Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Nu: weer samen naar school
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Video-observatie in het kader van integrale zorg
Wat is/Wat doet het Sterrenfonds? • Voor kinderen < 16 die een steuntje in de rug nodig hebben • In Nederland • Laat kinderen stralen door materiële.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Ontwikkelingstraject kinderen
MBO passend onderwijs
Werkconferentie 4 april 2013
Begeleiding van kinderen met zorg
Uitganspunten passend onderwijs
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Actieonderzoek instructietafel.
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Basisschool ‘t Heuvelke
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
STEUNPUNT GROENE ZORG VZW, EEN INITIATIEF VAN BOERENBOND, ONS EN CERA, SAMEN INVESTEREN IN WELVAART EN WELZIJN ZORGBOERDERIJEN partners in WELZIJN.
De Topklas.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
B EGELEIDE RIJEN bij het verlaten van de school onder begeleiding van de leerkrachten.
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Naam afbeelding Verdana 20 DIK Coöperatie Limburgse Zorgboeren CLZ, Steegstraat 5, 6041 EA
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
W ELKOM ! Informatieavond groep Arissa Dingen.
Passend onderwijs.
WELKOM! 16 maart 2017.
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Doubleren.
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke beperking Volwassenen (18 – 60 jaar) met:  psychiatrische achtergrond  licht verstandelijke beperking  burn-out  langdurig werklozen Kinderen met:  een vorm van autisme en/of AD(H)D  kinderen uit het speciaal basisonderwijs (Vogelhorst)  jeugdzorg  crisisopvang

Onderwijs tot nu toe op onze boerderij Onderwijs- ondersteunend arrangement: samenwerking tussen onderwijs, gemeenten, zorgboerderijen en jeugdzorg na 1 januari 2015?  * Vanaf 2006 gestart op onze zorgboerderij met opvang kinderen met autisme en/of ADHD en uit de jeugdzorg.  *Toen: begeleidden we ook enkele kinderen die op de Vogelhorst zaten.  *In 2009 eerste contact met Vogelhorst: gestart met opvang van (crisisopvang)- kinderen o.a. ter overbrugging naar de Vogelhorst. *Regelmatig overleg ter professionalisering zorg – passend onderwijs. *Nu: handelingsplan per kind, na 6 weken evaluatie- en toekomstgesprek.

Ervaringen tot nu toe  Er is alle tijd het kind veel positieve aandacht te geven.  Alles wat je aandacht geeft, groeit!!  Het kind voelt zich gewaardeerd, juist ook door de dieren. Hij/Zij verzorgt de dieren en zij zijn blij met hem/haar.  Het kind komt tot rust midden in de natuur/ krijgt letterlijk en figuurlijk de ruimte helemaal zichzelf te zijn.  ontspannende leuke dingen doen, skelteren, hooizolder, paardrijden, knuffelen met de dieren, bakken.  Lekker met je handen bezig zijn, ontspant. Niet veel nadenken, even alles loslaten. Aandacht, waarderingRust, ontspanning

Ervaringen tot nu toe  Spelenderwijs leert het kind, ongemerkt, zonder de spanning van het persé moeten: rekenen, taal, biologie, creativiteit.  Er is alle tijd en ruimte om er later op de dag nog eens op terug te komen.  Boerderijklussen: leuk en leerzaam om te doen!  Je bouwt een fijne band met het kind op.  Het kind leert van de positieve ervaringen en groeit in zelfvertrouwen.  Het kind leert omgaan met emoties, grenzen, verantwoordelijkheid, leert samen te werken, relationele vaardigheden. Spelenderwijs lerenSociale vaardigheden

Educatieve voorbeelden  Rekensommen: bv tellen eieren (bij het rapen), koeien, varkens.  Hoeveel eten ze (op internet gezocht en tabel gemaakt).  Woordpuzzelen.  Dieren geluiden.  Kasteel bouwen op hooizolder met hooibalen en vooraf een (bouw)tekening maken.  Timmeren in houtwerkplaats.  Bakken.

Leerkrachten: ‘Als een kind een dag op de zorgboerderij is geweest, kan het zich de volgende dag veel beter concentreren op school bij zijn/haar schoolwerk’ Resultaat

Handelingsplan extra hulp voor kinderen van de Vogelhorst 1. Beginsituatie: hulpvraag en dossiergegevens 2. Doelstelling: pedagogisch en didactisch 3. Leerinhoud (wat) 4. Methodiek (hoe) 5. Leer- en hulpmiddelen (waarmee) 6. Organisatie (wanneer/waar) 7. Evaluatie: observatie en toetsing

Kleine groepen kinderen begeleiden op de boerderij met mogelijkheid tot meerdere onderwijsmomenten. Kinderen uit BO kunnen die dag naar SBO voor extra ondersteuning van orthopedagoog, logopedist e.d. Doel arrangement