Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Informatieavond groep 4/5
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Informatieavond groep H5/6
Informatie-avond Groep 2/3.
Connect Woordherkenning
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
ouderavond groep 3 - lezen
Een dag uit het leven van een kind in de onderbouw
Leerlijnen in relatie met de methode
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Voorstellen Groep 1-2: Maandag: Natascha en Anouk Dinsdag: Annelies en Anouk Woensdag: Annelies en Anouk.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Onderwerpen van deze avond
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Basisschool Op De Horst
Juf Miranda Molengraaf
Welkom op de informatieavond van groep 5
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
ouderavond groep 3 - lezen
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Methodiek: Plancyclus
Het belang van voorlezen
Informatieavond augustus augustus 2013.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Voorschotbenadering risicokleuters
INFORMATIE AVOND Stamgroep de Orka’s Schooljaar Stamgroepleiders: Thea Kunne (ma-do-vrij) Inge Hengeveld (di-woe)
E EN DAG IN GROEP D Wat doet uw kind nu eigenlijk?
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Wat is DRAMA??.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Welkom in groep 1.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Papa brengt Bram naar school. School is leuk. Lekker spelen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen

Doel bijeenkomst Wat is belangrijk voor een goede start met lezen in groep 3 en hoe kunnen we de kans op een succesvolle leesstart bij de kinderen gezamenlijk vergroten?

Belang van lezen  Bij veel vakken op school spelen teksten een belangrijke rol.  Voor deelname aan het maatschappelijke leven; informatie via kranten, boeken, internet enz.  Plezier

Risicokleuter ?  Kleuters die in januari groep 2 minder dan 6 letters kennen.  Kleuters die uitvallen op onderdelen van de kleuterscreening.  Kleuters met spraak-/taalproblemen.  Kleuters met leesproblemen in de familie.

Kleuterscreening  Letters benoemen  Snel benoemen primaire kleuren  Beginklank kunnen zeggen  Pogingen tot schrijven ondernemen  Rijmen  Woordobjectivatie (kort – lang woord)  Auditieve synthese (v-i-s)

Kleuren benoemen

Invented spelling

Beginnende geletterdheid  Niet alle kleuters profiteren van het klassikale aanbod.  Verlengde instructie in een kleine groep met het programma: “Een steuntje in de rug met klanken en letters”.  Tevens een voorschot op het aanvankelijk leesproces.

Een steuntje in de rug met klanken en letters

Doel van het programma Spelenderwijs bekend raken met de functie van klanken en letters, waardoor de overgang van groep 2 naar groep 3 (en dus het aanvankelijk leesproces) vereenvoudigd wordt. Doordat de kinderen ervaring opdoen met activiteiten rond geletterdheid groeit het zelfvertrouwen, de motivatie en wordt de kans op een succesvolle leesstart vergroot.

Wat gaan we doen? We gaan de kinderen helpen anders naar woorden te kijken. tot 5 jaar – betekenis van woorden > 5 jaar – kijken en luisteren naar woordvorm (fonologisch bewustzijn)

Oefenen vaardigheden  Klank – tekenkoppeling : 10 letters  Rijmen: rijmen 2 woorden?; kan je zien dat ze rijmen?; beginrijm (welke woorden beginnen met een “m”)?  Analyse: woorden verdelen in lettergrepen, letters/klanken. Wat hoor je vooraan? Wat achteraan? ( letters zoals we horen!)  Synthese: woorden, woordstukjes, plakken klanken/letters  Foneembewustzijn: als de vorm verandert, verandert ook de betekenis

Praktische zaken  We oefenen 10 weken  Twee keer per week ongeveer 20 minuten  Groepjes van 3 of 4 kinderen  Percevalweg: maandag en donderdag  Koninginneweg: woensdag en vrijdag  Oefenen o.l.v.: Miranda van Seters

ouders  Oefenmap gaat na 1 e oefendag van de week mee naar huis.  Drie keer per week 10 minuten oefenen  Vast tijdstip  Geen tijd gehad, niet compenseren door een uur te oefenen, maar gewoon weer oppakken  Strijd werkt averechts  Kansen grijpen!

Week 1 Beginnende geletterdheid: Waar is iets te lezen?

Klank-tekenkoppeling ( )

Auditieve concentratie Luisteren naar een verhaal en reageren bij “geheimwoorden” Eerst 1 geheimwoord, dan met 2 en 3 oefenen.

Vingerpoppetjes Loek Lapper, Kareltje Klank en Lisa Langzaam

Start:  Deelnameformulier Na afloop:  Diploma voor inzet en harde werken  Verslag hoe het gegaan is

Vragen ??? Veel plezier met het oefenen en blijf vooral ook voorlezen!