Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Het opleidingsprofiel:
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Co-teaching Caroline Offerhaus
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
De kubus van CSPE succesfactoren!
Honoursonderwijs in HBO
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Geïntegreerde schoolverbetering
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Onderwijs Ondersteunend Personeel
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Van Eiland naar wijland
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd

Schools as learning communities Artikel Leo Tillmans & Marieke Dresen over de samenwerking in Limburg Inhoud presentatie –Lerende Leo –Wat is een leergemeenschap? –Waarom leergemeenschappen? –Leergemeenschappen in Limburg –Kenmerken leergemeenschappen? –Effecten van AOL? –Kansen voor leergemeenschappen in Limburg

Hoe ziet een leergemeenschap er uit als we naar Leo kijken? Enkele foto’s van Lerende Leo

actief beleven

ervaren en genieten

En observeren

Vooral ook (Na) denken

Actief experimenteren

En onderzoeken

Elementen van een leergemeenschap. Als we naar Leo kijken, dan herkennen we elementen van leren in leergemeenschappen -Actief beleven -Ervaren en genieten -Observeren -Nadenken -Actief experimenteren -En onderzoeken En vooral samen Dat wil toch iedereen. Dat is leren.

Wat is een leergemeenschap? … is een plaats waar leren plaats vindt (Tillmans, 2008) … bestaat uit een groep mensen die in eenzelfde professioneel domein samen leren, samen onderzoeken en samen werken (Popeijus) … is professioneel als er sprake is van voortdurend onderzoek en verbetering (Hord, 1997) … is een gemeenschap waarin onderwijsprofessionals individueel en samen leren met als doel het onderwijs aan leerlingen en resultaten van leerlingen te verbeteren. (Verbiest, 2004) In een academische school verrichten leraren en studenten gezamenlijk onderzoek bij innovatieve projecten. Het doel van het onderzoek is vooral om leraren kritisch te laten kijken naar hun werk en de ontwikkelingen in het onderwijs. (Tillmans, 2008) In een professionele leergemeenschap zijn het de professionals die leren en dat vooral met elkaar.

Waarom ‘Learning communities’ Overbruggen kloven tussen scholen onderling, en opleidingsinstituut Leergemeenschappen scheppen een omgeving waar professionals kunnen leren. Het leren van de leraar gaat vooraf aan het leren van de leerling.

Leergemeenschappen in Limburg De samenwerking tussen de partners heeft vorm gekregen in 3 projecten: – : EPS – : opleidingsscholen – : academische opleidingsschool

Waar staan we? Onderwijsraad (2005): 5 modellen Stageschool-model (vóór 2002) Coördinatie-model (vanaf 2002) Partner-model (vanaf 2010) Netwerk-model Opleidings-model

Kwaliteit (Timmermans e.a., 2009; Hopkins, 2007)

Kenmerken van een professionele leergemeenschap (Verbiest, 2008) –Persoonlijke capaciteit Actief, reflectief en kritisch kennis (re)construeren Actuele inzichten uit wetenschap en praktijk gebruiken –Interpersoonlijke capaciteit Gedeelde waarden en visie op leren / rol van de leerkracht Collectief leren en gedeelde praktijken –Organisatorische capaciteit (ondersteunende condities) Structuren, bronnen en systemen (tijd en ruimte) Cultuur (respect, vertrouwen) Stimulerend en gedeeld leiderschap

Effects AOL (Tillmans, 2008) Unieke infrastructuur Leraren leerden in LG –om buiten hun klas te kijken –om de kloof te overbruggen tussen praktijk en theorie –dat onderzoek verrichten complex is –om zelfsturend onderzoek te verrichten Lerarenopleiders namen kennis van de praktijk van elke dag

ASL- bottom up Zes projecten die in bovenschoolse kleine leergemeenschappen werden onderzocht. Enkele opvallende zaken: –Groot committent in zelfsturende teams –Vertrouwen in elkaar –Onderzoekende houding ontwikkeld –Opzetten onderzoek in en samen met scholen Vraagtekens zijn er ten aanzien van: –Is het onderwijs aan leerlingen ook veranderd? –Was het een project of beleid? –Implementatie van resultaten? –Welke rol hebben studenten? Welke kloof is verkleind?

Kansen voor PLG in Limburg Toekomst (a.s) Leraren willen en kunnen communiceren met elkaar, binnen en buiten de school in professionele leergemeenschappen als catalysator van schoolontwikkeling. Door het Opzetten vakdidactische leergemeenschappen tussen leraren van opleidingsscholen en – instituten. (start 2 december) Opzetten leergemeenschappen binnen scholen met als doel het leren van leerlingen te verbeteren. –Pedagogisch-didactische thema’s per school (zie nieuwe website) –Andere thema’s die docenten relevant vinden.

Vakdidactische leergemeenschapen Start 2 december Ontwikkelen gezamenlijke taal Op basis van samenwerkingsmodel (niet op basis van expertmodel) Groep zelf bepaalt inhoud en werkwijze. Uiteindelijk doel: verbetering onderwijs aan leerlingen. Via blended learning

Algemene thema’s per school Start voorjaar 2011 Elke school een eigen thema Expertmodel? Of Samenwerkingsmodel? Elke groep leraren op een school een eigen thema waarbij studenten als volwaardige leden meedoen.

Mogelijke actie In een professionele leergemeenschap (PLG) leren we allemaal. In hoeverre zijn wij als opleidingsschool en als opleidingsinstituut een PLG? Wat zijn de sterke en zwakke punten? Kortom: Laten we op basis van waardering en vertrouwen, een kritisch-reflectieve dialoog met elkaar aan gaan.

Bijna aan de top

Op de top, neemt hij afscheid.

Bedankt

Opleiden in de school Waarom: kloof tussen –Theorie/praktijk –Opleidingsinstituut en opleidingsschool –Professionalisering aankomende en zittende docenten –Gewenste en beschikbare personeel

–Ondersteuning door FCD en OD/mentor –Vereist samenwerking + vertrouwen + gemeenschappelijke verantwoordelijkheid Professionele leergemeenschappen –Voor alle (aankomende) leraren (pds) –werkplekleren

De academische school is een nieuw schooltype dat "opleiding en innovatie koppelt aan onderzoek en ontwikkeling". Op een academische school verrichten leraren en studenten gezamenlijk onderzoek bij innovatieve projecten. Het doel van het onderzoek is vooral om leraren kritisch te laten kijken naar hun werk en de ontwikkelingen in het onderwijs. De twaalf Limburgse experimenteerscholen (zie bijlage 1) hebben samen met de lerarenopleidingen van Fontys en Hogeschool Zuyd, een ambitieus projectplan ontworpen. Ze zijn daarbij gesteund door hun besturen de Stichting LVO, Onderwijsstichting Sint Bernardinus, Stichting Onderwijs Midden-Limburg en Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken. De universiteiten en hogescholen in de regio hebben wetenschappelijke expertise ter beschikking gesteld om de dieptepilot succesvol te kunnen uitvoeren. De twaalf scholen werken al langer samen in de projectgroep Limburg Leert. De opleidingsscholen gaan onderzoeken hoe de opleiding van nieuwe docenten en de scholing van zittende leraren beter afgestemd kan worden op de huidige sterk vernieuwde onderwijspraktijk. Daarbij wordt vooral gekeken naar ontwikkelingen die nu in hun onderwijs plaatsvinden, zoals meer leerlinggestuurd onderwijs, onderwijs in een internationale context, het gebruik van computertechnologie en het bevorderen van de keuze van vakken voor bèta en techniek. Docenten gaan zelf onderzoeken of ze wel goed voorbereid zijn om in al deze vernieuwing goed te kunnen functioneren, met name in een VMBO-omgeving.

Onderzoek Als middel om onderwijs te verbeteren Als middel om eigen professionaliteit te verhogen Dus noodzakelijk dat (a.s.) leraren betrokken zijn bij (praktijkgericht) onderzoek. Start academische school projecten. Een school die lerarenopleiden en innoveren combineert met onderzoek en ontwikkeling.

Een project: academische school limburg 12 vo-scholen, 4 lerarenopl, 2 universiteiten 6 topics (ict, internationalisatie) De sleutel om de kloof tussen theorie en praktijk, en tussen de verschillende instituten te minimaliseren, was door leraren te betrekken bij het opleiden van aanstaande leraren, onderzoek, innovatie en de ontwikkeling van de school. Uit de gegevens blijkt dat in dit schooljaar ongeveer 150 docenten actief bij ons project betrokken zijn voor een totaal van klokuren. (rapportage)

deelprojecten Leerlinggestuurd Onderwijs Beschrijven van competentieprofielen (tbv opleiden in internationale context) Bevorderen van keuze voor Bèta/techniek Gevolgen van integratie van ICT in vo Functioneren van Docenten Competenties VMBO/LWOO

ASL Verspreiding van kennis Opzetten van leergemeenschappen over en binnen de scholen Informeren van collega’s (nieuwsbrieven, website, artikelen).

ASL vergeleken met SL Pioniers in het veld van onderwijskundige vernieuwing Betrokken bij alle aspecten van het leren van leraren (a.s., vt/dt, begeleiding, Omgeving waar onderzoek op verschillende manieren opgepakt kan worden (ondersteuning van staf) Ontwikkeling programma’s

Wat is er nodig? Schoolniveau –Academische karakter moet geincorporeerd zijn in de schoolpolitiek –Een team van leraren moet onderzoek kunnen superviseren Bovenschoolniveau –Continue samenwerking met andere scholen –Solide infrastructuur met alle partijen