RC hogescholen Gent DE BELEIDSRUIMTE VAN DE HOGESCHOLEN VANUIT HET PERSPECTIEF VAN DE CONTROLE 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand VVOB ALS ACTOR VOOR DE SAMENWERKINGSONTWIKKELING:
Onze kernwaarden.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
POD maatschappelijke integratie
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Maatschappelijk Aanbesteden
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk?
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
Auditing Instrument for
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Workshop Fondsen werven
Aanpak en praktijkervaring
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
HR netwerk Infosessie
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
6 stappen in Risico management
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Naar een optimaal HR - beleid
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Medezeggenschap bij De Eshoek
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Betrokken ouder, tevreden ouder
Onze regio, onze toekomst!
Cursus Interne auditor
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

RC hogescholen Gent DE BELEIDSRUIMTE VAN DE HOGESCHOLEN VANUIT HET PERSPECTIEF VAN DE CONTROLE 1

Het heelal is onbegrensd en tegelijkertijd eindig (omdat de snelheid van het licht eindig is en het heelal daardoor samenvalt met het licht dat ons sinds het begin der tijden heeft kunnen bereiken) RC hogescholen Gent 2

De beleidsruimte van de hogescholen is onbegrensd en tegelijkertijd eindig (omdat de beleidsruimte samenvalt met wat de overheid als grootste sponsor van het hoger onderwijs via de regelgeving heeft afgebakend) RC hogescholen Gent 3

REGELGEVING BEPAALT BELEIDSRUIMTE Vlaanderen is bevoegd voor onderwijs sinds 1988 Onmiddellijk aansluiting op de internationale trends in hoger onderwijs: Meer autonomie Schaalvergroting Kwaliteitszorg Internationale competitiviteit Hogescholendecreet 1994 Volgens LVDB: wegschrijven van keizer-koster RC hogescholen Gent 4

Europese trends: Sorbonne, Bologna, Praag, Berlijn,… Intense regelgevende activiteit: structuurdecreet 2003 aanvullingsdecreet 2004 flexibilisering 2004 lerarenopleiding 2006 financiering 2008 HBO 2009 integratie 2012 nieuw accreditatiestelsel 2012 Codex hoger onderwijs: 365 blz. Veelvoud aan uitvoeringsbesluiten Nieuwe keizer-koster? RC hogescholen Gent 5

Actoren regelgeving: Europa België (politiek/administratie/controle) Vlaanderen (politiek/administratie/controle) aanpalende percelen (veiligheid, overheidsopdrachten, milieuzorg, …) NVAO VLOR, VLIR, VLHORA, VLUHR VOC (o.m. vakbonden) SERV VVKHO, consultingbedrijven Hogescholen (bestuur, interne controle, interne audit) Departementen (bestuur, interne controle) Opleidingen (bestuur, interne controle) RC hogescholen Gent 6

7 Problemen: OCG initiator regelgeving pseudoregelgeving verstrengeling regelgeving en lasten Inzake regelgeving & lasten: Alle actoren hebben boter op het hoofd!

1. Onverbiddelijke culpabiliseringsgrens (OCG) m.b.t. regelgeving / administratieve lasten Europa, België, Vlaanderen (politiek / administratie / controle) actoren betrokken bij regelgeving: VLOR, VLIR, VLHORA, VLUHR, vakbonden, SERV belangengroepen en consultingbedrijven hogescholen, departementen, opleidingen Onterechte, maar zeer hardnekkige grens Alle overregulering en overlast wordt toegewezen aan de hoogste actor (ook al komt ze van een andere actor) RC hogescholen Gent 8

9 2.Initiator regelgeving bv. studiegeld bv. evaluatie financieringssysteem bv. evaluatie medezeggenschap bv. meting werkdruk bv. Functieprofielen wordt altijd toegeschreven aan de overheid efficiëntie in creatie regelgeving nastreven

RC hogescholen Gent 3. Pseudoregelgeving: reglementen en beheerstools is niet van de overheid bv. interne curriculum evaluatie wordt vaak toegeschreven aan de overheid efficiëntie in creatie pseudoregelgeving nastreven 10

RC hogescholen Gent 11 Werklast: wat voortspruit uit kerntaken onderwijs, onderzoek en dienstverlening is toegenomen wordt toegeschreven aan de overheid Administratieve lasten: beheersmatige verantwoording maakt deel uit van de procedure op vraag van overheid (administratie en controle) op vraag van hogeschool (of andere actor) wordt toegeschreven aan de overheid 4. Verstrengeling regelgeving en lasten

RC hogescholen Gent Planlast: planning en verantwoording maakt deel uit van de beleids- en beheerscyclus van de hogeschool = managementtool wordt vaak toegeschreven aan de overheid 12 Vaststelling: onzekerheid m.b.t. al die lasten veroorzaakt werkdruk communicatie is essentieel

Complexe situatie: Verandering van sturingsmodel Van sturing op middelen naar sturing op activiteiten, prestaties en effecten Middelen:overheid bepaalt via criteria hoeveel geld of personeel hogeschool krijgt (regelgeving vóór 1994) Activiteiten:overheid vraagt hogeschool iets (bv. systeem van evaluaties) Prestaties:hogescholen worden afgerekend op behalen van prestaties (bv. afgestudeerden) Effecten:hogescholen worden afgerekend op de resultaten van prestaties (bv. tevredenheid van de markt over afgestudeerden) RC hogescholen Gent Niet altijd logisch doorgevoerd door de overheid Ook niet door externe actoren En ook niet binnen de hogescholen 13

Controle Hoger Onderwijs: regeringscommissarissen Opdracht: controle financiële orthodoxie (financieel evenwicht) controle wettelijkheid van beslissingen van hogescholen ad hoc opdrachten Controle = beknotter van de beleidsruimte Controle = partner in realiseren decretale opdracht RC hogescholen Gent 14

1. Financieel evenwicht: zeer belangrijk kritiek op levering data eindresultaat door hogescholen geapprecieerd aanbevelingen worden opgevolgd 2. Wettelijkheid: hoe meer regelgeving, hoe meer controle probleem van wijziging sturingsmodel probleem dat andere actoren bijkomende regelgeving vragen meer prestatie- en effectengerichte sturing wenselijk bijkomend probleem: toename mondigheid en juridisering 3. Ad hoc-opdrachten: vaak door deelactoren geïnitieerd (evaluatie financiering, medezeggenschap, taalregeling,…) RC hogescholen Gent 15

RC hogescholen Gent 16 Nieuwe internationale trends Verschuiving sturingsmodel single audit interne audit nieuw accreditatiestelsel controle als partner

1. Single audit: Opdrachten controleactoren H.O. overlappen: regeringscommissarissen Rekenhof bedrijfsrevisor Agentschap Accounting (Inspectie van Financiën) eigen interne audit Noodzaak van single audit: hergebruik analyses van andere controleactoren vermijden van gelijksoortige controles geregeld overleg BVR controle & single audit RC hogescholen Gent 17

2. Interne audit: Indien interne audit in hogeschool: repercussies op controle samenwerking in kader van single audit overlappingen in controle vermijden medewerking aan auditplanning hergebruik van controlemateriaal ‘in control’ zijn (bv. overheidsopdrachten) RC hogescholen Gent 18

RC hogescholen Gent Nieuw Accreditatiestelsel (NAS): kan ook repercussies hebben nog te vroeg om in te schatten wederzijds vertrouwen inspiratie bij IAVA onafhankelijke, objectieve en bekwame partner bij beheersing van financiële, wettelijke en organisatorische risico’s van het management bij uitbouw van kwaliteitsvol hoger onderwijs teneinde toegevoegde waarde te creëren! 4. Controle als partner (persoonlijk) :

RC hogescholen Gent 20 Beleidsruimte wordt bepaald door regelgeving Regelgeving = complex geheel Lasten = complex geheel Regelgeving in toom houden (alle actoren) Pseudoregelgeving in toom houden Lasten in toom houden Samenvattend:

RC hogescholen Gent 21 OCG = gemakkelijkheidsoplossing (zondebok) Kern van probleem = correcte implementatie ander sturingsmodel Moet geanalyseerd worden op vlak van regelgeving en pseudoregelgeving Alle actoren moeten zoeken naar ideale positionering Samenwerking binnen controlefunctie (single audit) Controle als partner

RC hogescholen Gent 22 In het essentiële eenheid in het niet essentiële vrijheid in alles milde redelijkheid Augustinus Leidraad in balans regulering-autonomie: