O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus 2010 1 O.T.M. Duurzame Logistiek van theorie naar praktijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Onze kernwaarden.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Transport en Infrastructuur
Reflectievaardigheden en instrumenten
THEMANAMIDDAG DUURZAAM ONDERNEMEN WERKT! ‘MILIEUCHARTER-PROJECTEN STIMULEREN PREVENTIE’ 11 mei 2006 ir. Laetitia Lemahieu VOKA - Kamer van Koophandel Kempen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Dieter Smolders en Jef Claes Projectwerk Academiejaar
Machtige internationale bedrijven
Synchromodaal transport
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
HoekscheWaardDuurzaam
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Kennisagenda Transport & Logistiek
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Samenwerking door een pro-actieve benadering? Een onderzoek naar de succes- en faalfactoren J.J.P. van der Lee13 Maart 2008 Tussencolloquium.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Persconferentie.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Investeerders in duurzame energiesystemen
Betrokkenheid op de werkvloer
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto. Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten.
Strategie en positionering
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
50.
TRUE PRICING Bio True Price ObjectiviteitTransparantie Prijsopbouw duidelijk Fairness Winstmarge van Stakeholders Kosten na de productie integreren.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Kilometerheffing Hamann - 10/12/2015 O.T.M. Belgian Shippers’ Council Van den Bossche Roger.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Klimaatplan Grimbergen – Doe mee voor minder CO 2 ! Klimaatactieplan ontwerp Toelichting voor raden Datum: 17/09/2015.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
NEDERLAND HANDELSLAND
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Statuten / oprichtingsactie d.d
Stap drie bij projecten
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus O.T.M. Duurzame Logistiek van theorie naar praktijk

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Voorstelling O.T.M. Opgericht in 1979 als T.M.V. Traffic Managers Vereniging Later O.T.M. Organisatie Traffic Managers Belgische Multimodale Verladers organisatie - VZW (Stat.1989) Gezien onze Europese betrokkenheid (ESC) omgevormd naar: “Belgian Shippers’ Council” Fungeert als logistiek competentiecentrum voor haar leden Dient als gesprekspartner voor andere logistieke organisaties/pers Verdedigt de belangen van de verladende industrie bij nationale en internationale overheden.

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek Wat ziet O.T.M 1.België wil topregio worden waarbij op intelligente wijze aan logistiek wordt gedaan. Hiervoor worden veel initiatieven genomen door diverse overheden, die samenwerken met diverse ‘logistieke’ sectoren’ waarbij echter de ‘verladers’ te weinig betrokken worden! 2.Verladers realiseren zich onvoldoende dat de overheden en de ‘sector’ hun eigen logistiek toekomst bepalen!

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek Wat wil O.T.M. Meewerken aan het realiseren van intelligente logistiek door: Actief meewerken aan multimodale projecten. ‘cfr.pt.1 vorige dia’ Mobilisatie en sensibilisatie van de verladers ‘cfr.pt.2 vorige dia’ Samenwerken met ALLE actoren zonder daarbij de eigenheid van iedere partij te verwaarlozen Kennisvergroting door kennisuitwisseling en opleiding Optimale belangenbehartiging

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek WAT WILLEN WE BEREIKEN MET ONS PROJECT: Directiekamers bewust maken en aansturen op een nieuwe aanpak van hun logistieke aflopen – ANDERS, EFFICIENTER en BETER De bedrijven MOETEN en KUNNEN de volgende jaren de “Supply Chain” keten efficiënter en duurzamer maken (kostenbeperkend). KUNNEN: omdat onze bedrijven de deskundigheid/kennis hebben MOETEN: omdat de nadelen van het transporteren van goederen steeds meer gaan knellen in het verkeer, milieu en kosten. Moet een economisch nut hebben Moet duurzaam zijn Moet haalbaar zijn Moet een win – win situatie zijn voor alle betrokkenen (daling logistieke kost).

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek DOELSTELLINGEN: O.T.M. wil als vertegenwoordiger van de verladende industrie een hulpmiddel aanbieden om het hoofd te midden aan: 1.De steeds toenemende mobiliteitscongestie: door betere benutting van bestaande en nieuwe infrastructuren. (Verruiming van de venstertijden, meer ruimte voor LZV, aanmoedigen van vrije cabotage, stadsdistributie, alternatieve vervoersmodi, enz.) 2.De sterk toenemende milieuproblematiek Beperking van CO2 uitstoot.

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek 3.Sterk toenemende kostendruk in het transportgebeuren Het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verladers zullen binnen 2 jaar geconfronteerd worden met grote kostenstijgingen! Deze worden geraamd tussen de 6% en 11% (bron: Universität Wenen) Kostenfactoren De klassieke ‘indexaanpassingen’. Kosten bij het invoeren van veiligheidsmaatregelen voor zee- en luchtvrachten. Congestiekosten voor files op de wegen en wachttijden in de havens. Allerlei tolgelden: ‘Maut’ in Duitsland, Oostenrijk en vergelijkbare tolgelden in andere landen. Sterk gestegen dieselprijzen waar de verrekening van dalende en stijgende koersen niet in verhouding verrekend wordt.

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek 4.Zorgwekkende toekomstevolutie met te verwachte kosten: De vervuiler betaalt! De stijgende transportvooruitzichten waarbij men zich toespitst op het ‘internaliseren’ van de milieu- en congestiekosten d.m.v. een aangepaste prijszetting voor de verschillende vervoersmiddelen! Hogere looneisen van chauffeurs! Door het chauffeurstekort wordt verwacht dat de chauffeurs hogere looneisen zullen stellen. Kilometerheffing! De op komst zijnde kilometerheffing verzwaart de lasten maar biedt geen oplossing voor het congestieprobleem. Kostenstijgingen als gevolg van regelingen op rij- en rusttijden! Mobiliteit problematiek en milieutaksen!

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek CONCLUSIE: De dienstverleners zullen deze kostenstijgingen doorrekenen aan de verladers. De verladers kunnen deze in vele gevallen door o.a. langdurige contracten niet doorrekenen naar hun klanten. De verladers hebben een toename van de algemene bedrijfsonkosten.

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek AANPAK: Transportefficiëntie Beperking van het aantal voertuigkilometers door samenvoeging van voertuigencapaciteit en het bundelen van goederen Transportpreventie Handelingen die geen toegevoegde waarde hebben beperken door samenvoegen van goederenstromen (leegritten vermijden, bundeling in het netwerk, transportbesparingen) Creëren van consolidatie- of verzamelpunten Concentreren van goederenstromen EN diensten

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek Fase tot 8 maanden Bedrijfsdirectie overtuigen van het nut en het economisch voordeel van duurzame logistiek. Productanalyse. Verzamelen en analyseren van de transportgegevens (feiten & cijfers) a.h.v. de praktische O.T.M. vragenlijst. Externe materiaal flow in kaart brengen: Bestemmingsland, ontvangstplaatsen, aantal leveringen, service graad, transportfrequentie, aard van het transport (volle ladingen, deelzendingen, groupage) gewichtsklasse, kosten / jaar, enz. rekening houdend met de bestaande Incoterms. Doelstellingen formuleren. Opstellen van een projectplan biedt economisch voordeel. Motiveren / adviseren / begeleiding / ondersteuning (O.T.M. = neutraliteit).

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek 1/02/2008 VERTROUWELIJK Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en zullen alleen gebruikt worden door OTM om de doelstellingen van het project te bereiken. KMO Zone: Firmanaam: Contactpersoon: Tel. / Mail adres Vragenlijst duurzame logistiek TRANSPORTKENMERKEN A / Regiefuncties Toelichting: ° Eigen regie over de goederenstroom heeft grote invloed op de transportorganisatie en optimalisatie. Dit geldt in het algemeen voor productie en handelsbedrijven (verlader Verladers (opdrachtgevers) hebben daardoor invloed op het volledig transportgebeuren. ° Men kan ook de transportorganisatie aan derde toevertrouwen. Men spreekt dan van 'outsourcing' De opdrachtgever beperkt zich dan tot het doorgeven van de transportplanning. ° Een combinatie van beide is ook mogelijk ° Wanneer men vanaf het ontwerpen van een nieuw product betrokken of geïnformeerd wordt kan dit een invloed hebben bij het bepalen van de meest efficiënte productverpakking om het product veilig en economisch te transporteren. JaNeenOpmerkingen 1/ Transportorganisatie onder eigen regie 2/ 'Outsourcing' van de transportorganisatie 3/ Combinatie van beide 4/ Wordt de logistieke afdeling betrokken bij het bepalen van de productverpakking B-1 / Transportkenmerken ALGEMEEN Toelichting: ° 'incoterms' op het transportgebeuren. Het bepalen van de incoterms heeft grote invloed op de transportorganisatie. Wanneer men zelf de incoterms kan vastleggen bv: bij export 'DDU' is de verlader zelf verantwoordelijk voor het transport tot bij de klant. Wanneer we bij importen 'EX WORKS' of 'FREE CARRIER' gebruiken heeft men ook het transportgebeuren onder eigen regie. Bij gebruik van deze incoterms kan men een volledig overzicht van de prijs, toeslagen, en verantwoordelijkheid hebben. Wanneer de incoterms geen deel uitmaken van de commerciële overeenkomst verliest men een groot deel van de mogelijkheden. JaNeenOpmerkingen 5/ Vaste incoterms bij export 5a Vaste incoterms bij import 6/ Incoterms maken deel uit van de commerciële overeenkomst

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek B- 2 Transportkenmerken EXPORTENFTLVolle ladingen LTLDeelzendingen In de opmerkingen kunnen specificatie vermeld worden.GPEGroupage Hier zullen de incoterms terug een rol spelen. Moeten alleen ingevuld worden indien de opdrachtgever instaat voor het transport. Intracommunautair verkeer (EU landen) Bestemmingsland Bestemming Plaats Service graad frequentie Aard van het transport Gewichten (kg) Kost./Jaar Vaste plaatsMeerderenExpressNormaalKoerierDagelijksAndereFTLLTLGPE > 100kg Euro A B C D E F G OPMERK: Internationaal verkeer Bestemmingsland Bestemming Plaats Service graad frequentie Aard van het transport Gewichten (kg) Kost./Jaar Vaste plaatsMeerderenLuchtZeeKoerierDagelijksAndereFTLLTLGPE > 100kg Euro A B C D E F G OPMERK:

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek Fase tot 6 maand Het logistieke netwerk optimaliseren door samenwerking van verladende bedrijven: Samenvoegen van voertuigencapaciteit. Bundeling van goederen. Bundeling in één consolidatiepunt met 24 uren service. Het consolidatiepunt wordt de plaats van het logistieke gebeuren. Deze centrale plaats beschikt over de nodige kennis van logistieke aflopen en wetgevingen voor het importeren en exporteren van goederen, de nodige certificaten, geldig voor alle aangesloten bedrijven! (AEO, KC, AC,….)

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek Fase tot 6 maand Optimalisatie van prijzen en looptijden door samenvoegen van inkoop- en servicevereisten. Neutrale ‘tendering’ uitvoeren. Beloning aan die bedrijven die voldoen aan de vooropgestelde doelstellingen. Motiveren / adviseren / begeleiding / ondersteuning. O.T.M. stelt zich neutraal op. Fase 3 Doorvoering Opvolging Evaluatie

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek In de praktijk Kan toegepast worden in bestaande of nieuwe industriegebieden, in bedrijven met verschillende vestigingen, in bedrijven met vergelijkbare producten. Bij nieuwbouw meer gebruik maken van alternatieve energie met aangepaste bouwstoffen. Mogelijkheden onderzoeken voor alternatieve vervoersmodi (spoor, binnenvaart...). Gebruik stimuleren van milieuvriendelijke transportmiddelen. Vermijden van woonkernen bij het bepalen van nieuwe industriezones.

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek O.T.M. visie en strategie Zoeken een ‘PILOT’ zone met een groep bedrijven die dit willen uitproberen. POM! VOKA! (Tijd van studie is voorbij) De overheid draagt de kosten voor deze ‘testcase’ (cfr. VIA, POM…) De meewerkende bedrijven mogen geen kosten hebben. O.T.M. kan een dergelijk project begeleiden en opvolgen op basis van onze ervaring, kennis en neutrale houding.

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek DE REALITEIT – Onze ervaringen Een mentaliteitswijziging is nodig bij verladers en derden met meer samenwerking en openheid. Dit vraagt onderling vertrouwen. De overheid moet vooral zorgen voor de juiste omkadering en via flankerende en ondersteunende maatregelen het bundelen van goederenstromen ondersteunen. Duurzaamheid blijkt als concept steeds meer ingeburgerd bij de Raden van Bestuur, maar vaak is de stap naar daadwerkelijke implementatie nog niet voor morgen! Hoe wordt in uw bedrijf duurzaamheid gemeten en geëvalueerd?

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek Het is niet steeds evident een volledig zicht te bekomen op alle goederenstromen gerelateerd aan de eigen onderneming. Vaak ontbreken bedrijfsgegevens over de in- en uitgaande stromen en kosten, wat het bundelen sterk bemoeilijkt. Samenwerkingsverbanden en vertrouwelijkheid van informatie blijft een belangrijke mentale barrière. Argwaan om gevoelige informatie ter beschikking te stellen is groot. Transparantie is een cruciaal element voor het winnen en behouden van het vertrouwen van de verladers. ER IS NOG HEEL WAT WERK VOOR DE BOEG.

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus Duurzame Logistiek MIND TEASER 1 km transportbesparing = 1€ kostenbesparing

O.T.M. Belgian Shippers’ Council Flanders Logistics 12 augustus O rganisatie van T raffic M anagers Belgian Shippers’ Council Roger Van den Bossche |T |E