INHOUDSOPGAVE  Glossary  Algemene zaken  Virtuele case 1: workshops in Stadsregio Rotterdam  Onderbouwing keuze  Script Workshop 1: contextualiseren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Vitamine G Voordracht Klankbordgroep beleid maart 2206 Vitamine G: effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Door goede gesprekken groeien
Implementatie van de UNCO-MOB
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Agenda workshop Mobiliteitsconvenants voor Gemeenten.
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Personeel & Organisatie
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Transdisciplinaire projecten
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Beleidsinformatie Jeugd
Module Communicatie 3de dag
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Insights & Essentials Willem van Putten
 A-94 A-94.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
50.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Project ondervoeding Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.
Procesverbetering in de Zorg
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Gezamenlijke aanpak van werk hoe doen we dat?
Het Sociale Consumenten Brein
Cliëntenraad Sociaal Domein
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Samenwerken en communicatie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

INHOUDSOPGAVE  Glossary  Algemene zaken  Virtuele case 1: workshops in Stadsregio Rotterdam  Onderbouwing keuze  Script Workshop 1: contextualiseren van Urban Strategy  Script Workshop 2: strategievorming ondersteunen  Toekomstige cases

Glossary  Case: Inhoudelijke / ruimtelijke casus waaraan in één of meerdere bijeenkomsten (workshops) gewerkt wordt met een groep participanten  Workshop: Eén bijeenkomst waarin participanten op een actieve wijze aan een vraagstuk werken, onderdeel van een case  Contextualiseren: In samenspraak met de participanten formuleren van (breed gedragen) functionele eisen aan de informatie gegeven de context voor een volgende bijeenkomst.  Contextueel scenario: een tekstuele omschrijving van een richting waarin het onderwerp van studie zich in de toekomst kan ontwikkelen gegeven verschillende aannamen  Ruimtelijk scenario: een ruimtelijke vertaling van een contextueel scenario. In het ruimtelijke scenario zijn de effecten van de ontwikkelingen voorzien in een contextueel scenario op het ruimtegebruik in een bepaald gebied berekend en ingetekend. Het ruimtelijke scenario kan gezien worden als een kaart van een mogelijke toekomst gegeven een contextueel scenario.  Praatplaat: de praatplaat is een collectie van ruimtelijke scenarios (we gaan nu uit van 4) die ontwikkelingen visualiseren voor vier extremen op assenstelsel dat extremen op twee inhoudelijke themas afdekt.

Algemene zaken: Doelen 1.Klimaat adaptatie strategieën (deelnemers) 2.Input voor ontwikkeling US climate proof (“in-the-flow ontwikkeling“, MPS) 3.Inzicht in bruikbaarheid van informatie 4.Inzicht en context-ric testen van procesheuristieken van kennis toepassing

Algemene zaken  Toepassen, testen en verbeteren van inzichten (P1, P2, P3)  Driehoek Niels (UU), Ralph (TNO) en Marco (UvA) direct betrokken bij opzet van workshops  Concrete organisatie door TNO  P1 en P2 leveren inhoudelijke inzichten aan  P3 en P4 leveren procesmatige inzichten aan

VIRTUELE CASE 1: STADSREGIO ROTTERDAM  Stadsregio niveau vangt breedte van micro-klimaat  Stadsregio niveau is benaderbare structuur (itt zuidvleugel)  Data zijn bijna volledig aanwezig in US  Detailniveau voldoende voor US analyse  Beleidsmakers zijn bekend (gecharmeerd) van het instrument  Klimaat in stad staat hoog op de agenda (Clinton city) ( Vraag: is dit problematisch in kader van DBR?

VIRTUELE CASE 1: STADSREGIO ROTTERDAM  Eind 2010 (bv. pilot met studenten)  Vooraf afkadering (onderwerp, instrument) bespreken (aansluiten op concreet vraagstuk; bv. verdichtingsopgave)  Aantal workshops: minimaal 2 per case  Workshop (1): contextualiseren van Urban Strategy  Workshop(2): uitvoeren (strategievorming) Vraag: kunnen we mogelijke onderwerpen inkaderen?

VIRTUELE CASE 1: STADSREGIO ROTTERDAM Inzoomen: 1. vooraf obv vraagstuk ; 2. in workshop nav ruimtelijke scenarios

STADSREGIO ROTTERDAM (WORKSHOP 1)  Doel 1: Contextualiseren van Urban Strategy. Balans tussen wat wil men en wat kunnen wij.  Doel 2: Kennismaking met elkaar en US: deelnemers krijgen eerste indruk van US en andere deeln  Doel 3: Consensus bereiken over de probleemstelling voor ws2 en aard van gehoopte uitkomsten  Wie: De deelnemers aan workshop 2. Beleidsmakers van verschillende relevante domeinen (RO, VV, EZ, Milieu)  Voorbereiden: Ralph, Marco, Niels  Concrete organisatie: TNO

STADSREGIO ROTTERDAM (WORKSHOP 1)  Script:  Ontmoeten / kennismakingsronde  Gezamenlijke definitie (heldere, gedragen) probleemstelling - Binnen vraagstuk en mogelijkheden - Korte discussie over precieze probleemstelling  Gezamenlijke definitie van (heldere, gedragen) missie statement - Afspraken over doel/uitkomst van workshops voor planners /wat wil iedereen eruit halen  Selectie van scenarios (input voor ontwerp) - Rotterdam 2040: omgevingsscenarios: Input voor ontwerpen - Binnen mogelijkheden van P1/P2 (op dat moment) - Welke indicator(en) wil men zien? - Hoe moeten ze er uit zien: lay out?

Groei temp hoog Groei temp laag Socio-economisch laag Socio-economisch hoog VOORBEELD VAN PRAATPLAAT Van tevoren worden contextuele scenarios (WLO, KNMI) vertaald in ruimtelijke scenarios (kaarten / datasets) (P4) Ruimtelijke scenarios worden doorgerekend op allerlei relevante indicatoren (TNO en P1/P2) In WS1 bepalen deelnemers welke indicator er als input wordt gebruikt in WS2 en hoe deze eruit moet zien

STADSREGIO ROTTERDAM (WORKSHOP 1)  Script:  Selectie parameters voor ontwerpen - Aan welke knoppen willen/kunnen participanten draaien? - Binnen mogelijkheden van US/P1/P2 (op dat moment)  Selectie indicatoren voor effecten - Binnen vraagstuk en mogelijkheden US/P1/P2 - Discussie/stickersessie: bv. select 5 van 8 mogelijke indicatoren - Afspraken lay-out indicatoren  Uitkomst: (1) Functionele eisen Aangepaste US Climate Proof voor workshop 2, (2) Constructieve kennismaking planners met US en elkaar en (3) Consensus over de probleemstelling, missie statement ws2 SCRIPT

Stickersessie (input voor discussie) VRAAG: Drukke agenda WS1?

STADSREGIO ROTTERDAM (WORKSHOP 2)  Doel: Klimaat adaptatie strategievorming - Social learning over relatie ruimtelijke inrichting, microklimaat en mobiliteitsgedrag en beinvloeding ervan (effect, gevolg, handelen)  Wie: beleidsmakers uit verschillende domeinen (ro, vv, economie, ez, milieu) en verschillende instanties binnen stadsregio en stadsregio overstijgend. Genoeg om te ontwerpen in 2 groepen  Voorbereiden: Ralph, Marco, Niels  Concrete organisatie: TNO

STADSREGIO ROTTERDAM (WORKSHOP 2)  Script:  Briefing - Kader (spelregels, herhaling vraagstuk en doelen)  Presentatie - Scenarios, parameters (knoppen), indicatoren  Analyse scenarios - adhv scenarios inzoomen op knelpunten en kansen (plenair) - obv discussie tussen de beleidsmakers Vraag: Keuze voor 1 scenario? Of scenarios behouden bij ontwerpen

STADSREGIO ROTTERDAM (WORKSHOP 2)  Script:  Strategieën (in 2 groepen?) - Maatregelen - Modelberekening - Effecten op indicatoren - Robuuste interventies (altijd …doen) & what if’s (als…dan…)  Nazorg:  Debriefing: Doelen gehaald?, output definieren  Communicatie naar (niet)deelnemers

VERDERE CASES ( ) 1.Klimaat adaptatie strategievorming 2.Verbeteren bruikbaarheid US climate proof als PSS 3.Verdere implementatie van kennis uit P1/P2 4.Verdere testen van proces inzichten uit P3  Vier mogelijke opties (obv hoe goed het gaat):  Stadsregio Rotterdam 2 en 3 (PSS verbeteren)  Andere stadsregio’s (Amsterdam/Utrecht)  Andere soort deelnemers (stakeholders, politici, burgers)  Andere schaalniveaus  Beslissen na Case 1

Vragen?  Is de keuze voor stadsregio Rotterdam als studiegebied problematisch in kader van DBR?  Kunnen we een lijst maken van mogelijke onderwerpen en schalen?  Drukke agenda WS1?  Keuze voor 1 scenario? Of scenarios behouden bij ontwerpen?