FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT op school.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gedragsrepertoire Denken over je denken
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Kinderen en hun sociale talenten
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Communicatie met ouders
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Volksuniversiteit Zwolle
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Leer kracht Workshop over competenties van
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Mondzorg - persoonsgericht
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Passend onderwijs.
De Geleide samenvatting
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Nee Zeggen!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Begeleiden Les 5.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

FAALANGST DE BAAS

 Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.

Hoe verloopt deze workshop? Wat is faalangst Wat doen we tijdens de training Hoe is de training opgebouwd Wat kun je in de klas doen -

 Wat is faalangst? Er zijn verschillende vormen van angst. Angst als trek ( je bent heel vaak angstig en kunt niet putten uit positieve ervaringen ) Faalangst. ( een vorm van angst die zich voordoet bij het uitvoeren van cognitieve, sociale of motorische taken en waarvan het effect is dat mensen minder presteren dan waartoe zij in staat zouden zijn wanneer die angst zich niet zou voordoen.

 Faalangst  Je hartslag gaat omhoog  Je ademhaling gaat omhoog  Je poriën gaan open (je krijgt het warm)  Een black out (wel geleerd maar het komt er niet uit. Je haalt een 5 terwijl je een 7 waard bent)  Je hebt dit gevoel, deze gedachten op bepaalde momenten. (bijvoorbeeld bij rekenen en topo) Let op: het is alleen van toepassing wanneer de lesstof echt goed is voorbereid.

 Doel van de training  De spanning hanteerbaar maken!  Ik ga geen eigenschappen afleren, want iedere eigenschap is perfect. Maar niet in alle situaties  Ik het kind uitnodigen te oefenen met nieuwe eigenschappen. En kijken op welke momenten ze welke handvatten kunnen toepassen.

Wat leren we tijdens de training? Tijdens de training komen verschillende manieren aan de orde: * Heretiketteren - gedachten omzetten. Mislukken mag! Is het een ‘nodige’ gedachte? Is het een ramp? Hoe kan ik anders denken? * Ademhaling * Ankeren - Waar had ik een goed gevoel? Hoe kan ik daarnaar terug gaan? Hoe zet ik dit goede gevoel in? * Toepassen

Wat heeft een mens nodig? Competentie: Ik kan wat Autonomie:Ik kan het alleen. Ik mag het alleen. Relatie:Ik kan het samen met anderen Groepsbelang:

Hoe wordt de training aangepakt? Bovenbouw: screenings lijst. Overleg met leerkracht(en) In gesprek met ‘uitgekozen’ leerlingen Uitnodiging infoavond voor betrokken ouders Aan de slag met 10 lessen Per les, korte omschrijving per kind Iedere les evalueren en bepalen hoe de volgende les eruit gaat zien Eventueel, contact met ouders of leerkracht Eind van de training: Verslag per leerling voor leerkracht (dossier) Verslag voor de ouders met individueel stukje en evaluatie invullijst Eventueel na 3 maanden nog een terugkom-training.

Wat kun je doen in de klas? Ademhaling Spierspanning Samen nagaan of de stof goed is voorbereid. Zo ja, geruststellen en aangeven dat het dan oké is… Samen terugdenken aan die keer dat het goed ging

Tijd voor vragen… Afsluiting: Bedankt voor je aandacht en wellicht tot ziens op jullie school