Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014
2 Inhoud 1. Bewaking studievoortgang 2. Tolerantiesysteem 3. Examenresultaten januari
1. Bewaking studievoortgang 1. Leerkrediet 2. Cumulatieve studie-efficiëntie 3. Niet-bindend studieadvies en bindende voorwaarden 4. ACTUEEL: maatregel 30% CSE na jaar 1: gaat in voor studenten die starten in
1.1 Leerkrediet 140 studiepunten voor iedere student die start in het hoger onderwijs (KU Leuven of een andere instelling). Hoe werkt het? o Bij inschrijving gaan er 60 studiepunten van je leerkrediet af, o Studiepunten van de vakken waarvoor je slaagde, krijg je op het einde van het jaar terug. o Studiepunten van de vakken waarvoor je niet slaagde, verlies je. o Eerste 60 studiepunten die je behaalt in het hoger onderwijs, krijg je dubbel terug.
1.1. Leerkrediet Heb je onvoldoende leerkrediet dan moet je meer inschrijvingsgeld betalen Is je leerkrediet op, dan moet je stoppen met studeren Je neemt je saldo leerkrediet mee naar andere universiteiten en hogescholen Meer info en voorbeelden:
1.2 Cumulatieve studie-efficiëntie Dit is de verhouding tussen het aantal verworven en het aantal opgenomen studiepunten binnen de opleiding over alle academiejaren heen (enkel binnen KU Leuven). Alle fasen binnen de bacheloropleiding worden dus opgeteld. # Verworven SP # Ingezette SP Vb: 0/60 (1 ste jaar) + 60/60 (2 de jaar) = 60 (0+60)/120 (60+60) of CSE = 50% Belang: Op basis van jouw CSE wordt een studieadvies gegeven
Studievoortgangsdossier Studievoortgangs- dossier Opleiding Leerkrediet Naam + Nummer Student DiplomaruimtepercentageCSE
Meer informatie over je cumulatieve studie-efficiëntie, je niet-bindend studieadvies, bindende voorwaarden, je beschikbaar tolerantiekrediet,… vind je in je studievoortgangsdossier in KU Loket.
Definitie CSE, meer uitleg Lijst van OPO’s die worden meegeteld Verworven stpn per academiejaar Niet –verworven stpn per academiejaar
Niet-bindend studieadvies
1.3 Bindende voorwaarden Bindende voorwaarden worden na de examenperiode van juni en/of september gegeven aan starters met een CSE lager dan 50% o Van de stp die je in semesters 1 en 2 opgenomen hebt, ben je op minder dan 50% geslaagd Dit is meer dan een advies en wel bindend: op het einde van het volgende academiejaar ( ) moet je CSE ≥ 50% zijn o Opgelet: je CSE is cumulatief binnen één opleiding: je CSE wordt berekend over alle academiejaren heen binnen één opleiding Haal je in geen 50% CSE dan mag je het academiejaar daarop voor geen enkele opleiding aan de KU Leuven inschrijven.
12 Voorbeeld Sam is ingeschreven in de bacheloropleiding criminologische wetenschappen. In januari behaalt hij volgende punten : Basisbegrippen statistiek voor crim. (4 stp): 8/20 Inleiding in de criminologie (6 stp): 6/20 Inleiding tot het recht (9 stp): 11/20 = credit Inleiding in de psychologie en criminologische psychologie (10 stp): 7/20 Sam nam in het eerste semester 29 studiepunten op ( ) Hij behaalt credits voor 9 studiepunten. Zijn studie-efficiëntie is dus 9/29 = 31 % In januari krijgt hij een niet-bindend studieadvies.
13 Voorbeeld In juni behaalt hij volgende punten: Methodologie deel 1 (9 stp): 7/20 Inleiding in de antropologie (6 stp): 8/20 Inleiding in de sociologie (10 stp): 10/20= credit Inleiding in de filosofie (6 stp): 12/20 = credit Sam neemt in het tweede semester 31 studiepunten op ( ) Hij behaalt credits voor 16 studiepunten. Zijn studie-efficiëntie voor het tweede semester is dus 16/31 = 52%. Voor de volledige eerste zittijd (januari + juni) is zijn studie-efficiëntie: ( ) / ( ) = 25 / 60 = 42% Sam krijgt bindende voorwaarden.
14 Voorbeeld In september legt Sam opnieuw examens af. Hij behaalt volgende scores: Basisbegrippen statistiek voor crim (4 stp): 10/20 Inleiding in de psychologie en criminologische psychologie (10 stp): 8/20 Inleiding in de criminologie (6 stp): 7/20 Methodologie deel 1 (9 stp): 9/20 Inleiding in de antropologie (6 stp): 9/20 In september behaalt hij nog voor 1 extra opleidingsonderdeel een credit. Over het hele academiejaar bekeken is zijn cumulatieve studie-efficiëntie: (9+16+4) / ( ) = 29 / 60 = 48%. Sam krijgt bindende voorwaarden. In het volgende academiejaar moet zijn cumulatieve studie-efficiëntie ten minste 50 % zijn om te mogen verder studeren aan de KU Leuven.
15 Voorbeeld Academiejaar 2 ( ) : SITUATIE 1 Sam neemt de resterende opleidingsonderdelen uit fase 1 waarop hij niet slaagde opnieuw op = 31 stp En vult zijn programma aan tot 60 studiepunten met 29 studiepunten uit fase 2 Op het einde van het academiejaar slaagt Sam op alle (31) studiepunten uit fase 1 en op 6 studiepunten uit fase 2 Zijn cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: o 29 studiepunten verworven in academiejaar (31+6) studiepunten verworven in academiejaar 2 = 66 studiepunten o 60 studiepunten opgenomen in academiejaar studiepunten opgenomen in academiejaar 2 = 120 studiepunten o 66 / 120 = 55% Sam heeft dus voldaan aan de bindende voorwaarden. Hij mag verder studeren aan de KU Leuven.
16 Voorbeeld Academiejaar 2 ( ) : SITUATIE 2 Sam neemt de resterende opleidingsonderdelen uit fase 1 waarop hij niet slaagde opnieuw op = 31 stp En vult zijn programma aan tot 60 studiepunten met 29 studiepunten uit fase 2 Op het einde van het academiejaar slaagt Sam op 20 studiepunten uit fase 1 en op 8 studiepunten uit fase 2 Zijn cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: o 29 studiepunten verworven in academiejaar (20+8) studiepunten verworven in academiejaar 2 = 57 studiepunten o 60 studiepunten opgenomen in academiejaar studiepunten opgenomen in academiejaar 2 = 120 studiepunten o 57 / 120 = 48 % Sam voldoet niet aan de bindende voorwaarden. Hij mag niet verder studeren aan de KU Leuven.
Voorbeeld Stel dat Sam in het eerste jaar geen credits verwerft; hij slaagt met andere woorden voor geen enkel vak. Zijn cumulatieve studie- efficiëntie is dan 0% (0/60). Het volgende jaar neemt Sam opnieuw alle vakken van de eerste fase op. Hij MOET dan voor ALLE vakken slagen om 50% CSE te behalen. (0+60)/(60+60)= 50% CSE Hij moet ook voldoende studiepunten opnemen om 50% CSE te kunnen halen. (0+40)/(60+40)= 40% CSE
Samenvatting Niet-bindend studieadvies o CSE < 60% o Waarschuwing: risico op bindend studieadvies Bindende voorwaarden o CSE< 50% o Bindende voorwaarden: eind volgend academiejaar CSE ≥ 50% Zoniet: 1 jaar uitsluiting van de KU Leuven
2. Tolerantiesysteem Toleranties zet je zelf in, indien je voor en vak niet slaagt, maar dit vak toch niet meer wil hernemen. Tolerantiekrediet: max. 10% van aantal opgenomen studiepunten van het programma Bv. Bachelorprogramma = 180 studiepunten, tolerantiekrediet = 18 studiepunten UITZONDERING! Starters: beschikbaar tolerantiekrediet = 12 studiepunten 19
2. Tolerantiesysteem Wanneer mag je toleranties inzetten? o cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) van ten minste 50% o 8/20 of 9/20 Niet in januari, wel in juni of september: o tolerantiekrediet sparen o beste resultaat o leerkrediet o cumulatieve studie-efficiëntie optrekken
Tolerantiekrediet sparen Aan de studenten in de eerste fase van hun bacheloropleiding wordt meestal afgeraden om toleranties in te zetten. Zet GEEN toleranties in na juni. Overweeg je toch om een tolerantie in te zetten, contacteer dan je studietrajectbegeleider.
Beste resultaat Indien je een tolereerbare onvoldoende opnieuw aflegt, wordt het beste resultaat binnen het academiejaar behouden en wordt dit resultaat in rekening gebracht voor de percentageberekening. Voorbeeld 1: o In januari scoort Sofia een 8/20 voor Inleiding tot de rechtswetenschap o Ze besluit om in september opnieuw examen af te leggen. o In september scoort ze 6/20. o Haar definitieve resultaat voor dit academiejaar is 8/20 als Sofia voldoende tolerantiekrediet heeft en haar cumulatieve studie- efficiëntie hoger ligt dan 50 %, kan ze hiervoor een tolerantie inzetten.
3. Examenresultaten januari Resultaten worden bekendgemaakt in de eerste week van het tweede semester (week van 9 februari). Bij tegenvallende resultaten o Infosessie over het niet-bindend studieadvies, kort na de bekendmaking van de resultaten o Contacteer je studietrajectbegeleider om je situatie te bespreken o Aanpassing studiemethode o Heroriëntering in het tweede semester is mogelijk
Veel succes!