Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Decentralisatie AWBZ/Wmo gemeente Ede
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Opzet van de workshop Kennismaken
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Samen verder!.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Informatiebijeenkomst
Verbinden van zorg en onderwijs
Het Westerwoldse zorgmodel
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Hoe organiseren we ‘het’ met elkaar? Gezinsgericht werken met Wijz 19 juni 2014, door Martijn van Noppen.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Evenwicht in sturing.
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
De sociale wijkteams in Leiden
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Integraal sociaal werk
Congres vrijgevestigden jeugdGGZ
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
12.2 Totstandkoming van een wet
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Public Procurement Research Centre (PPRC) –
Ontwerp Wmo beleidsplan
Gemeente utrechtse heuvelrug
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
Introductie en ontwikkelingen
Transcript van de presentatie:

Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Programma  Doelstelling wet  Workshop: minder bureaucratie  Verwachtingen bureaucratie en de jeugdwet  Vermindering regeldruk voor burger  Vermindering regeldruk instellingen  Hoe doe je dat verantwoorden en leren?  Best practices Vragen & Discussie

Vereniging van Nederlandse Gemeenten  Wat verwachten deelnemers workshop jeugdhulp over/van de bureaurcratie in het perspectief van de transitie  Hoe kan onnodige bureaucratie zoveel mogelijk worden voorkomen (tips van u aan gemeenten)  Best practices Verwachtingen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Doelstellingen nieuwe wet  Meer zelf doen: Ontzorgen en normaliseren (preventie)  Sneller jeugdhulp op maat dicht bij huis  Minder beroep op gespecialiseerde hulp  Betere samenwerking rond gezinnen met één regisseur (1 gezin 1 plan)  Ontschotte budgetten  Meer ruimte voor professionals  Minder bureaucratie

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Infographic meicirculaire

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Wat is bureaucratie?  Weber: bureaucratie als een rationele en efficiënte wijze van organiseren, met een duidelijke taakverdeling, waarbij iedereen op gelijke wijze wordt behandeld (voorspelbaarheid, rechtsgelijkheid en zorgvuldigheid)  Van Dale: bureaucratie omschrijft als ‘een overmaat aan regelende instanties en regelingen’.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vijf oorzaken bureaucratie in huidige stelsel (onderzoek kiwa carity)  Wet en regelgeving  Financiele verantwoording  Organisatie van de jeugdhulp  Interne regelgeving  “Risicoregelreflex” versus professionaliteit

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 1. Wet en regelgeving  Beperkte set beleidsinformatie verplicht in de wet  Regio’s kunnen eigen uitvraag doen  Amendement “outcomecriteria”

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Verschillende belangen (grofweg) 9 Wil zo veel mogelijk van burger en instellingen weten en koppelen, en zo veel mogelijk autonomie Wil de beste zorg en dat gegevens niet op straat komen (privacy) Wil decentraliseren, maar ook gemeenten en instellingen kunnen blijven monitoren Wethouder wil goede zorg en financieel en kwalitatief grip, dus wil alles weten en koppelen Instellingen willen zo veel mogelijk weten om goede zorg te leveren en zo veel mogelijk prof. autonomie, en zo min mogelijk bureaucratie

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 2. (Financiële) verantwoording  De brede jeugdzorg bestaat uit de jeugdzorg, de jeugd-ggz en de jeugd-lvb. Ieder van deze sectoren kent eigen registratiesystemen.  Het samenbrengen tot verantwoordings- informatie sociaal domein breed kost tijd  Standaardisering  programma VISD  Voor het domein Jeugdzorg is begin 2012 de Gegevensstandaard Jeugdzorg opgesteld  CORV

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Waarom een gemeentelijke monitor sociaal domein? Met en voor gemeenten wordt de gemeentelijke monitor ontwikkeld, zodat: Gemeenten kunnen signaleren, kunnen (bij)sturen en beleid kunnen (her)formuleren; Gemeenten kunnen leren en verbeteren door prestaties te beoordelen en te vergelijken (op gemeente/kern/wijk niveau); Het college van B&W de gemeenteraad en burger kan voorzien van verantwoordingsinformatie (horizontale verantwoording) De monitor wordt ontwikkeld vanuit de informatiebehoefte van gemeenten en bevat horizontale beleid- en verantwoordingsinformatie.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 3. Organisatie van de jeugdhulp  Indicatiestelling is verdwenen  Alle sectoren vallen onder verantwoordelijkheid gemeente  minder versnippering -- > minder bureaucratie  Er ontstaan kortere lijnen tussen de verschillende zorgaanbieders.  Van bureaucratie naar professionele verantwoording (welzijn cliënten staat centraal  maatwerk)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten De Kanteling Van: claims beoordelen, polis en zorgplicht, indiceren en verantwoorden naar: In gesprek met de burger, over diens beperkingen, en het gewenste resultaat: aan de keukentafel W M O A W B Z

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Veel best practices  Enkele voorbeelden  Omtinker  Utrecht  Zaanstad  De kanteling

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 4. Interne regelgeving  De transitie van de jeugdhulp kan aanleiding zijn om de interne regelgeving van jeugdhulpaanbieders te evalueren  (actiepunt voor zorgaanbieders zelf)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 5. Risicoregelreflex (Ira Helsloot)  Verruim mogelijkheden wijkteam  Verruim mogelijkheden professional  Volop best practices  Voorbeelden: Utrecht, Zaanstad, Den Haag

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Conclusie: iedereen steentje bijdragen  Bestuursniveau: monitor sociaal domein en beperkte set outcomecriteria  Wijkteam  handelingsruimte professional  Burger  vertrouwen in maatwerk, “recht op zorgvuldige procedure” ipv recht op voorziening