Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar 2015-20181.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
“Zonder taal geen verhaal” .
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Bestuurlijke relevantie
Welkom.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Welkom in de groepen 6a en 6b
De leesseries van Delubas
Tweede wereldoorlog.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
De Leesmees.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
aFscheid einde schooljaar
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
(Voor)lezen is leuk!.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
A LLE KINDEREN EEN GOEDE START M ARIANNE V ERHALLEN REZULTO. NL L ANDELIJK CONGRES MO- GROEP 12 JUNI 2013.
Spreekbeurt in groep 4.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Doelen realiseren met media
Het is vandaag Girlsday!
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Spreekbeurt in groep 4.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Voorlezen in de kinderopvang
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
favoriete boek of leesplek Favoriete leesboek: __________________
Spreekbeurt in groep 4 en 5
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
het katholiek basisonderwijs
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Hoe volgen wij onze kinderen?
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar

Waarom KWARTIERMAKERS? Zo’n 15% procent van de Nederlandse kinderen verlaat het basisonderwijs met een forse leesachterstand. Ook al doen leerkrachten echt enorm hun best. Schooljaar

Waarom KWARTIERMAKERS? Lezen is cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling. Dit betekent dus dat 15% van de kinderen door gebrek aan taalvaardigheid zich onvoldoende kan ontplooien. Schooljaar

Waarom KWARTIERMAKERS? Er is een duidelijke relatie tussen het lezen van boeken en het terugdringen van taalachterstanden en laaggeletterdheid. Kinderen die meer lezen zijn beter in taal. Dit positieve gegeven komt onweerlegbaar naar voren uit wetenschappelijk onderzoek. Schooljaar

Heeft lezen zo’n krachtig effect? w3TE w3TE Schooljaar

Tijd voor actie! Uitgeverij Zwijsen heeft daarom samen met andere maatschappelijke organisaties en bedrijven het initiatief genomen de krachten te bundelen zodat meer kinderen goed leren lezen : opstart kwartiermakers Nederland : opstart kwartiermakers Vlaanderen Schooljaar

Succesfactoren van een goed leesbeleid 1.Rijk, aantrekkelijk en recent boekenaanbod Nog veel werk in de scholen! * alleen leesboeken in de boekenhoek; * prentenboeken worden gelinkt aan jonge kinderen; * boeken meer dan 30 jaar oud; * kapotte en versleten boeken; * klassiekers in oude spelling; * eerste graad : boekenhoek met alleen AVI-boeken; * onaantrekkelijke presentatie in de klas; * …. 7Schooljaar

Rijke boekenhoek Informatief boek Doeboek (kook-, zoek-, knutselboek…) Gedichtenbundel Strip Tijdschrift/krant Prentenboek Leesboek Schooljaar

Kijk eens door een andere bril… Schooljaar

Succesfactoren van een goed leesbeleid 2. Ondersteunende rol van de professional : leerkracht, zorgleerkracht, bibliotheekmedewerker, nascholer, begeleider … * leerkracht leest tijdens Kwartiermakers - voorbeeldgedrag voor de kinderen - prikkelende stukjes uit een boek voorlezen - kennis vergroten over kinderliteratuur - meepraten over kinderliteratuur 10Schooljaar

Succesfactoren van een goed leesbeleid 3. Stimulerende rol van ouders en vrienden Doelgerichte acties om ouderbetrokkenheid te verhogen komen sporadisch voor. * weten ouders hoe ze beginnende lezers moeten ondersteunen? * weten ouders hoe belangrijk voorbeeldgedrag is? * zomerlezen wordt dit gepromoot? 11Schooljaar

Succesfactoren van een goed leesbeleid 4. Tijd en aandacht voor het lezen: een rustige plek en een rustig moment. Lezen is niet alleen voor de snelle leerlingen! Vrij lezen binnen contractwerk is onvoldoende stimulerend. * wees creatief om (af en toe) een leuke leesplek te creëren 12Schooljaar

Succesfactoren van een goed leesbeleid 5. Voorlezen Krachtig middel om kinderen nieuwe boeken te laten lezen! Beklijvende didactische aanpak! 13Schooljaar

Succesfactoren van een goed leesbeleid 6. Vrij lezen Kwartiermakers! Pilootproject in Nederland Pilootproject in Vlaanderen Schooljaar

Succesfactoren van een goed leesbeleid 7. Boekgesprekken Leer kinderen informeel praten over boeken! * over de titel * over de inhoud * over de illustraties * over gevoelens bij het boek * ….. 15Schooljaar

Succesfactoren van een goed leesbeleid 8. Differentiatie in de klas : – Rekening houden met leesmotivatie/ interesse en genrevoorkeur/ jongens en meisjes/ leesvaardigheid Differentiatie gebeurt vaak op basis van behaald AVI-niveau. 16Schooljaar