Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Zorg Beter mét Vrijwilligers
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Terminale palliatieve zorg
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 De kwaliteit van de spirituele dimensie binnen de palliatieve.
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
Palliatieve zorg thuis
Programma sexuologie voor opleiders
De oudere stagiaire.
Welkom bij Maastricht University.
Welke factoren spelen een rol bij het praten over het levenseinde?
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Maureen Naarden -Karsters 24/11/2015.   1. Inleiding  2.Veel voorkomende vragen  3.Omstandigheden van de patiënten  4. Behoeften van de patiënt in.
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
STOPPEN MET DIALYSEREN
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Marie-José Gijsberts Specialist ouderengeneeskunde Kaderarts palliatieve zorg 13 februari 2016.
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
De Triadekaart een introductie. Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Missie palliatieve zorg “…. and we will do all that we can, not only to help you die peacefully, but to live until you die” “…. and we will do all that.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Palliatieve zorg en dementie
PALLIATIEF NETWERK casus Liemerije
Beleid en regelgeving Les 2.
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Project ouderenzorg zuid-kennemerland
Ouderen met dementie & behandelwensen
Fouten en alledaags leiderschap
Het PPTG is 2! Ervaringen eerste 2 jaar consultatieteam PPTG
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
PALS: een speciale PaTz-groep
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Nelleke Gruijters Paul Ram
Onderzoek …in vogelvlucht!
Casusuïstiek bespreking
Zorgpad Palliatieve zorg
Zonder context geen bewijs
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Liefde en relaties.
Waar sta ik eigenlijk voor?
Goede voorbeelden uit de praktijk
Vernieuwend - Attent - Samen
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Andere zorgverleners in de 1e lijn
De toolkit zingeving als scholingsinstrument
Ondervoeding op de kaart
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC

Leren vooral in de praktijk……….. Literatuurstudie, 2 bijeenkomsten op de terugkomdag en een grote praktijkopdracht “Begeleid in overleg met je opleider samen en zo mogelijk toenemend zelfstandig één of enkele ziekbedden waarbij de palliatieve fase is aangebroken”

 Hoe kan de aios kennismaken met palliatieve zorg en welke problemen voorzie je hierbij?  Zien jullie ook oplossingen voor deze problemen? De rol van de HAO

Tips van andere HAO’s  Snel betrekken van de AIOS bij aankondiging terminale zorg.  In leergesprek laten zien hoe je het doet, je eigen twijfels, emoties en de mooie kant. Exploreren mening AIOS.  Goede sociale kaart  Gedegen kennis van technische en organisatorische kant  Nagaan wie welke taak heeft in scholing AIOS

Tips van andere HAO’s  Sta stil bij vertrouwen van patiënt in HAO, patiënt in AIOS, HAO in AIOS en andersom. Steun je AIOS; je moet op één lijn zitten.  Om en om naar de patiënt gaan in plaats van samen (niet ‘overnemen’).  Laat aios goed kennisnemen van wat patiënt en zijn familie doormaken

Het belang van context en proactiviteit Accent op communicatie De AAA-methode als toolkit

Context Het geheel van  mensen rondom de patiënt (gezin, familie, vrienden, buren, verenigingen, genootschappen vanuit een bepaalde levensovertuiging of religie, verzorgenden en verpleegkundigen thuiszorg en/of in verzorgingshuis),  de omstandigheden,  hoe de patiënt gevormd is door de tijd heen (denk aan gezin van herkomst, opleiding, e.d.),  de rol van de patiënt als werknemer.

Proactief handelen  Anticiperen op mogelijke ontwikkelingen op lichamelijk, psychisch, sociaal en spiritueel gebied  Inventariseren van wensen, zorgen en verwachtingen t.a.v. (het afzien van) medische behandeling, verzorging en naderend levenseinde

De AAA methode als toolkit Gebaseerd op 1. Literatuurreview (Pall Med sept 2011) 2. Kwalitatieve studie (BJGP april 2011) -palliatief consulenten en SCEN-artsen -huisartsen -patiënten in pall. fase

Opbrengst studies Bevorderende factoren bijv.: Huisarts heeft open houding; Huisarts neemt initiatief om diagnose en prognose te bespreken Hinderende factoren bijv.: Huisarts neemt onvoldoende tijd; Huisarts verheldert patiënt’s zorgen onvoldoende

AAA checklist Voor de AAA checklist alleen: - bevorderende factoren - waar huisarts invloed op heeft Hoe communiceert de huisarts?  Aanwezigheid (6x) Waarover ?  nu: Actuele onderwerpen (6x)  straks: Anticiperen (5x)

Suggesties gebruik AAA checklist  Lezen (stukjes van) oefenboek  In leergesprek bespreken item / casus (idee: rollenspel / video)  Bij voorbereiding bezoek aan patiënt  In gesprek met patiënten aantal items bespreken  Na aantal gesprekken checken of alle punten aan bod kwamen  Als communicatie niet lekker gaat met de checklist nagaan waar het aan kan liggen  AAA checklist gebruiken om leerpunten te ontdekken

“…. and we will do all that we can, not only to help you die peacefully, but to live until you die” Cicely Saunders ( )