Training: Effectief communiceren op de werkvloer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
Time management in het onderwijs
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
CanDo Coaching.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Presenteren en communiceren
Effectief communiceren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Dagdeel 3 conflicthantering
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studieloopbaanbegeleiding
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Besturen en Communiceren
Transcript van de presentatie:

Training: Effectief communiceren op de werkvloer

Wat gaan we vandaag doen? Programma: Even voorstellen: voorstelrondje! Wat is communicatie? Verbaal en non-verbaal Vormen van communicatie? De drie stappen van effectief communiceren Discussie vs. Dialoog Belbin: en beter samenwerken door betere communicatie Conclusie

Even voorstellen: Oscar Jacobs Trainer – coach – adviseur loopbaanvraagstukken Zeeland

Wat is communicatie?

Hoe werkt het? Onder woorden brengen Besluit tot ontvangen Medium kiezen Uitzenden Decoderen Interpreteren Ruis Impuls impuls

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Onze communicatie wordt beïnvloed door omstandigheden: Onzekerheid Boosheid Blijdschap Enthousiasme Tip voor communicatie op de werkvloer: Neem thuis niet mee naar je werk… Uitleggen van de situatie (gevoel) Ga er niet van uit dat de ander weet wat jij voelt

Communiceren op de werkvloer: Wanneer gaat het mis? Werkdruk: de klus moet af! De ander begrijpt niet wat ik bedoel… Ik wil het graag op mijn manier doen… Verschillende belangen… Irritaties op persoonlijk vlak Persoonlijkheden: bijvoorbeeld extravert vs. introvert De vraag is: hoe kan het beter?

Verbale communicatie Praten ‘Tone of voice’ Op welke manier kan je dingen zeggen? Spreektempo en spreekhoogte Belangrijk: heeft de ander de boodschap ontvangen? Controle! Navragen Samenvatten

Non-verbale communicatie? Signalen in de context (non-verbale communicatie): Mimiek Houding Gebaren Onwillekeurige lichaamsbewegingen

Oefening verbale en non-verbale communicatie In groepjes van twee Beantwoorden van de volgende vragen: Welke non-verbale communicatie vind jij lastig? Lichaamshouding? Zuchten? Ogen rollen? Armen over elkaar? Welke verbale communicatie vind jij lastig? Wat vind jij lastig om aan een ander te vertellen? Welke non-verbale communicatie zou jij beter/anders kunnen doen? Denk nu aan je eigen lichaamshouding? En geef elkaar tips? Welke verbale communicatie zou jij beter/anders kunnen doen? Denk aan je eigen manier van dingen vragen/zeggen? Vraag tips… Plenair doorspreken van de antwoorden

Hoe komt informatie binnen? Verschil in perceptie door verschil in verleden: Wat heeft de ander meegemaakt? Opvoeding, opleiding en ontwikkeling Eerdere ervaringen Verschil in perceptie door verschil in heden: Cultuur Werk Referentiekader: Normen en waarden OVERTUIGINGEN Met andere woorden: we zijn niet allemaal hetzelfde!

Korte pauze

Effectief communiceren in drie stappen!

Stap 1: Weten wat je wilt (zeggen) Vaak weet je wel waarom je iets niet wilt…. Maar dat is niet genoeg! Het is belangrijk om te weten waarom je iets juist wel wilt! Dus: Weet wat je wilt bereiken! Waar ga jij voor? De wet van Sinterklaas: “Als je niet precies zegt wat je wil, dan krijg je iets anders!” Voorbereiding: Zorg dat je ‘scherp hebt’ wat je wilt zeggen – voor het gesprek! Raadpleeg je onderbuik gevoel (‘Wat wil ik nou eigenlijk echt…’) Maak het SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

Stap 2: Maak contact! Als je eenmaal weet wat je wilt, dan moet de ander je wel (willen) horen! Hoe doe je dat? Dus: Kies het juiste moment om iemand aan te spreken Aandacht voor zijn/haar bezigheden en situatie Juiste manier van aanspreken…. (vriendelijk dus – ook al voel je irritatie) En – als je boos bent – gewoon even wachten… Tel tot 10  Maar ook: tikje op de schouder, optrekken van een wenkbrauw, een knipoog, een blik van verstandhouding – dit is allemaal contact maken!

Stap 3: De juiste vragen stellen: open of gesloten Welke vraag je stelt bepaalt in belangrijke mate welk antwoord je krijgt. Vergelijk eens: 1. Zijn er mogelijkheden om dit op te lossen? (antwoord: JA/NEE) 2. Welke mogelijkheden zijn er om dit op te lossen? Zin 1 is een gesloten vraag (antwoord JA/NEE). Zin twee is een open vraag – de ontvanger moet nu na gaan denken over het antwoord. LSD: Luisteren Samenvatten Doorvragen Belangrijk: blijf vooral jezelf!

Oefening: Beantwoord met zijn tweeën de volgende vragen: Op welke manier kan een ander jou het beste storen tijdens je werk? Op welke manier wil jij het liefst aangesproken worden? Waar word jij (meteen) boos van? Waar merk je dat een ander boos van wordt?

Effectief communiceren….. Onthoud drie dingen: Heldere boodschap (vaagheden geven irritatie) Maak contact (houd rekening met de ander) Wees jezelf! – probeer jezelf niet anders voor te doen! En stel de juiste vragen…

Communiceren: dialoog of discussie?

Dialoog vs. Discussie

Omgaan met verschillende belangen

Belangrijk: aanspreken van de ander… Het aanspreken van de ander: Soms lastig – maar moet wel gebeuren! Denkfout: aanspreken moet op een boze toon… (dit klopt niet) Tip: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn Denkfout: niet aanspreken om ruzie te voorkomen (dit klopt ook niet!) Wat dan wel? Aanspreken van de ander om processen te verbeteren! We kunnen allemaal nog wat leren… Aanspreken = communiceren… Gewoon praten dus!

Belbin en communiceren: Iedereen heeft Belbin gedaan – plenair doorspreken van de resultaten: Wat is je opgevallen? Wat zegt dit over jouw communicatie? Wat zijn jouw valkuilen of ergernissen? EN die van de ander…. Dus: Iedereen is verschillend – houd rekening met de ander in je communicatie Door te weten waar de ander goed in is - en niet goed in is – kan je: Gebruik maken van elkaars talent Beter met elkaar communiceren Allemaal prettig en succesvol (samen)werken!

Conclusie: Wat is communicatie? Hoe werkt communicatie? Non-verbale en verbale communicatie De drie stappen tot effectief communiceren Dialoog vs. Discussie Communicatie en Belbin

Vragen?