Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
SWV DRONTEN: Onderbouw
Realisatie kindcentrum
Rekenproblemen en Dyscalculie
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
In het bestuursakkoord
Het cito-leerlingvolgsysteem
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Schatkist Ouderavond.
Diagnostische toetsen voor het MBO
kennisdelen voor rekencoördinatoren
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Rekenproblemen en Dyscalculie
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Voorstellen Groep 1-2: Maandag: Natascha en Anouk Dinsdag: Annelies en Anouk Woensdag: Annelies en Anouk.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieve bijeenkomst
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Competentie gebieden Kerntaak 1.
en het leerlingvolgsysteem
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen!
Stichting Lek en IJssel
Doelen behalen met activiteiten
Het opzetten van een VVE-monitor
Rekenen en wiskunde op Het Segment
het katholiek basisonderwijs
Welkom op het Saenredam College
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Doorlopende leerlijnen PCOU
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Transcript van de presentatie:

Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp

Programma Starter Opzet, doelen en visie Scholing in de pilot: - Rekenen bij jonge kinderen - Leerlijnen SLO - Rekenen in ‘Ko totaal’ - Methode en leerlijn - Toetsen Monitoren van leerlingen Opbrengsten Afsluiting

Starter: Line up Eerste starter in de scholing Rekeninhoud Rekenbeleving

Pilot op De Schakel in Utrecht

Met Voorschool De Schakel Cumulus Welzijn

In de wijk: Overvecht

Doelen Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Opfrissen kennis rekenen bij jonge kinderen Leerlijnen rekenen koppelen aan Puk&Ko/ Ik&Ko Kijkwijzer toespitsen op rekenen Leren van elkaar

Opzet: Organisatie Doorgaande lijn vergaderingen 4 scholingsbijeenkomsten (voucher) 3 groepsbezoeken Regiegroepbijeenkomsten Ouderbijeenkomsten voor- en vroegschool Bijeenkomst Cito: uitleg nieuwe peuter- en kleutertoets

Opzet: Regiegroep Projectleider VVE- coördinator WWO VVE- coördinator PO Externe deskundige

Visie Inzetten op vaardigheden van leerkrachten en pedagogisch medewerkers Kijkwijzer rekenen: samen bespreken Groepsbezoeken bij elkaar Leren van elkaar

Scholing

Rekenontwikkeling bij jonge kinderen Meer dan alleen specifieke kennis en op zichzelf staande vaardigheden zoals tellen en meten: Rekenen/ wiskunde is: (Freudenthal, 1991) - Een probleemoplossende activiteit (context) - Gericht op zeker weten - Leggen van relaties - Kunnen schematiseren

Tellen ontluikende gecijferdheid Tweeheid, drieheid en veelheid Telrij als opzegversje Naspelen van resultatief tellen Symboliseren op de vingers Veranderende hoeveelheden: telrij inzetten

Verschillende vormen van tellen Akoestisch tellen Synchroon tellen Resultatief tellen Verkort tellen Afnummeren

Getalbegrip: betekenis van getallen Aantal Naamgetal Telgetal Meetgetal Rekengetal

Meten Meten= grootte van objecten en verschijnselen bepalen Lengte meten Gewicht meten Inhoud meten Meten gericht op afpassen en verhoudingen

Meten: fasen bij meten Meten via vergelijken en ordenen Meten via afpassen aan de hand van meeteenheid Meten via meetinstrument Meten van tijd

Meetkunde Oriënteren Construeren Opereren

Voorbeeld uit de vroegschool Kijkvraag: Wat probeert Toos de leerlingen te laten ontdekken? Welk leerkrachtgedrag werkt ondersteunend?

Leerlijnen SLO Wenselijke beginsituatie aan begin van groep 1 en eind van groep 2: - voor aanvang van groep 1 heeft de leerling ervaring op gedaan met…. - de leerling moet minimaal aan het eind van groep 2… - de leerling kan doorgaans aan het eind van groep 2 ….

Rekendomeinen in Puk & Ko Ontluikende gecijferdheid Ruimtelijke oriëntatie Meten

Rekendomeinen in Ik & Ko Rekenen Tellen Getalbegrip Meten Meetkunde Tijd

Doorlopende leerlijnen Van (tussen)doelen en leerlijnen naar onderwijsaanbod

Doorlopende leerlijnen Master opdracht in vroegschool: Hoe en waar zitten de doelen van de SLO leerlijn in onze materialen? (Materialen: Ik en Ko, Pravoo, Kijk, Fred en de rekenflat, Gecijferd bewustzijn, De rekentoren, Wereld in getallen)

Doorlopende leerlijnen Invalshoek voorschool: Kansen creëren en grijpen vanuit dagschema.

Doelgerichte rekenactiviteiten Formuleer doel Zoek onderwijsaanbod: Puk/ Ik & Ko andere materialen Bepaal activiteit

Peuters en kleuters toetsen Waarom? (Middel, geen doel) Toetsen is waardevol als je er iets mee doet: Kinderen volgen in hun ontwikkeling en eventueel aanbod aanpassen van een kind, groepje of de groep Scholingsochtend CITO

Toets resultaten Wat valt ons op in algemene zin? Welke conclusies kun je trekken voor: - de hele groep - een groepje kinderen - een individuele leerling? Wat betekent dat voor de doelen van de komende periode (voor groep, subgroep en individuele leerling?)

Experiment Monitoren van resultaten d.m.v. Cito Start nulmeting juni 2011 (peuters 3 jaar) M1 toets januari 2012 M2 toets januari 2012

Experiment : resultaten van de voorschool Schooljaar (5 kinderen) P1 (3.0 – 3.3 jaar) Vaardigheidsscore /niveau P2 (3.11 jaar) Vaardigheidsscore/ niveau 1 26 E34 E 2 26 E47 D 3 28 E41 D 4 37 C49 B 5 niet toetsbaar31 E

Resultaten voorschool : alle peuters toetsen, ook P1 1 e afname: 17 leerlingen P1: 3x A 5x B 5x C 2x D 2x E

Resultaten vroegsch ool Rekenen voor kleuters (M2) (E2) ( ) VS 80,7 92,0 NW 2,8 3,1 D/E 19% 15%

Opbrengsten pilot Wederzijds leren Rekenactiviteiten staan in de weekplanning Rekenonderwijs staat op het rooster Kennis en vaardigheden zijn toegenomen Doelgericht werken Ouders geïnformeerd over belang van rekenen

Meer informatie? overgangsectoren/vve-po/pcou-achtergrond/ En voor doelen jonge kind:

Afsluiting Wat nemen we mee?