Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Project: Specifieke groepen Presentatie aan ambtelijk overleg 4 juni Johan Gortworst & Ico Kloppenburg.
Ledenbijeenkomst Prestatie-Indicatoren Opvang Stichting Federatie Opvang Amersfoort, 8 februari 2012.
Het Milieujaarverslag
Presentatie schoolsysteem
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Ontwikkelingsimpact bij FMO Nanno Kleiterp – CEO van FMO, de Nederlandse Ontwikkelingsbank 13 december 2010.
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
Personeel & Organisatie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Beleidsinformatie Jeugd
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Meer innovatieve professionals
Toekomst Financiële Functie
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Beleidsnotitie De VR heeft op voordracht van de afdeling Twente een voorstel aangenomen tot het schrijven van een beleidsnotitie. In samenwerking met de.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
WAT IS HET MAATSCHAPPELIJK MIDDENVELD 1
Prestatieafspraak PThU
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Cliëntenraad Sociaal Domein
Samenwerking waterbeheerders
Betere verbindingen met onderzoek
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011

Aanleiding VKO signaleert behoefte aan concrete indicatoren tijdens bezoeken hogescholen OCW neemt het belang ervan op in strategische agenda Behoefte wordt bevestigd in de enquête onder hogescholen

Wat zoeken we en waarvoor (2) Waarvoor? Monitoring en (bij)sturing Benchmarking Profilering Wat? Indicatoren voor de hogeschool? Indicatoren voor het hbo? Is er een verschil?

Vertrekpunt Hoe zitten indicatoren nu in het kwaliteitszorgstelsel onderzoek: Evaluaties van onderzoekseenheden Kwaliteitszorgsysteem hogeschool Landelijke monitor (brancherapportage)

Evaluatie van onderzoek Vijf evaluatievragen (op BKO gebaseerd): 1.Voldoende productiviteit, impact, waardering en erkenning? 2.Vanuit relevante en uitdagende missie en helder profiel? 3.Geborgd door organisatie? 4.Inzet mensen en middelen toereikend? 5.Interne en externe samenwerking voldoende? Hogeschool verantwoordelijk voor indicatoren

Landelijke kengetallen (1) Onderzoeksinzet 2010 aantallen (% gepromoveerd) FTE's lectoren531 (71%)282 (docent-)onderzoekers2567 (13%)640 promovendi ondersteuning studenten9356nvt

Landelijke kengetallen (2) Middelen 2010 m€ Overheid: lump sum en RAAK91,9 Internationale bronnen4,8 Overig (publiek en privaat)29,4 Aantal bij RAAK-projecten betrokken mkb-bedrijven en publieke instellingen mkb-bedrijven professionals binnen publieke instellingen

Dus antwoord op wat en waarvoor: Indicatoren voor profilering, benchmarking, monitoring en (bij)sturing, voor zowel de hogeschool als de branche Waaraan ontlenen we goede indicatoren?

Inmiddels heel wat om bij aan te sluiten Europa Nederland Het HBO Hogeschool Onderzoeks- groep Project Programma

Relevante ontwikkelingen U-Map U-multirank EDUPROF Valorisatie ERiC RAAK

Rode draden Algemeen Behoefte aan transparantie Onderscheid tussen ‘wetenschappelijke’ en ‘maatschappelijke’ waarde van onderzoek Sterker benadrukken van ‘formatief’ (i.t.t. ‘summatief’) gebruik van indicatoren Relevantie indicatoren redeneren vanuit missie en profiel Selectie indicatoren loopt vaak vast op ‘feasibility’

Rode draden (2) Algemeen Indicatoren mede afhankelijk van: –Verantwoordelijkheid als partij –Aggregatieniveau –Discipline/domein –Fase van het onderzoek Gaat uiteindelijk altijd over ‘impact’ van het onderzoek Maar indicatoren meten die impact indirect (de waarschijnlijkheid dat…). Impact zelf is nauwelijks te objectiveren. Dus ‘proxi’s.

Rode draden (3) Essentie voor het HBO De ‘waarschijnlijke’ impact van onderzoek op: Beroepspraktijk Samenleving en kenniseconomie Onderwijs en scholing Kennisdomein Af te leiden uit: Samenwerking en financiering Output en gebruik Erkenning en waardering

Impact van onderzoek aan hogescholen Samenwerking en financiering Output en gebruik Erkenning en waardering Beroepspraktijk en maatschappij Onderwijs en scholing Kennisdomein Indicatoren matrix

Voorstel (1) Voor onderzoeksevaluaties: –Een verdere uitwerking van de matrix in concrete indicatoren –Aansluiten bij genoemde ontwikkelingen (U-map, Valorisatie, etc.) –Een deel ervan neemt elke hogeschool mee in de onderzoeksevaluaties –Dat deel krijgt zo mogelijk een landelijk uniforme definitie –Het overig deel is facultatief en aanvulbaar vanuit eigen profiel en missie

Voorstel (3) VKO beoordeelt of de hogeschool de gezamenlijke indicatoren goed meeneemt en voor het overige deel een consistente redenatie heeft vanuit het profiel en de missie De landelijke monitor wordt (waar mogelijk) uitgebreid met verzameling van aan het verplichte deel gerelateerde kengetallen Sectoren/domeinen pakken de indicatoren op voor specificering

Discussie Wat vindt men in algemene zin van het voorstel? Herkent men het indicatorenkader als toepasbaar binnen de eigen hogeschool? Zijn de gepresenteerde indicatoren in aanzet de meest relevante? Hoe zou het voorstel qua proces nader uitgewerkt kunnen worden?