Slimmer organiseren door samenwerken Larissa Zegveld Almar Wimer Siebenga Workshop ISZF en KING 30 september.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Nationaal Innovatie Event
Gezamenlijk de crisis door
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Facility management en inkoop
Governance van de informatievoorziening
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Producten & Werkprocessen
Governance van de informatievoorziening
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
6 stappen in Risico management
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Workshop Samen Organiseren
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Processen Knelpunten Oplossingen
Het E-depot van Rotterdam
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Een lerende en adaptieve organisatie
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

Slimmer organiseren door samenwerken Larissa Zegveld Almar Wimer Siebenga Workshop ISZF en KING 30 september

ISZF en KING Wie is wie? Wat brengt deze workshop? Wat willen wij ophalen? Wie doet mee? Workshop ISZF en KING 30 september

Waarnemingen Gemeenten hebben fundamentele problemen Op delen biedt de markt gemeenten niets extra’s Het kan beter en goedkoper Gemeenten moeten het heft in eigen handen nemen Workshop ISZF en KING 30 september Gemeenten met rond de inwoners betalen voor gebruik van ondersteunende applicaties tussen 110k en 150k per jaar. Voor systeembeheer betalen ze daar bovenop 200k per jaar. Een gemeente met inwoners betaalt al gauw het dubbele. De infrastructuur bestaat nu uit een palet van ICT platformen, een woud aan koppelingen en gemiddeld 200 verschillende applicaties per gemeente

Uitdagingen Taakverzwaring Vernieuwingsimpulsen aankunnen (waaronder NUP) Kwaliteit aan de balie is mogelijk als daar voldoende informatie, capaciteit, deskundigheid en focus is Herindeling Economische druk betekent heroverwegingen; dus het maken van strategische keuzes ICT-beheer moet op orde zijn want een goede betrouwbare informatiehuishouding is randvoorwaarde om taken uit te voeren. Workshop ISZF en KING 30 september

De ISZF-deelnemers gemeenten inwoners fte medewerkers

Organisatie Strategie Samenwerking Organisatieontwikkeling DIRECTIE BELEIDSONTWIKKELING Architectuur Projectontwikkeling Standaards Ontwikkeling producten & diensten OPERATIES Incident beheer Wijzigingsbeheer Probleembeheer Inkoop Vendor management Ondersteuning Informatiemanagement Projectmanagement ONDERSTEUNING Controlling P&O Communicatie Financiën Software compliance

7 jaar samenwerken Meer ICT in dienstverlening en bedrijfsvoering Voorop met de realisatie van het NUP Meer ICT-ondersteuning tegen minder meerkosten Grotere continuïteit en kwaliteit ICT-ondersteuning Meer expertise in SSO en gemeenten Ontmoeten, samen ontwikkelen en veranderen op 1 basis Geleidelijke uitbouw

Samenwerken Balans van krachten – Opdrachtgeverschap – Opdrachtnemerschap – Bestuur Bundelen van kracht, kennis en kunde Ontwikkelen van alle drie krachten Opdrachtgeverschap Bestuur Opdrachtnemerschap

Shared services: 3 assen Prof Hans Strikwerda: 1.Operationele volwassenheid van het SSC 2.Volwassenheid van de afnemers als opdrachtgevers van het SSC 3.Conceptuele volwassenheid van de totale organisatie Samenwerken is dus werken aan de volwassenheid op alle drie assen!

Organisatie Innovatie & planning – Innovatie – Lange termijnplanning – ICT-architectuur – Ontwikkeling producten en diensten Uitvoering – Netwerkbeheer en reken- en datacentra – Gebruikersondersteuning – Ondersteuning functioneel beheer – Ondersteuning – gezamenlijk- informatiebeleid – ICT-opleidingen en training – ICT-inkoop en leveranciersmanagement – Ondersteuning informatiemanagement – Voeren van project- en programmamanagement

Succesfactoren Dienstverlening en bedrijfsvoering centraal Opdrachtgeverschap bij gemeenten Mensen met drive - de ISZF-cultuur: – “wij, warm, enthousiast, open, transparant – 1 gezamenlijk doel, betrokkenheid en samen leren Samenwerken als doel op zich Vertrouwen in elkaar Gunnen van successen (vb BAG) Loslaten van o.a. traditioneel denken Samenwerken op beheerste wijze Toekomst

Aandachtspunten Universele bodemplaat (streven naar) Opdrachtgeverschap (eenduidig en integraal) Organisatie vraag en aanbod (gemeente/ sso) Transparantie (dienstverlening, prijs, governance) Communicatie (op alle niveaus, frequentie) “Samenwerkende gemeenten – ISZF is geen leverancier” (focus op synergie) De gemeente is de “baas” (raak niet in verleiding!)

Model sso SHARED SERVICE ORGANISATIE OPDRACHTGEVENDE ORGANISATIE BELEID Opdracht/ vraag UITVOERING Aanbod

Beleid en uitvoering ICT-uitvoering Gemeente ISZF BELEID

ORGANISATIE & PROCESSEN AUTOMATISERING INFORMATISERING Besturingsmodel Werken op niveau

ORGANISATIE & PROCESSEN AUTOMATISERING INFORMATISERING Besturingsmodel Werken op niveau NUP DIENSTVERLENING BEDRIJFSVOERING Programma van Eisen Informatieplan Bedrijfsarchitectuur Informatie architectuur Grootste gemene deler Standaards Technische architectuur Continuïteit Kwaliteit S A M E N W E R K I N G O&I I&A

Gezamenlijke basis Eén bodemplaat voor meer gemeenten in Fryslân Synergie door samen werken

Steeds interessanter Als gemeente willen we – De inzet van meerdere communicatiekanalen – Meer procesmatig werken bij gemeenten – Vermindering administratieve lasten – Toenemende ketensamenwerking van de overheid Daarom – Behoefte aan meer ICT bij de overheid – Geleidelijke standaardisatie van overheidsprocessen – Professionele en kwalitatief sterkere ICT-ondersteuning Bovendien – Wet- en regelgeving – Het gebruik van basisregistraties en landelijke voorzieningen – Technologische ontwikkelingen – Krapte arbeidsmarkt, behoefte aan andere competenties – Herindelingen van gemeenten. – Toenemende coördinatieproblematiek informatiseringvraagstukken en organisatieontwikkeling.

KING; van en voor gemeenten ICT levert meer frustratie op dan ondersteuning Innovaties en aanpassingen (NUP) blijven uit of duren te lang Gemeenten lopen beveiligingsrisico’s vooral bij berichtgeving in de keten Gemeenten zitten vast in heterogene applicatielandschap en Gemeenten zitten daarmee vast aan leveranciers Besturen van gemeenten zijn grip kwijt geraakt op de informatievoorziening KING is opgericht om de bestuurskracht van de gemeenten te ondersteunen in het licht van de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening en van de relatie tussen burger en overheid. Deze bestuurskracht dient ook op het vlak van automatisering ondersteund te worden. De overtuiging van KING is dat de e-overheid geen kans van slagen heeft indien aandacht voor implementatie en beheer ontbreekt. KING wil deze aandacht organiseren. Workshop ISZF en KING 30 september

Aandacht organiseren door: 1. Informatiekundige uitvoeringstoets verbeteren en strikter toepassen Doel: back-office op orde werkt alleen als er door de voordeur niet steeds weer (te?) complexe opdrachten naar de gemeenten komen 2. Standaardisering en certificering Doel: minder kosten, beter afstemming en grip op eigen informatievoorziening 3. Inzicht creëren in contractuele verplichtingen en bundelen inkoop Doel: professionele georganiseerde opdrachtgever naar leveranciers 4. Ondersteunen ICT-samenwerkingsverbanden met een plan (blauwdruk) voor SSC Doel: ontzorgen van niet-primaire uitvoering en grip op eigen informatievoorziening 5. Stimuleren regionale rekencentra en ondersteunen bij beheer & verdere groei Doel: versnelling aanbrengen in de initiatieven 6. Ism conglomeraat van regionale service centra het aantal applicaties consolideren naar een beter beheersbaar en onderhoudbaar geheel waarop nieuwe diensten aangeboden worden. Doel: standaardisatie van de infastructuur en applicaties en daarmee grip en kostenbesparing Workshop ISZF en KING 30 september 1.KING houdt samen met de VNG de vinger aan de pols bij nieuwe ontwikkelingen en regelgeving vanuit de centrale overheid die invloed hebben op de elektronische dienstverlening door de reeds bestaande informatiekundige uitvoeringstoets te verbeteren en strikter toe te passen. Doel: het heeft weinig zin de back-office op orde te brengen als er door de voordeur steeds weer (te?) complexe opdrachten naar de gemeenten komen; 2.KING gaat de standaardisering serieus af dwingen bij de leveranciers zodat op niet unieke zaken (beleid/politiek) gemeenten dichter bij elkaar komen. Eenmaal afgesproken standaarden certificeren we zodat gemeenten ervan op aan kunnen. Doel: minder kosten, beter afstemming en grip op eigen informatievoorziening; 3.KING helpt in samenspraak met de GebruikersVerenigingen gemeenten om zicht te krijgen in hun contractuele verplichtingen en kosten en bundelt namens gemeenten inkoop zo veel mogelijk. Doel: grip op leveranciers; 4.KING ondersteunt ICT-samenwerkingsverbanden met een plan (blauwdruk) voor een rekencentrum dat door standaardisering in techniek, financiering en besturing de weg vrij maakt voor verdere samenwerking. Doel: gemeenten worden ontzorgt van niet-primaire, specialistische uitvoering en krijgen en houden grip op eigen informatievoorziening.; 5.KING stimuleert regionale rekencentra zoals Drechtsteden en ICT Samenwerking Zuidwest Fryslan en Equalite en ook het startende samenwerkingsinitiatief in Almere, en ondersteunt indien gewenst bij beheer en eventuele verdere groei,bij het aan laten sluiten van nieuwe gemeenten. Waar gewenst zal KING ook de inrichting van regionale service centra direct in de operatie (projectleiders) ondersteunen. Doel: versnellling aanbrengen in de initiatieven.; 6.Via deze stappen gaat KING ism de regionale service centra vervolgens het aantal applicaties en versies consolideren naar een beter beheersbaar en onderhoudbaar geheel. Het ontstane conglomeraat van regionale service centra is het platform waarop nieuwe diensten en producten aan gemeenten aangeboden kunnen worden. KING regisseert met deze voorziening de implementatie van nieuwe door gemeenten ontwikkelde innovaties zoals het Rotterdamse TVM; en het controleren van de uitrol zoals de mGBA. Doel: standaardisatie van de infastructuur en applicaties en daarmee grip en kostenbesparing. A Professionaliseren beheer Informatiekundige toets Certificering Meer standaarden beheren

Sturen Beleid gemeente Beheer Uitvoeren Ondersteunen Informeren Strategie Beleidsontwikkeling Collegeprogramma Procesinrichting Informatiehuishouding Technisch (applicatie) landschap Kantoorautomatisering Bestuur & Management Richten Management & I en O Inrichten Medewerkers & I en A Verrichten Beveiliging Samenwerkings- verband Gemeentelijke dienstverlening Gemeente beleid Gemeente en samenwerking Workshop ISZF en KING 30 september

Aanpak stap A en B Stap A: Doen; inrichten afdeling Beheer Stap B: Project: onderzoek en ontwikkelen instrumenten Fase 0: verkenning nieuwe en bestaande ontwikkelingen Fase 1 +: Opdracht: “Onderzoek hoe optimalisering van de dienstverlening van gemeenten wordt ondersteund: – door duurzaam samen te werken aan de informatievoorziening en deze te standaardiseren, te integreren en delen er van te elimineren, – zodat gemeenten structureel en substantieel minder tijd en geld kwijt zijn voor onderhoud en beheer van hun informatievoorziening – en desondanks of juist daardoor sneller,efficienter en beter de bouwstenen van de e-overheid en andere innovaties kunnen adopteren.” Project leidt tot bruikbare handvatten, meer standaarden en besluitvorming over doorgang en een gedragen implementatiestrategie Workshop ISZF en KING 30 september

Actielijnen project: slimmer organiseren door samenwerken Draagvlak Besturing/governance Convenanten Contractmanagement Kosten/Baten Personeelsbeleid Architectuur en technische inrichting Stavaza samenwerkingsverbanden gemeenten Risico-analyse voorbeelden Workshop ISZF en KING 30 september

KING samen met… ISZF Drechtsteden G4 VGS VNG Equalit D!mpact Dataland mGBA …….. Ambitieus, maar: We doen het samen We faseren We doordenken goed We stellen bij We leren van elkaar En… Het kan niet anders! Workshop ISZF en KING 30 september

De boodschappenlijst KING heeft nodig… Vooral vanuit SSC constructies: Bestaande informatieplannen Bestaande besturingsmodellen Huidige financieringsmethodiek Huidig personeelsbeleid Overzicht afspraken/contracten Blauwdruk IA en TA U, gemeente, heeft nodig… Samenwerkingsmodel Besturingsmodel Template contractmngt Financieringsmethodiek Functieprofielen Blauwdruk IA en TA … Workshop ISZF en KING 30 september