Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
André de Jong Manager toetsontwikkeling speciale leerlingen Cito
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs 27 oktober 2008
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Informatie avond groep 8
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Didactiek procesgerichte aanpak
Het cito-leerlingvolgsysteem
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Welkom op de informatieavond van groep 7
Welkom !.
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Welkom.
Welkom op de ouderavond van de groepen 3 op basisschool de Berensprong
Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Wijzigingen overgang PO-VO
Op weg naar het voortgezet onderwijs
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Welkom in het vijfde leerjaar!
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Rik van der Vaart Juliette de la Mar
Informatie Voortgezet Onderwijs
Informatieavond groep 8
GROEP 8.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Welkom. Inhoud Algemeen Specifiek groep 8 Trefwoord - Alledaags thema - Bijbelverhalen - Spiegelverhalen - Lied van de week.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Informatie-avond T3 WELKOM!. Programma  Algemene informatie + rekentoets J. Dirkx  Keuzetraject Y. Hubers  Nadere kennismaking met mentoren (informatie.
Welkom Informatieavond groep 6.  Pakkende start  Kennismaking  Wat doen we dit jaar?  Praktische mededelingen  Vragenronde  Inzien van lesmateriaal.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Volop keus, durf te kiezen
Workshop Quayn
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Online toetsen en leren met Quayn | 2016
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Na de basisschool.
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013

Programma 15.30Welkom – Start – Sessieronde I Karen Heij – Bureau ICE – Validiteit en betrouwbaarheid van toetsing Miriam van der Velde – DRP – Digitaal toetsen met Wintoets en Quayn – Sessieronde II Jeroen Vreugdenhil - Malmberg - Discussie Digitaal toetsen: Erika Welgraven – Malmberg - RTTI als uitgangspunt voor toetsen – Maaltijd – Aansluitend forumdiscussie (APS, ICE, De rode Planeet, Malmberg) – Sessieronde III Marieken Pronk – APS – Toetsen met OBIT als vertrekpunt Eefje Cadée – ICE - Praktische workshop toetsmatrijzen/ toetsitems

Diagnostische Tussentoets Nederlands

Stand van zaken Waar gaat het om? -Verplichte Landelijke Diagnostische tussentoets Nederlands (EN/RE/WI) -Aan het eind van de onderbouw (3h en 2 vmbo) -Op 5 niveaus -Verplicht LeerlingVolgSysteem (LVS naar keuze) -Vanaf 2014/2015??> 2015 /2016 -Van het CITO??> ook andere aanbieders -Deelname aan PISA-achtige onderzoeken Het woord is aan Sander en aan de Tweede Kamer

Doel van de diagnostische tussentoets “Beter presteren” -Het beste uit leerlingen halen -Betere prestaties van leerlingen -Meer scholen gaan opbrengstgericht werken -Meer geleidelijke overgang onderbouw/bovenbouw -Leerlingen, scholen, schoolleiders krijgen informatie over ‘waar ze staan’ > prestatie-informatie >leervorderingen systematisch volgen >weten hoe leerlingen zich kunnen verbeteren/verdiepen >opbrengstgerichte aanpak (school in de ‘lead’) De tussentoets en het LVS zijn de instrumenten

Internetconsultatie  Tussentoets en LVS kunnen bijdragen aan opbrengstgericht werken, maar het zijn slechts instrumenten (60%).  Winst: wat doe je als school met de verkregen informatie?  Tussentoets: belang van uniforme afname, belang van afbakening van de doelen: inzicht !  Maar: -Teaching to the test > afrekencultuur -Inbreuk op onderwijsproces -Toetslast neemt toe  LVS : Laat het aan de scholen over

Inhoud van de Toets  Algemene Maatregel van bestuur MondelingSchriftelijk ProductiefSprekenSchrijven ReceptiefLuisteren(kijken)Lezen Productie én receptief Gesprekken voeren

Voorstel CITO Getrapt én adaptief: Korte vrije schrijfopdracht  Automatische score (woordenschat/spelling)  Adaptieve deeltoetsen Deeltoetsen met gesloten vragen/mk-vragen Adaptiviteit: onderdelen waar lln niet goed op scoren nader bekeken

Schrijven en Lezen 1.Inschatten schrijfdoel/publiek 2.Conceptueel eigen gedachten/ideeën scherp 3.Structuur 4.Zinsbouw (als/dan, hen/hun), woordgebruik 5. Spelling Rapportage 1.Leesdoel bepalen 2.Strategieën gebruiken 3.Structuur van tekst en alinea’s doorzien 4.Begrijpen van zinnen, synoniemen herkennen, woordbetekenissen afleiden