Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Taal en rekenen in het mbo
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Cursus Rekenspecialist
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Rekenen en Rekenproblemen
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Over rekenen gesproken
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Titelpagina.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Rekenbeleid
Op naar…
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
NU ENGELS.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Met de Kennisbasis in zee!
Welkom op de informatieavond van groep 7
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Visie op het economieonderwijs
Transcript van de presentatie:

Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut

Achtergrond mbo Rekenen voor –Loopbaan –Leren –Burgerschap Eisen –vanuit KD – vanuit referentiekader Drieslag taal –Integraal taalbeleid

Achtergrond vmbo Verplichte rekentoets komt er aan Zoeken naar een plek in het ‘rooster’ Er is in ieder geval een referentiekader

Wat wilt/moet u uw leerlingen/deelnemers meegeven op het gebied van rekenen & gecijferdheid?

Keuzes zullen samenhangen met visie Taal is spelling en grammatica Taal is communicatie Rekenen is sommen maken Rekenen is omgaan met kwantitatieve informatie in de wereld

Drieslag rekenen Het model

Geïntegreerd met beroepstaken Ondersteuning en oefening Individueel op maat Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek lijn versterking opbouw repertoire Praktijk docent Reken docent ICT rekenspecialist RT-er handelen nuttig gebruiken benoemen ontwikkelen interactie reflectie basis oefenen consolideren

Verschillen met taal Rekenen in mbo is minder ver dan taal Praktijk is niet altijd doordrenkt van rekenen Grote verschillen tussen opleidingen w.b. rekeneisen

Specifiek voor vmbo Hoe bouw je voort op kennis uit de onderbouw vo en uit het basisonderwijs Afstemming met andere vakken

Voorbeeld

Waar en hoe procenten in de praktijk? - Begrip - Rekenregels - Boven de 100% - Procent als factor: x 1,06 Terug naar de basis Individueel oefenen

Samenhang via: Rekenbeleid (is voorwaarde) Rekencoach Rekenwerkgroep of rekenteam Afgestemd materiaal en werkwijze Rekendossier of –portfolio of -lvs

Varianten

Geïntegreerd Op maat Lessen Geïntegreerd Op maat Lessen Geïntegreerd Op maat Lessen Geïntegreerd Op maat Lessen

Geïntegreerd Op maat Lessen al het rekenen in de praktijk sterke samenhang valkuil: mogelijk niet alle rekendoelen aan bod; oefenen komt te los Geïntegreerd Op maat Lessen maatwerk en lessen vallen samen valkuil: verband met praktijk verdwijnt; rekenen wordt individueel

Voorwaarden Rekenbeleid Geschoolde rekencoach Praktijkdocenten tenminste ‘rekenbewust’ Geschoolde rekendocent Geschikt lesmateriaal Tijd voor ontwikkeling (aanvullend) materiaal Passende toetsing

Invoering Niet alles hoeft in een keer perfect. Begin met visie en beleidsplan Ken de eisen Inventariseer wat er al wordt gedaan Werk toe naar samenhang

werkwijze Zeker voor het mbo is het de moeite waard om in een ontwikkelingsproject uit te gaan van functionele situaties en daarbij de vereiste bekwaamheden in rekenen & wiskunde te formuleren.

Voorbeelden

Voorbeelden werkwijze Start in praktijk (of maatschappij) -> neem mee naar rijke rekenles -> welke hiaten, welk oefenen zit eronder? Start in de rijke rekenles -> wat is de relatie met praktijk -> hiaten? wat is er aan oefenen nodig? Geïntegreerd Op maat Lessen Geïntegreerd Op maat Lessen

Verwijzingen Informatie algemeen OCW en SLOInformatie algemeen OCW en SLO – Steunpunt Taal en Rekenen MBOSteunpunt Taal en Rekenen MBO – –Steunpunt Taal en Rekenen VO – –Rekenen/wiskunde in MBO –

Vragen?

Activiteit Kies rekentaak uit dossier of LLB –Wat doe je geïntegreerd en en hoe doe je dat? –Wat mee naar rijke rekenles, wat doe je daar? –Wat aan individuele ondersteuning en oefening?

Keuze uit ….. Verkoper reizen: berekent de juiste reissom inclusief toeslagen en verzekeringen Apothekersassistente:medicijn bereiden voor een kind in de juiste dosering afhankelijk van leeftijd Helpende zorg en welzijn bereidt een gezonde maaltijd voor 1 persoon binnen een vast budget Kies uit de krant (burgerschap)…. ………