Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met: dementie psychiatrische achtergrond niet-aangeboren hersenletsel licht verstandelijke beperking lichamelijke beperking Volwassenen (18 – 60 jaar) met: psychiatrische achtergrond licht verstandelijke beperking burn-out langdurig werklozen Kinderen met: een vorm van autisme en/of AD(H)D kinderen uit het speciaal basisonderwijs (Vogelhorst) jeugdzorg crisisopvang
Onderwijs tot nu toe op onze boerderij Onderwijs- ondersteunend arrangement: samenwerking tussen onderwijs, gemeenten, zorgboerderijen en jeugdzorg na 1 januari 2015? * Vanaf 2006 gestart op onze zorgboerderij met opvang kinderen met autisme en/of ADHD en uit de jeugdzorg. *Toen: begeleidden we ook enkele kinderen die op de Vogelhorst zaten. *In 2009 eerste contact met Vogelhorst: gestart met opvang van (crisisopvang)- kinderen o.a. ter overbrugging naar de Vogelhorst. *Regelmatig overleg ter professionalisering zorg – passend onderwijs. *Nu: handelingsplan per kind, na 6 weken evaluatie- en toekomstgesprek.
Ervaringen tot nu toe Er is alle tijd het kind veel positieve aandacht te geven. Alles wat je aandacht geeft, groeit!! Het kind voelt zich gewaardeerd, juist ook door de dieren. Hij/Zij verzorgt de dieren en zij zijn blij met hem/haar. Het kind komt tot rust midden in de natuur/ krijgt letterlijk en figuurlijk de ruimte helemaal zichzelf te zijn. ontspannende leuke dingen doen, skelteren, hooizolder, paardrijden, knuffelen met de dieren, bakken. Lekker met je handen bezig zijn, ontspant. Niet veel nadenken, even alles loslaten. Aandacht, waarderingRust, ontspanning
Ervaringen tot nu toe Spelenderwijs leert het kind, ongemerkt, zonder de spanning van het persé moeten: rekenen, taal, biologie, creativiteit. Er is alle tijd en ruimte om er later op de dag nog eens op terug te komen. Boerderijklussen: leuk en leerzaam om te doen! Je bouwt een fijne band met het kind op. Het kind leert van de positieve ervaringen en groeit in zelfvertrouwen. Het kind leert omgaan met emoties, grenzen, verantwoordelijkheid, leert samen te werken, relationele vaardigheden. Spelenderwijs lerenSociale vaardigheden
Educatieve voorbeelden Rekensommen: bv tellen eieren (bij het rapen), koeien, varkens. Hoeveel eten ze (op internet gezocht en tabel gemaakt). Woordpuzzelen. Dieren geluiden. Kasteel bouwen op hooizolder met hooibalen en vooraf een (bouw)tekening maken. Timmeren in houtwerkplaats. Bakken.
Leerkrachten: ‘Als een kind een dag op de zorgboerderij is geweest, kan het zich de volgende dag veel beter concentreren op school bij zijn/haar schoolwerk’ Resultaat
Handelingsplan extra hulp voor kinderen van de Vogelhorst 1. Beginsituatie: hulpvraag en dossiergegevens 2. Doelstelling: pedagogisch en didactisch 3. Leerinhoud (wat) 4. Methodiek (hoe) 5. Leer- en hulpmiddelen (waarmee) 6. Organisatie (wanneer/waar) 7. Evaluatie: observatie en toetsing
Kleine groepen kinderen begeleiden op de boerderij met mogelijkheid tot meerdere onderwijsmomenten. Kinderen uit BO kunnen die dag naar SBO voor extra ondersteuning van orthopedagoog, logopedist e.d. Doel arrangement