De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten"— Transcript van de presentatie:

1 Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten

2 Wat is bestuurskracht? De bestuurskracht van een gemeente is het vermogen om effectieve antwoorden te geven op de vragen en problemen die op haar afkomen. Bestuurskracht kan worden gezien als de relatie tussen de opdracht en de capaciteit van een gemeente. De opdracht wordt gevormd door taken die een gemeente in medebewind uitvoert, door lokale ambities en door omgevingsfactoren (bv. omvang grondgebied, aantal inwoners,…). Bij de capaciteit spelen eveneens verschillende soorten factoren, gelinkt aan financiën, personeel, bestuurlijke relaties,…

3 Wat is bestuurskrachtmeting?
Doel is dat plattelandsgemeenten van elkaar kunnen leren hoe bestuurskrachtproblemen zich aandienen en hoe ze aangepakt kunnen worden vanuit de gemeente zelf. Traject bestaat uit 3 fasen   Bestuurskrachtschets via ken- en stuurgetallen Bestuurskrachtprofiel via plaatsbezoek aan gemeente Leertraject: uitwisseling van goede praktijken en kennis tussen gemeenten

4 Voor wie bestuurskrachtmeting?
De doelgroep omvat 90 plattelandsgemeenten met veel open ruimte. De voorbije jaren namen al 40 gemeentebesturen deel. 16 gemeenten hebben ingeschreven voor deze vierde editie (2016) Bertem Borgloon Geetbets Gooik Heers Hoegaarden Kortemark Kortessem Landen Linter Lo-Reninge Peer Pepingen Pittem Vleteren Wingene

5 Waarom bestuurskrachtmeting?
In 4 stappen naar een bruisend, efficiënt en slagkrachtig plattelandsbestuur Stilstaan bij de eigen organisatie Even over het muurtje kijken Leren van elkaar Meer bestuurskracht Zowel de interne organisatie als omgaan met beleidsmatige uitdagingen komen aan bod.

6 Verslag visitatie Hoegaarden 26 okt 2016
Visitatiecommissie: 2 onderzoekers KUL 1 onderzoeker UG Coördinator VVSG Gastcommissieleden: Eerste schepen Kortessem Eerste schepen Bertem Gemeenteraadslid Heers Enkele adviesraden Personeelsleden Secretaris Financieel beheerder Burgemeester & schepenen OCMW-voorzitter Bezocht op 26 oktober 2016 de gemeente Hoegaarden en sprak er met:

7 Hoegaarden = moderne landelijke gemeente, die op sommige vlakken, zoals samenwerking gemeente‐OCMW, al ver staat in vergelijking met andere gemeenten. PLUSPUNTEN : ervaren en professionele administratie gedreven college met langetermijnvisie stafmedewerker blijkt pluspunt voor organisatie bestuur gebruikt BBC en meerjarenplan als werkinstrument niet enkel als verplichting Algemene indruk Een sterk bestuur en een sterke administratie vormen een belangrijke basis voor bestuurskracht.

8 Bevindingen en aanbevelingen om bestuurskracht te verzekeren en te versterken

9 Interne organisatie Inzake integratie gemeente – OCMW staat Hoegaarden al ver in vergelijking met andere gemeenten Bestaffing moet taken, uitdagingen en verwachting aankunnen Veranderingstrajecten leveren extra druk en spanningen Betere communicatie omtrent beleving werklast + verbetermogelijkheden interne communicatie tussen college en administratie Bedreiging: ongezond hoog ambitieniveau & engagement Opportuniteit: aanwerving rond ICT-beleid SUGGESTIE: objectieve werklastmeting > Management moet mensen tegen zichzelf beschermen > Taakaanpassingen en – verschuivingen : optimalisatie en digitalisering

10 Financiële planning Financieel staat Hoegaarden er redelijk goed voor
Proactieve lange termijnvisie t.a.v. problemen en opportuniteiten Systematische opvolging meerjarenplanning in overleg met administratie SUGGESTIE: standaard kostenbatenanalyse (stelselmatig ipv ad hoc) uitbesteding vs uitvoering in eigen beheer

11 Externe samenwerking Bestuur heeft heel wat aandacht voor betrekken van burgers en vrijwilligers SUGGESTIE: meer participatie bij opmaak MJP > adviesraden als klankbord, informatiebron en extra expertise Bestuur is reeds actief betrokken in intergemeentelijke samenwerking SUGGESTIE: bijkomende opportuniteiten te ontdekken op beleidsterreinen waar men nu nog niet intergemeentelijk actief is bv. gezamenlijke aanwerving, opzetten back-upsystemen

12 Hoegaarden toont kwaliteit, ambitie en lange termijnvisie, een belangrijke basis om van een bestuurskrachtige gemeente te kunnen spreken. Deze ambitie en visie moet echter steeds in evenwicht blijven met de menselijke draagkracht van de administratie. Een goede opvolging van de werkdruk en communicatie is dan ook noodzakelijk voor Hoegaarden om op de huidige lijn door te gaan, steeds met de aandacht voor de financiële mogelijkheden. Als Hoegaarden hier de juiste balans vindt, is de commissie optimistisch over de toekomst. Conclusie Sterk bestuur & sterke administratie Samen blijven werken aan bestuurskrachtig Hoegaarden


Download ppt "Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten"

Verwante presentaties


Ads door Google