Sales 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Business mapping Business model canvas.
De marketingmixstrategie
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Module 6: Kantoortechnieken
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Wat is interactieve marketing?
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Geld verdienen met trends
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Training Omgaan met service
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Inleiding in de Marketing
Marketing .
Marketing presentatie
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
4. Verantwoordelijkheden en voorbereiding Verantwoordelijkheden van de verkoper  = verkopen = vaststellen behoefte, presenteren, demonstreren,
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Marketingoriëntatie
[Productnaam] Marketingplan
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Commercieel beleid en recht
HS 3 Het verkoopgesprek.
'Créateur D'automobiles' 1 Herpositionering Renault.
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Indeling van hoofdstuk 4
Indeling van hoofdstuk 9 Sales management 9.1 Belang van persoonlijke verkoop 9.2 Het verkoopproces 9.3 Sales management en verkoopdoelstellingen 9.4Organisatorische.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Marketingplan [Productnaam]
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
[Productnaam] Marketingplan
Distributiebeleid.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Verkoopt en handelt verkoop af
Gepresenteerd door [Naam]
Customer service & Relatiemanagement
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Sales 2

Plaats van de verkoopafdeling in de organisatie

Relatie sales en marketing Klantencontact Geen klantencontact Relatiegericht Markt- / segment- / doelgroep gericht Verkoopgericht Gericht op omzet / markt-aandeel Verkoopplan en accountplannen Marketingplan

Marketing-/sales doelstellingen Omzet Marktaandeel Afzet Marge Aantallen verkooppunten Distributie

Salesdoelstellingen Marketingdoelstelling: dit jaar marktaandeel verhogen van 10% naar 12 % Verkoopdoelstelling: de verkoop van artikelnr. 20.987 verhogen van 3000 stuks naar 4500 stuks Doelstelling per vertegenwoordiger: in de huidige verkoopronde 6 nieuwe klanten genereren en 10% meer dozen in het rayon laten leveren via de groothandel.

Verkoopgesprek Voorbereiding Ontmoeting 1% Verzamelen behoeften 70% Presenteren product 28% Afsluiten 1% Nazorg

Kosten vertegenwoordiger Tijdsbesteding verkopers B2B B2Retail Reistijd 38% 30% Verkooptijd 16% 17% Wachttijd 13% Administratie/afspraken 8% 9% Pauzes 10% Voorraadcontrole - Praatje 15%

Verkoopargumenten Sellogram In een matrix worden de eigenschappen van een product gekoppeld aan de wensen en behoeften van de afnemer.

Voorbeeld sellogram Groot- en detailhandel Producteigenschappen ??? Wensen en behoeften tussenhandel 1) Welke producteigenschappen zijn relevant voor de tussenhandel? 2) Welke wensen en behoeften leven er bij de tussenhandel?

Voorbeeld sellogram Consument Producteigenschappen duurzaamheid zuinigheid veiligheid snelheid Polyester carrosserie 6 airbags Topsnelheid 220 km Hoge weerstandswaarde Kooi-constructie 7-zitplaatsen Wensen en behoeften consument

ingevuld sellogram © Qesh 2013 verkoopgesprekken

De verkoopargumentatie De EMVB-formule - Eigenschap: ‘Wat is het?’ - Mogelijkheid: ‘Wat kan het?’ - Voordeel: ‘Wat hebt u eraan?’ - Bewijs

Eigenschappen van het product benadrukken Gebruik sellogram Fout Goed Eigenschappen van het product benadrukken Inspelen op de voordelen (behoeften) die het product biedt voor de klant

Voordelen sellogram Het te verkopen artikel wordt aan een meer (dwangmatiger) studie onderworpen, door het opstellen van de marketingmix. Een beter inzicht in wat kopers belangrijk vinden. Het verkrijgen van verkoopargumenten, die anders wellicht over het hoofd worden gezien. Het verkrijgen van een beter inzicht en een beter overzicht van de verkoopargumenten. Biedt een uitgangspunt voor het doornemen van de verkoopargumentatie, waardoor het ingezet kan worden bij trainingen en opleidingen

Non-verbale communicatie Spiegelen Afstemmen op de ander Positie ten opzichte van de ander: - symmetrische of asymmetrische houding - gesloten of open houding - toekeren of afkeren - insluiten of uitsluiten

http://www.verkopersonline.nl/ http://www.lichaamstaal.nl/quiz.html http://www.youtube.com/watch?v=AFMLwHGW4xg