Bijeenkomst Wethouders Financiën 28 augustus in Gouda.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2 juli 2013 Voorjaarsnota 2013: algemene beschouwingen in een notendop Eigen verantwoordelijkheid eerst.
Advertisements

Verdeling gemeentefinanciën: een vernieuwd recept
Introductie Rfv •Onafhankelijke adviesraad •Samenstelling •Aard adviezen •Taakopvatting •Onderzoek, kennis en educatie •Werkwijze.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Financiële vooruitzichten van gemeenten Waar staan we? Gijs Oskam VNG/Gemeentefinanciën Dag van de wethouder, Hilversum 24 november 2010.
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Herijking gemeentefonds regionale bestuurdersbijeenkomsten VNG
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Decentralisatie extramurale begeleiding AWBZ  We noemen het vanaf nu: maatschappelijke ondersteuning  Even het geheugen opfrissen: nieuw en.
Septembercirculaire en nog meer
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Presentatie Begroting 2014 Raadsinformatieavond 2 oktober 2013.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
Financieel rekenmodel Participatiewet
Voortgangsrapportage Collegewerkprogramma juni 2011.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Gemeentelijke financiën
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
VNG Commissie Financiën Ontwikkelingen 2016 Voorzitter: Staf Depla, wethouder Eindoven.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Concern Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Waar is de VRZHZ voor! Risicobeheersing Risicovoorlichting Veiligheidsmanagement 112 Redden en blussen Technische.
Programma 1 Onderwijs, werk en Inkomen 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor (en meicirculaire)
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
Aangekondigde wijzigingen van het BBV
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
Gemeente Delft 7 mei  Inhoud ◦ Financiële positie ◦ Ambities.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
Gemeentelijke voorzieningen staan op het spel! Bijeenkomst wethouders financiën “Brandbrief Gemeentefinanciën” Gouda, 28 augustus 2015 Dr. Jan M. de Laat,
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Inkoop in het Sociaal Domein Financieel Kader 2016 Presentatie tbv 3 e ronde Ontwikkeltafels inkoop- en subsidie sociaal domein 2016, juni 2015.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Voorjaarsnota 2015 Technische toelichting 16 juni 2015 Jeroen van den Broek.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Herwaardering Grondposities Presentatie 6 december 2012.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Meicirculaire 2017 gemeentefonds
Financiën 3 decentralisaties
Eerst de politiek, dan de techniek
Financieel perspectief pilot doelenbomen
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Wijziging gemeentebelastingen: goed idee?
Mr. D.J. (Dennis) Vecht – LVLB & Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma – ESBL
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst Wethouders Financiën 28 augustus in Gouda

Introductie Rik BuddenbergSinds medio 2014 lid RFV Ruim 25 jaar gewerkt in Lokaal Openbaar Bestuur Raadslid in Zoetermeer Wethouder Financiën in Zoetermeer Burgemeester in Sassenheim en Pijnacker-Nootdorp 10 jaar voorzitter Commissie Financiën en Belastingen VNG Diverse Deeltijdfuncties en zzp-er: Buddenberg Consultancy

Financiële Verhoudingen (I) Overheidsuitgaven:Rijk70% Gemeenten25% Provincies en Waterschappen 5% BelastingenRijk95% Gemeenten3,5% Provincies en Waterschappen1,5% ConclusieGroot Verschil tussen aandeel overheidsuitgaven gemeenten(25%) en aandeel in belastingen(3,5%)

Financiële Verhoudingen (II) Inkomstenbronnen gemeenten Belastingen7,5% Bestemmingsheffingen7,5% Overig 20% Rijksuitkeringen(AU en SU) 65% Gemeenten zijn via ‘Gouden Koorden’ met Rijksoverheid verbonden Lijkt mooier dan het is In feite is er sprake van een Afhankelijkheidsrelatie Financiële Verhouding is Machtsverhouding Rijk bepaalt:- Omvang en verdeling uitkeringen - Bevoegdheid tot heffen van belasting

Raad voor Financiële Verhoudingen RFV heeft Uitgangspunten geformuleerd op grond waarvan mutaties in de Financiële Verhoudingen worden getoetst. ‘Verdelen, Vertrouwen en Verantwoorden: Een Heroriëntatie op de Financiële Verhoudingen’ Positief:Respecteer Afspraken in het kader van Behoorlijke Bestuurlijke Verhoudingen Negatief:Geen opportunistische ingrepen Geen ad hoc kortingen Steeds weer aanpassen van normeringsregels

Brandbrief Mei-circulaire Aanleiding voor deze bijeenkomst Wat is er aan de hand? Tranche mln Afrekening mln Mutatie accrès 2015 t.o.v. Sept. Circ mln Totale mutatie t.o.v. Sept. Circ mln In % AU (ca. 15 mld)ruim 3 % Uit een oogpunt van Financieel Management voor 2015 lastig Voorjaarsnota’s in vergevorderd stadium In 2015 niet meer te accommoderen

Beoordeeld vanuit de Financiële Verhoudingen Spelregels van de Normeringssystematiek zijn voor 2014/2015 correct toegepast Netto gecorrigeerde Rijksuitgaven in 2014/2015 dalen vanwege: Minder uitgaven Kinderopvangtoeslag Minder uitgaven Studieleningen Ramingsbijstelling OCW Onderuitputting op departementale begrotingen in 2014 Daarnaast vanaf 2015 structureel lagere prijsontwikkeling Incidenteel lagere loonontwikkeling in 2015 Hogere loonontwikkeling in 2016 wat per saldo leidt tot een gering positief effect op het accrès (2 mln) Vanaf 2017 negatieve bijstelling accrès van ruim 200 mln aflopend tot ruim 110 mln in 2020.

Oplossing begrotingsproblematiek Het Incidentele Tekort in 2015 zal met Eenmalige Maatregelen moeten worden opgelost. Daarnaast een extra structureel tekort van 100 à 200 mln oftewel maximaal 1 % van de AU (ca. 15 mld) Toegespitst op periode is sprake van een Overzienbare Problematiek Maar………….vanwege cumulatie van maatregelen uit het verleden heb ik wel begrip voor uw frustratie

Regeerakkoord Rutte II Taakstelling t.l.v. gemeenten 1,2 mld waarvan: Trap op/trap af350 mln Korting Onderwijshuisvesting256 mln Efficiency korting Opschaling gemeenten naar mln Afschaffen BTW Compensatiefonds414 mln Standpunt RFV:350 mln legitiem Overige kortingen met de haren erbij gesleept; Normeringssystematiek is in feite omzeild en biedt gemeenten slechts schijnzekerheid; In strijd met Uitgangspunten en Spelregels binnen de Financiële Verhoudingen

Bezuinigingen op Decentralisaties Totale overhevelingca.10 mld Algemene Uitkering ca.15 mld Wet Maatschappelijke Ondersteuning1,6mld Jeugdzorg 150/450mln Participatiewet1,2mld Totaal ca. 3mld Oogmerk:efficiencybesparingen door het verdwijnen van de schotten en door schaalvergroting (decentralisatieparadox) Nieuwe objectieve verdeelmodellen WMO en Jeugdzorg Teruggang nadeelgemeenten beperkt tot maximaal € 15 per inwoner per jaar Algemene verwachting: Bezuinigingen op voorzieningen zijn onvermijdelijk

Turbulente Tijden Cumulatie van bezuinigingen en daardoor een cumulatie van risico’s In het kader van de 3 D’s maken gemeenten omvangrijk transformatieproces door Bedrijfsvoering en Informatievergaring nog lang niet op orde met alle risico’s van dien. In het kader van de 3 D’s is de afhankelijkheidsrelatie naar het Rijk alleen maar toegenomen De AU verdubbelt bijna op termijn Hoe moeten gemeenten hierop reageren? Uitbreiding Lokaal Belastinggebied Meer ruimte binnen Financiële Verhoudingen Earmarken van Deelfondsen Sociaal Domein

Uitbreiding Lokaal Belastinggebied RFV pleit al geruime tijd hiervoor, recent (maart 2015) in een advies aan Staatssecretaris van Financiën Argumenten:- Versterking Lokale Democratie - Verbetering van de Allocatie en Doelmatige Besteding van Eigen Middelen - Verbetering Compensatiemogelijkheden en Vergroting Financiële Buffer Communis Opinio:Ingezetenenbelasting en/of (Cie. Rinnooy Kan)Opnieuw invoeren Gebruikersheffing OZB

Meer Ruimte binnen Financiële Verhoudingen (Ontleend aan : “Bepalen betekent Betalen” (Cie. Rinnooy Kan)) Vereenvoudiging Verdelingssystematiek Gemeentefonds Huidige Verdeelsystematiek is gedetailleerd en daardoor complex Bij Uitbreiding Lokaal Belastinggebied minder clusters, minder maatstaven en dus globaler Aanpassing Groeivoet Gemeentefonds Normeringssystematiek gekoppeld aan Groei van Rijksuitgaven Door 3 D’s nemen Uitgaven Sociaal Domein bij Gemeenten toe Daarom andere Groeivoet Meer Stabiliteit in de Uitkering Gemeentefonds Huidige systematiek: Diverse bijstellingen binnen een jaar In plaats daarvan Gemeentefondsnormering voor 4 jaar conform uitgavenplafond bij de Rijksbegroting

Earmarken van Deelfondsen Sociaal Domein Iedere vakwethouder moet uitkomen met het bedrag dat het Rijk beschikbaar heeft gesteld voor de Deelfondsen van het Sociaal Domein. Aanbeveling op Persoonlijke Titel, me verplaatsend in de huid van een wethouder financiën Tijdens ALV VNG enkele jaren geleden werd ik weggehoond toen ik dit voorstelde Dwingt vakwethouder te streven naar maximale efficiency en regionale samenwerking en voorkomt dat Sociaal Domein een Koekoeksjong wordt Waardoor via een sluipend proces andere Beleidsterreinen als de Fysieke Infrastructuur, RO en Openbare Orde en Veiligheid de dupe worden