Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, 23.000 auto’s & 1800 bussen per dag!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Nieuwe impulsen voor de fiets
Stationsgebied West ‘Van droom naar werkelijkheid’ of ‘Tussen actie en interactie…..’
Dorpstuintjes in Heusden?. Wat?  Volkstuin = Samentuin = Dorpstuin  Een ruimte waar burgers op 1 locatie een groentetuin op een ecologische wijze bewerken.
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Steden: van hier tot Tokyo
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Welkom.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Maatschappelijk Aanbesteden
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Werkstuk over ‘Leefbaarheid en zorg’ over jouw eigen omgeving.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot METHODIEK.
Les 3: Verkeer TOETS.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
HOV door Noordvest-Molenbuurt
Visie & Strategie.
Inspreeknotitie Werkgroep Floriade Platform Filmwijk 25 juni Filmwijk in het groen.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Programma Opening Marieke Fleer (ROCOV-Utrecht) Johan Diepens (directeur Mobycon, trendwatcher) Rob van der Bijl (lightrailexpert)
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
“ Het ontneemt je de levensvreugde, niet te kunnen leven zoals je wilt leven.”
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Ontwerp structuurvisie Kanaalzone Nederweert Wat kan de meerwaarde zijn van de Randweg voor Nederweert?
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
STEDEN * GEBOUWEN * CONSTRUCTIE EEN PATROONTAAL Over mensen en wonen.
De stad verandert Blok 3.
Gezondheid & de Omgevingswet
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Klankbordsessie 2 december 2015
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Welkom bij onze PowerPoint presentatie
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Nationaal Parkeercongres 2017
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Semantisatieverhaal: Weet je wat ik heel graag zou willen
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Communiceren in het verkeer
Transcript van de presentatie:

Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!

Van Zijstweg: van 2 naar 6 banen? Autoluw & groen: Van Ambitie naar Doen!

Wat willen wij als bewoners? Wij denken dat het anders en beter kan We willen een woon- en werkgebied realiseren, dat autoluw en groen is en dat ruimte biedt aan voetgangers, fietsers, HOV en de auto. Maar wel in die volgorde. Omdat dit gebied onderdeel is van het stadscentrum Omdat het vele “parels” heeft: de Parkhaven met zijn Historische Haven, de oude Zand- en Grindtrechters, de Jongeriusvilla die nu gerenoveerd wordt, de Hovenierswoning Omdat water een meerwaarde is in de stad, die kansen biedt. We hebben “cadeautjes”: pak ze uit in plaats van weg te gooien!

Schaarste ruimte en intensiteit dwingt tot creativiteit - Het gaat om een gebied van 900 m x 600 m. Wil je hier echt auto’s en 1600 bussen per dag in pompen (1 bus=10 auto’s)? Is dat “bereikbaarheid”?

Ruimtegebruik -Juist in dit hele drukke gebied met veel claims op het gebruik van de ruimte is slim en meervoudig ruimtegebruik noodzakelijk, met nieuwe creatieve en toekomstbestendige oplossingen. -Sluit aan op de Merwedekanaalzone visie (groene ecologische zone), sluit aan op de boulevardgedachte, kies voor lijnen die dit gebied verbinden. Water is een kansrijke blauwe ader in het centrum van de stad! -Creëer verbindingen i.p.v. onneembare barrières, kies voor de leefbaarheid van het gebied.

Onze uitgangspunten MENSENbereikbaarheid en niet (alleen) autobereikbaarheid Voor mensen die er werken, die er wonen, die er op bezoek komen, die er wandelen, en die er fietsen Oversteekbaarheid voor kinderen, fietsers, ouderen Groene en blauwe rustpunten langs het water Schone lucht Hoogwaardig! OV, liefst zo snel mogelijk de tram Een Centraal Station hoort twee voorkanten te hebben -

Onze bedenkingen  Hoe zit het met de H van HOV? 1800 stinkende bussen per dag is OV, maar geen H=Hoogwaardig OV!  Verdubbeling autobaan is kiezen voor autobereikbaarheid en staat haaks op de keuze voor HOV in het Stationsgebied.  Aan de Oostzijde brengen we het water terug, aan de Westzijde verpesten we het water.  We willen niet de achterkant – het afvoerputje - van het Stationsgebied worden, maar een (waardevol) onderdeel van het gebied waar oude en nieuwe functies met elkaar verbonden worden.

Onze vragen  Hoeveel auto’s kan het gebied hebben? Wat moeten we met auto’s op een gebied van nog geen halve km²? Nu rijden er , zegt de gemeente, wij zeggen : dat betekent een verdubbeling….. Utrecht zit al boven de normering voor luchtkwaliteit  Hoeveel bussen rijden er nu?  Welke verschuivingen in fiets/HOV en autogebruik willen de stakeholders realiseren?

Onze vragen  Op welke aannames berusten de plannen voor de bouw van nieuwe kantoren (8 x de Rabo-toren)? Is nieuwbouw van kantoren nog wel van deze tijd in de huidige markt?  Wat is de parkeerintensiteit van de Jaarbeurs? Waarom zijn er meer parkeerplaatsen nodig als de parkeerterreinen van de Jaarbeurs aan de Westkant van het kanaal bijna altijd leeg staan?  Meten = Weten! Wat is de huidige luchtkwaliteit en geluidsbelasting? Hoeveel CO2 wordt er op dit moment uitgestoten? Wat zijn de effecten van de plannen hierop?  Wat maakt verschuiving van 600 meter uit voor de fijnstof en stikstofdioxide (NO2) normering (van Graadt van Roggeweg naar Van Zijstweg)?

Er is onvoldoende duidelijkheid over de cijfers (verkeersprognoses, effecten luchtkwaliteit & geluid) om nu een houdbaar besluit te kunnen nemen. Wanneer de gemeente wel over deze cijfers beschikt – en we hopen vanavond hier meer over te horen - willen we de tijd om hier zorgvuldig naar te kunnen kijken. Wij denken dat er modernere, groenere en toekomstbestendiger alternatieven dan meer auto’s, meer asfalt, meer herrie en meer vuile lucht, die:  aansluiten bij het eigen Ambitiedocument van de gemeente (binnenstad autoluw, groen, en fiets- en voetgangervriendelijk),  tegemoet komen aan het belang van bereikbaarheid van de Jaarbeurs en andere bedrijven in het stationsgebied  niet ten koste gaan van de kwaliteit en leefbaarheid van de buurt, maar juist een meerwaarde aan wijk en de Jaarbeurs kunnen geven  niet leiden tot (verdere) overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen. Die willen wij als bewoners graag op een serieuze manier met de gemeente uitwerken. Kortom: het kan en moet anders

Denk en doe mee! Ieders inzet en deskundigheid is nodig om van ambitie werkelijkheid te maken en te zorgen dat onze buurt geen afvoerputje wordt Comité van Zijstweg