Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Waarom KWARTIERMAKERS? Zo’n 15% procent van de Nederlandse kinderen verlaat het basisonderwijs met een forse leesachterstand. Ook al doen leerkrachten echt enorm hun best. Schooljaar
Waarom KWARTIERMAKERS? Lezen is cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling. Dit betekent dus dat 15% van de kinderen door gebrek aan taalvaardigheid zich onvoldoende kan ontplooien. Schooljaar
Waarom KWARTIERMAKERS? Er is een duidelijke relatie tussen het lezen van boeken en het terugdringen van taalachterstanden en laaggeletterdheid. Kinderen die meer lezen zijn beter in taal. Dit positieve gegeven komt onweerlegbaar naar voren uit wetenschappelijk onderzoek. Schooljaar
Heeft lezen zo’n krachtig effect? w3TE w3TE Schooljaar
Tijd voor actie! Uitgeverij Zwijsen heeft daarom samen met andere maatschappelijke organisaties en bedrijven het initiatief genomen de krachten te bundelen zodat meer kinderen goed leren lezen : opstart kwartiermakers Nederland : opstart kwartiermakers Vlaanderen Schooljaar
Succesfactoren van een goed leesbeleid 1.Rijk, aantrekkelijk en recent boekenaanbod Nog veel werk in de scholen! * alleen leesboeken in de boekenhoek; * prentenboeken worden gelinkt aan jonge kinderen; * boeken meer dan 30 jaar oud; * kapotte en versleten boeken; * klassiekers in oude spelling; * eerste graad : boekenhoek met alleen AVI-boeken; * onaantrekkelijke presentatie in de klas; * …. 7Schooljaar
Rijke boekenhoek Informatief boek Doeboek (kook-, zoek-, knutselboek…) Gedichtenbundel Strip Tijdschrift/krant Prentenboek Leesboek Schooljaar
Kijk eens door een andere bril… Schooljaar
Succesfactoren van een goed leesbeleid 2. Ondersteunende rol van de professional : leerkracht, zorgleerkracht, bibliotheekmedewerker, nascholer, begeleider … * leerkracht leest tijdens Kwartiermakers - voorbeeldgedrag voor de kinderen - prikkelende stukjes uit een boek voorlezen - kennis vergroten over kinderliteratuur - meepraten over kinderliteratuur 10Schooljaar
Succesfactoren van een goed leesbeleid 3. Stimulerende rol van ouders en vrienden Doelgerichte acties om ouderbetrokkenheid te verhogen komen sporadisch voor. * weten ouders hoe ze beginnende lezers moeten ondersteunen? * weten ouders hoe belangrijk voorbeeldgedrag is? * zomerlezen wordt dit gepromoot? 11Schooljaar
Succesfactoren van een goed leesbeleid 4. Tijd en aandacht voor het lezen: een rustige plek en een rustig moment. Lezen is niet alleen voor de snelle leerlingen! Vrij lezen binnen contractwerk is onvoldoende stimulerend. * wees creatief om (af en toe) een leuke leesplek te creëren 12Schooljaar
Succesfactoren van een goed leesbeleid 5. Voorlezen Krachtig middel om kinderen nieuwe boeken te laten lezen! Beklijvende didactische aanpak! 13Schooljaar
Succesfactoren van een goed leesbeleid 6. Vrij lezen Kwartiermakers! Pilootproject in Nederland Pilootproject in Vlaanderen Schooljaar
Succesfactoren van een goed leesbeleid 7. Boekgesprekken Leer kinderen informeel praten over boeken! * over de titel * over de inhoud * over de illustraties * over gevoelens bij het boek * ….. 15Schooljaar
Succesfactoren van een goed leesbeleid 8. Differentiatie in de klas : – Rekening houden met leesmotivatie/ interesse en genrevoorkeur/ jongens en meisjes/ leesvaardigheid Differentiatie gebeurt vaak op basis van behaald AVI-niveau. 16Schooljaar