ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
Van uitleggen leer je het meest
Werken naar onderwijsbehoeften
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Uitganspunten passend onderwijs
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Portfolio
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
B Het goede ….(en het kwaad)
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
1zorg-route.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Workshop co-creatie met gemeenten
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
“Passend onderwijs op maat”
Onderwijsproject: “Natuurlijk Bewegen”. Oprichter heeft in 1999 de opleiding HBO Fysiotherapie succesvol afgerond en vervolgens jaren ervaring opgedaan.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Het begint bij het jonge kind
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
De weg van de leerling met specifieke
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Integratie SBO-SO Een project van de afdeling Ommen
Jeannette van Nieuwkoop
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Huidige situatie SPOLT 1.Bijzondere (R.Kath.) scholen: 14 1.Speciaal Basisonderwijs: 1 school 1.Concurrentie in de grensstreek.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Experten in de derde graad Proefproject
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
ViaVia Info-presentatie
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Praat+teken Praat+teken is een product van Epas
WELKOM
Digitalisering in het SBO
Koningin Julianaschool,
Visie ontwikkeling
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Kansarmoede in de kleuterschool
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Doubleren.
Doubleren.
Heb jij ballen voor scrummen?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O

AANLEIDING: momenteel geen fulltime basis- onderwijs voor hoog-intelligente en hoogsensitieve leerlingen Veroorzaakt door: Faillissement in 2014 van Leonardo Stichting (= fulltime HB basis-onderwijs) Wet Passend onderwijs in 2014: oplossing moet gevonden binnen regulier onderwijs Bezuiniging speciaal onderwijs: alleen voor “hoogst- noodzakelijke” gevallen SBO  echter voor hoogst- noodzakelijke HB-gevallen geen school in Rotterdam.

WAAROM behoefte aan een aparte onderwijsvoorziening? HB-kinderen hebben... Lenige Hersens staan NOOIT stil – kunnen niet uitgezet worden. Gemakkelijk een ‘system overload’ in het hoofd Bewegende hersenen zorgen vaak voor bewegende kinderen = wiebelbillen. Stilzitten in de klas is onmogelijk. Lenige Hersens die kronkels maken die anderen niet maken Lenige Hersens zorgen voor een grote cognitieve voorsprong. Andere manier van denken = geen klik met leeftijdsgenoten: A-synchrone sociale ontwikkeling Niet leren leren door hoog begripsvermogen, betekent snel afhaken bij enige tegenstand. (De)motivatie- problemen HB-kinderen zijn intrinsiek andere kinderen, met dusdanig andere (onderwijs-) behoeften, dat ze problemen ervaren op school.

WAAROM is er momenteel geen apart HB- onderwijs in Rotterdam? Onderwijs gericht op ‘Zelfdredzaamheid’ van de zwakbegaafde Zwakbegaafden (IQ <70) gaan naar full time Speciaal Onderwijs Onderwijs zou gericht moeten zijn op Sociale Zelfdredzaamheid van de hoog-intelligente Voor hoog-intelligenten (IQ >130) is niets in Rotterdam, slechts parttime plusklasjes Voor de onderkant vh onderwijsspectrum zijn allerlei voorzieningen en gelden beschikbaar, voor de bovenkant (evenver van het gemiddelde) is geen geld en geen voltijd voorziening beschikbaar.

GEVOLG voor kinderen:...en later problemen in het leven Bij een IQ van +130: Heeft 30% later problemen op school en werk Bij een IQ van +140: ervaart zelfs 60% problemen in het leven Van de 2,3% HB-ers behaalt slechts 16% een WO-diploma 84% haakt af in het onderwijs traject!... Vroegtijdig afhaken Waarbij genoemde percentages gebaseerd zijn op gemiddelden, maar waarvan bekend is dat hoog- intelligentheid bij kans-arme gezinnen juist NOG minder erkend en ondersteund wordt, dus nog meer kans tot afhaken en latere problemen in het leven. (bron: Buro voor hoog-intelligentheid, 2010).

GEVOLG : 2015, HB-kind (8jr) Diep-ongelukkige, ongemotiveerde en gefrustreerde kinderen, die vooral qua persoonlijke ontwikkeling in de knel komen (of al zijn) HB-kinderen zijn vaak kinderen waarbij hun intelligentie hen in de weg zit om in het huidige onderwijssysteem en de reguliere maatschappij te kunnen functioneren.

GEVOLG voor Rotterdam: BRAINDRAIN in ‘De stad van innovatie en vernieuwing’

Onze Missie voor Rotterdam: De ‘brain drain’ van talentvolle kinderen in Rotterdam omzetten in een vroegtijdig talentenscout-programma, zodat Rotterdam als stad hier op lange termijn zijn voordeel mee kan doen – zowel voor kinderen uit kansarme als kansrijke gezinnen.

Onze Missie: Zorgen voor blije, uitgedaagde, zelfbewuste hoog-begaafde kinderen, op een school waar ze zich kunnen zich ontwikkelen tot wie ze zijn, namelijk zichzelf, inclusief al hun talenten – ook al zijn ze anders dan anderen.

Onze Visie & Doel VISIE H4O-onderwijs wil hoog-intelligente en hoog-gevoelige leerlingen in regio Rotterdam centraal zetten en onderwijs aanbieden dat volledig in het teken staat van de persoonlijke ontwikkeling en specifieke onderwijsbehoeften van deze kinderen. DOEL Het H4O onderwijs wil inspirerend, bewust en sensitief- pedagogisch onderwijs aanbieden, zodat hoog-intelligente en hoog-gevoelige HB-ers zich niet alleen staande weten te houden op school en in de huidige maatschappij, maar door hun talenten-ontwikkeling hier (op termijn) juist positief aan kunnen bijdragen !