Omgaan met zorgleerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Gedragsproblemen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het Assink Lyceum.
Zorgstructuur Stedelijk Gymnasium Nijmegen
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Begeleiding van kinderen met zorg
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
De Zorgstructuur op het Mondial College Lindenholt
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autisme in de dagelijkse praktijk
Voortgangsgesprek fase 1
Basisschool ‘t Heuvelke
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Hoe bereid je lessen voor?
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Handelingsplannen.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Het syndroom van Asperger
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Methodiek: Plancyclus
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Informatieavond+Open Dag De Apollo
Observeren en begeleiden van kleine groepen
© UNIEK IN DE KLAS.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Differentiatie in de klas
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

Omgaan met zorgleerlingen Handboek voor leraren Zorgleerlingen Zorgleerlingen Overzicht hoofdstuk 7

Overzicht presentatie wat is een zorgleerling? ADHD autisme PDD-NOS Asperger dyslexie hoogbegaafdheid faalangst mate van zorg zorgstructuur binnen een school drielijnenmodel en zorgadviesteams lesgeven aan reguliere klassen met zorgleerlingen handelingsplannen omgaan met verschillen, differentiatie Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Wat is een zorgleerling? stoornis, beperking of handicap wanneer spreken we waarvan? verborgen, impliciete zorgleerling gediagnosticeerde, expliciete zorgleerling REC- Regionaal Expertisecentrum REC’s geven een indicatie na de volgende leerlingkenmerken onderzocht te hebben: leerachterstanden intelligentie sociaal emotioneel functioneren rugzakje (leerlinggebonden budget) clusterscholen (1 t/m 4) Handboek voor leraren Zorgleerlingen

ADHD aandachtstoornis, overmatige impulsiviteit en bewegingsonrust aanbevelingen dagschema beloning structuur en rust kleine, behapbare taken overleg tussen betrokkenen Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Autisme onhandig in sociale situaties onvermogen in gewone conversaties nemen uitspraken letterlijk verschillende gradaties en vormen smal interessegebied, eenzijdige interesses presteren daarin bovenmatig goed Handboek voor leraren Zorgleerlingen

PDD-NOS pervasive development disorder - not otherwise specified kenmerken van autisme 5 probleemgebieden contact, vaak niet gelijk aan leeftijdsgenoten praten en communicatie letterlijk nemen van uitspraken en gezegden reageren op prikkels van buitenaf en binnenuit onderscheid tussen werkelijkheid en fantasie mist motoriek, vaak erg onhandig sociale intelligentie is laag Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Hoe om te gaan met PDD-NOS in de klas? terugkerende elementen bouw je lessen steeds op dezelfde manier op nieuwe dingen stap voor stap introduceren ook bij opdrachten, zo kun je lage eisen stellen bied bij een ‘aanval’ een passende oplossing zorg voor een oplossing waarbij de leerling kan kalmeren schrijf opdrachten en huiswerk op het bord dit is duidelijk en overzichtelijk voor de leerling stel vragen zo expliciet mogelijk sluit dubbelzinnigheid uit en wees eenvoudig in vraagstelling tot slot: praat met de leerling en belangrijk: neem hier de tijd en rust voor Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Asperger beperking in sociale interacties beperkt repertoire aan interesses en activiteiten normale tot hoge intelligentie verbale vaardigheden compenseren hun beperkingen, waardoor hun ‘handicap’ door leraren en begeleiders nogal eens wordt onderschat terugtrekking en vluchtgedrag Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Dyslexie de omgang met dyslexie afstemmen op de leerling, immers er zijn veel verschillende vormen en gradaties beeldmateriaal, toetsing, extra tijd, individuele ondersteuning dyslexieverklaring geeft veel informatie over belemmeringen en de behandeling die noodzakelijk is Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Hoogbegaafdheid belemmeringen uit autisme/dyslexie hoogpresterend IQ boven 130, hoge intrinsieke motivatie zelfstandigheid onderpresterend bereikt het voorspelde IQ niet, negatief zelfbeeld en faalangstig achtergebleven gebrek aan kennis en culturele bagage, opgegroeid in een niet-intellectueel milieu aanbeveling zorg voor uitdaging! in speciale gevallen moet er een klas overgeslagen kunnen worden. Hierbij is de sociaalemotionele ontwikkeling erg belangrijk. Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Faalangst onder invloed van angst om goed te presteren zo blokkeren, dat het resultaat van je prestatie onder de potentiële mogelijkheden ligt lichamelijke klachten onzeker gedrag of juist storend gedrag succes toekennen aan factoren die buiten de persoon liggen factoren die van invloed zijn ouders groepssfeer manier van lesgeven van leraar kernmerken van leerlingen zelf Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Mate van zorg in de klas Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Zorgstructuur binnen een school de eerstelijnszorg mentor, vakdocenten, team signalerende functie en biedt algemene zorg waar mogelijk voorbeelden: mentoruur, individuele gesprekken met mentor de tweedelijnszorg orthopedagoog, counselor, leerlingbegeleider, vertrouwenspersoon, remedial teacher extra zorg door interne specialisten op basis van een hulpvraag voorbeelden: faalangsttraining, sova-training de derdelijnszorg externe specialisten wanneer de begeleiding binnen de school niet toereikend blijkt voorbeelden: gesprekken met psycholoog, time-out, logopedie Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Het drielijnenmodel Wal, Mooij & Wilde, 2008 Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Zorgadviesteam bestaat uit interne en externe zorginstellingen samen bespreken ze vragen van leraren en ouders en worden zorgleerlingen besproken 3 aspecten van zorg leren leven: sociaal-emotionele vaardigheden leren leren: studievaardigheden leren kiezen: loopbaanoriëntatie vaardigheden informele zorgstructuur Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Lesgeven aan een reguliere klas met zorgleerlingen houd een journaal bij over je zorgleerlingen waargenomen handelingen leidt toe een bespreking zonder emoties praat met je collega’s over zorgleerlingen observeer bij andere lessen. Gelden dezelfde regels? probeer een plan op te stellen met betrokkenen een haalbaar plan met concrete resultaten investeer in zorgleerlingen een goede band zorgt voor aanspreekbaarheid Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Handelingsplannen planning van onderwijsactiviteiten, schooltaken en gedrag gerelateerde acties overeenkomst tussen school en de leerling en zijn verzorgers 3 domeinen waarop een handelingsplan gericht is klassen- en groepsmanagement aanbevelingen over regels binnen de klas pedagogisch handelen aanbevelingen over hoe om te gaan met de leerling didactische werkvormen in inhouden aanbevelingen over situaties in de klas die te maken hebben met lesinhoud Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Planmatig handelen signalering diagnose voorbereiding handelen er wordt een probleem(situatie) gesignaleerd diagnose er wordt gekeken naar de mogelijke oorzaken er worden mogelijke oplossingen geformuleerd voorbereiding er wordt in kaart gebracht wat er moet gebeuren misschien zijn er aanpassingen in de school(organisatie) nodig handelen dit is de uitvoeringsfase waarin de afspraken worden uitgevoerd het is goed om tijdens de uitvoeringsfase een logboek bij te houden evaluatie hebben de handelingen het gewenste resultaat opgeleverd? Zo nee, dan doorlopen we opnieuw de fasen Handboek voor leraren Zorgleerlingen

Omgaan met verschillen differentiatie convergent differentiëren vakinhoud en leerstof traditioneel divergent differentiëren vanuit de behoefte van de leerling competentiegericht differentiatiemogelijkheden herhaling- en/of verrijkingsopdrachten aanbieden zelfstandig laten werken computers inzetten experts inzetten Handboek voor leraren Zorgleerlingen