Conferentie Digitale Hulpverlening Denny Mouqué en Jeroen van Emde Boas Stichting Korrelatie 19 mei 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
project Bijzondere vriendschappen
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Chatten moet je doen. Programma Welkom Humanitas Chat Online vs Offline Invullen ja of nee? Online kansen & Valkuilen Training Tot slot.. Een doordenker.
De Utrechtse Servicenormen
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
IN DE KLAS Willemijn Gortworst
PROJECT: DORPSRESTAURANT AVELGEM Voorstelling Ontmoetingsdagen Ongelijk Gezond – juni 2010.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Stichting Schuilplaats
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
ICTB/NB Projectmanagement.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Missie, visie, strategie & jaarplan
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Elan is te organiseren Fier Fryslân 2.0 Gerda de Groot en Annemarie van Rijn.
Informatiebijeenkomst
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
RMC Radius verbindt Op 1 januari 2015 zijn RMC, Regionaal Maatschappelijk Centrum en Radius, welzijnsorganisatie Land van Cuijk gefuseerd. RMC Radius heeft.
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Methodiek: Plancyclus
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Project verbetering klantenservice
Mascha Kamphuis, Kenniskring JGZ, 9 febr 09 (mede namens Margreet Wagenaar, Nen Heerdink, Annelies Broerse en Margot Fleuren) JGZ richtlijn sec prev kindermishandeling.
Wat is Digitale marktplaats voor hulp, klusjes en zorg Laagdrempelig, veilig en eenvoudig hulpmiddel om elkaar te vinden. Via een organisatie of rechtstreeks.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Platform Internethulpverlening AMW De Bascule, 10 maart mei 2011.
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
Cultuuronderzoek naar gedrag van jonge allochtone ondernemers over succesvol (kleur)rijk ondernemerschap Mei 2007 tussenpresentatie door stagiëre J.Ridderstap.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Voorstelling werking Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Turnhout Kind in Nood Kempen Els Swolfs Coördinator VKT.
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Stichting Schuilplaats
Accountmanager bedrijven
Ouderenmis(be)handeling ‘Horen, zien en praten’
Sociaal Juridische Dienstverlening
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
OPweg Innovatief project
Cliëntenraad Sociaal Domein
Blended Care .. Meer E I G E N R E G I E door
Betrouwbaar - laagdrempelig - interactief
Groei dossiers/ lokale opleg
Suïcidepreventie Amsterdam
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Conferentie Digitale Hulpverlening Denny Mouqué en Jeroen van Emde Boas Stichting Korrelatie 19 mei 2010

Kennismaken Doel van de workshop en wat we gaan doen Algemene informatie Korrelatie Algemene informatie en en Chat- hulpverlening Methodiek Voor- en nadelen Oefening Programma

Profiel Korrelatie Stichting die al sinds 1965 hulp biedt aan mensen met psychosociale problemen Door professionele hulpverleners: maatschappelijk werkers, psychologen en pedagogen Zelfstandige organisatie met nauwe samenwerkingsverbanden met zorg en welzijnsorganisaties in heel Nederland

Laagdrempelige en anonieme hulp bij psychosociale problemen voor alle burgers in Nederland. Bereikbaar via telefoon en internet (websites, en chat) Publieksopvang (Publieke Omroep en campagnes) Informatie en advies over zorg en welzijn (verwijsfunctie) Op verzoek verschaffing geanonimiseerde gegevens over signalen, trends en ontwikkelingen Activiteiten Korrelatie

Klantcontacten in Totaal * Telefoon: Chat: 4400 Totaal * Telefoon: Chat: 3300 * Getallen zijn afgerond

5 belangrijkste gespreksonderwerpen Psychische/psychiatrische problematiek 2.Relatieproblemen 3.Problemen tussen ouders en kinderen 4.Seksualiteit en Zwangerschap 5.Mishandeling en (seksueel) geweld

76 % hulp & adviesvragen 11% inhoudelijke informatievragen 13% overige vragen Het merendeel van de cliënten (79%) vraagt informatie, advies of hulp over zichzelf 10% vroeg advies over een kind De overige vragen (11%) betroffen de partner, ouder, overige familie of bekenden Soorten hulpvragen

Opdrachtgevers en financiers Ministerie van VWS Publieke Omroep Overige opdrachtgevers o.a.: RIVM Human Assistance Network for Daily Support (HANDS)

Medewerkers In 2009 waren er 12 medewerkers in dienst van Korrelatie; waarvan 9 hulpverleners Via een uitzendbureau werken 8 medewerkers in de hulpverlening bij Korrelatie

Dienstverlening via telefoon De gemiddelde gespreksduur is 20 minuten Er is een verschuiving te zien van telefonische hulpvragen naar en chat Telefonische hulpverlening biedt meer mogelijkheid tot interactie

Korrelatie is in 2000 gestart met hulpverlening en in 2007 met chathulpverlening Sinds de start is bij beiden ieder jaar een sterke stijging waarneembaar Het gebruik van online hulpverlening is sterk toegenomen, met name bij jongeren Een chatgesprek duurt gemiddeld 40 minuten Beantwoording van een hulpvraag duurt gemiddeld 20 minuten Digitale hulpverlening

Digitale hulpverlening Korrelatie Websites Chat

Kan via websites of via een mailprogramma als outlook Komt binnen via Management Systeem Er vindt priotering plaats aan de hand van trefwoorden (bijvoorbeeld: de pil, of zelfdoding)

Chat Kan via al onze websites Komt binnen via speciaal chatprogramma

Omslagpunt telefoon - chat leeftijd chat telefonisch

(vanaf mei 2009) Afgeronde cijfers Website bezoek 2009

Methodiek bij Chatten Vijf fasen gespreksmodel Contact maken Vraag verhelderen Doel vaststellen Doel uitwerken Afronden

Kernvraag/vragen Emotie Wat wil de mailer: informatie, advies,verwijzing, ondersteuning, hulpverlening? Lezen en beantwoorden

Wanneer verwijzen naar telefoon Als er een lijntje is Als er traag getypt wordt Als de verbinding slecht is Als het Ingewikkelde problematiek die lastig uit te schrijven is Als onderwerp gevoelig ligt

Toegevoegde waarde Haalbaarheid qua planning, techniek, budget, tijd, aantal mensen Beantwoording van een hulpvraag duurt gemiddeld 20 minuten Scholing medewerkers Marketing, publiciteit Systeembeheer, chat-applicatie Beveiliging Routing Speciale thema’s Privacy klant Kwaliteit Juridische aspecten Registratie Aandachtspunten

Project chat hulpverlening Visie bepaald met team / directie Praten met gebruikers Praten met leveranciers Proefperiode Officieel van start met PR moment Evaluatie

Welke vragen stel je vooraf: Wat wil je met de chat bereiken Wie gaat er in de organisatie chatten Volgens welke regels wordt er gechat Gebruik van formulieren Draagvlak in de organisatie Financiën

Voor meer informatie

Bedankt voor uw aandacht!