Tekstenweb Tekstbegrip en woordenschat voor 3 en 4 havo/vwo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Welkom.
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Definitie Mediawijsheid
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen.
Connect Klanken en Letters
Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Concept examenprogramma
Inleiding, middenstuk, slot
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Een prachtige kans voor uw kinderen
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Pourquoi apprendre le français?
Informatie nieuwe Cito-normering.
4 mavo ouderavond 14 september 2015 WELKOM. Programma Annemiek van Mieghem, conrector Judith Reijmer, afdelingscoördinator Liliana Stevens, decaan.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Muziek in de bovenbouw Wil je in een prettige omgeving beter leren musiceren en weten hoe muziek in elkaar zit en hoe deze ontstaan is? Ben je niet bang.
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
WELKOM! Informatieavond Havo 3 en Mavo 4 Revius Lyceum Doorn 12 januari 2016.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op Woordenweb.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op
INFO - AVOND 4 VWO Titus Brandsmalaan BS Vught Welkom op het Maurick College.
Ouderavond HAVO 3 Dinsdag 27 september 2016
IBS PROGRAMMA Comenius College Rotterdam Arne van Kesteren Meriellen van de Raa e Souza.
Welkom informatieavond 4 mavo J. de lange S. martens
LOB 3 HAVO Schooljaar
Taalvaardig naar de Eindexamens
Ouderavond 3 Havo/Vwo 24 januari 2017.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
INFO - AVOND 3 HAVO.
INFO - AVOND 4 VWO Welkom op het Maurick College Titus Brandsmalaan 1
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Profielkeuze op het Novalis College
Informatieavond Kurzweil (basis).
Voorlichtingsavond 4 mavo
Voorlichting profielen
INFO - AVOND 3 HAVO.
Profielkeuze op het Novalis College
Ouderavond A3-G3 19 september 2017
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Voorlichting profielen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Voorlichting profielen
Verbeteren aansluiting vo – wo
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
algemene voorlichting havo 3
Transcript van de presentatie:

Tekstenweb Tekstbegrip en woordenschat voor 3 en 4 havo/vwo

Aanleiding voor de ontwikkeling 1.Onderzoek taalvaardigheid tweede fase op 7 Rotterdamse scholen met havo/vwo-locaties 2.Populatie: ruim 1000 leerlingen uit 4 en 5 havo/vwo 3.Aandachtspunten: tekstbegrip, woordenschat, achtergrondgegevens leerlingen, zelfinschatting leerlingen

Gebruikte materialen 1.Tekstbegriptoetsen uit het Cito leerlingvolgsysteem 2.Een zelfinschattingstoets voor de leerlingen qua beheersing van woordenschat 3.Vragenlijsten voor de leerlingen

Uitkomsten van het onderzoek 1.Rotterdamse leerlingen scoren met name in 4 vwo sterk lager dan het landelijk gemiddelde op tekstbegrip 2.Grote verschillen tussen de leerlingen en tussen scholen op het gebied van beheersing van woordenschat 3.Positieve correlatie tussen woordenschat en tekstbegrip

Ontwikkeling van Tekstenweb 1.Een web-based programma ( 2.Gericht op zowel de verbetering van de leesvaardigheid als de uitbreiding van de woordenschat 3.Met 100 teksten, voornamelijk geselecteerd uit landelijke dagbladen en van websites

Met leerlingen ontwikkeld 1.Leerlingen van 3 Rotterdamse scholen hebben meegedacht over: -Vormgeving (kleurgebruik, lettertype, te kiezen personage waarmee leerlingen door de zoektocht gaan, enz.) -Inhoud (tekstniveau, oefentypes, woordselectie)

Programma zoals het nu is 1.Teksten zijn geordend in zgn. zoektochten (25) 2.4 teksten per zoektocht, met een overkoepelende opdracht 3.Zoektochten sluiten aan bij de profielen (C&M, E&M, N&T en N&G) 4.Zoektochten vinden plaats in 4 verschillende omgevingen: jungle, onder water, stad en maan

Oefentypen 1.Bij elke tekst zijn oefeningen 2.6 oefentypen: 3 gericht op tekstbegrip en 3 op woordenschat 3.Tekstbegripoefeningen: -Tekstbouwer -Tekstkoerier -Tekstquiz

Tekstbegripoefeningen 1.Tekstbouwer: gericht op de structuur van de tekst; het in volgorde zetten van alinea’s 2.Tekstkoerier: gericht op samenvatten; kopje of korte samenvatting per alinea koppelen aan de alinea 3.Tekstquiz: tekstbegripvragen

Woordenschatoefeningen 1.Per zoektocht 20 woorden, in totaal dus 500 woorden; dit zijn algemene woorden, over het algemeen met een hoog abstractieniveau: het fenomeen, innovatief, enz. 2.Woordenrace: gericht op inoefening 3.Galgje: gericht op oefening 4.Woordschieter: gericht op oefening

Docentengedeelte 1.Docenten kunnen volgen hoever leerlingen gevorderd zijn in een zoektocht en welke zoektochten zij succesvol afgerond hebben 2.Docenten kunnen zelf zoektochten toevoegen

Meer weten? CED-Groep / Het Projectbureau Dwerggras 30 Postbus AP Rotterdam (0031) - (0)10 – Contactpersoon: -Regine Bots