

Voorbereiding bijeenkomst 1.6 Ga op zoek naar een filmfragment, max. 5/6 minuten a. Bekijk het fragment en bepaal de leerdoel(en) die je beoogt met het fragment. b. Formuleer bij het filmfragment 2 vragen gericht op translatie en 2 vragen gericht op interpretatie. Zie informatie uit bijeenkomst 1.5 c. Een aantal studenten zal de komende les gevraagd worden een korte presentatie te geven van het filmfragment. Bereid je dusdanig voor dat je : 1.het filmfragment kunt laten zien via smartboard, 2. kunt vertellen welk leerdoelen je hebt met het laten zien van het fragment 3. weet welke vragen je aan de leerlingen gaat stellen? en hoe je dat gaat doen. Breng je concept werkblad voor VAD leertaak 1 mee. -

Afsluiting Beantwoord per groep een vraag 1.Welke sleutelbegrippen zijn deze les aan bod geweest? 2.Welke lesfasen herken je in bijeenkomst 1.5? 3.Wat is een taxonomie? 4. Benoem zes leerniveaus van Bloom/Krathwohl? 5.Wat neem je uit deze les mee om je lesontwerp verder te ontwikkelen? 6.Wat neem je uit deze les mee naar de stage?

Links leeractiviteiten KPC Leeractiviteiten leeractiviteiten-ontwerpen.pdf De succesfactoren van onderwijs volgens John Hattie Een samenvatting van een aantal saillante punten /8/