Een leraar blijf je altijd Over energiebronnen, energievreters en professionele dilemma’s van leraren. Jos Castelijns & Karel Koolen Hogeschool de Kempel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Open-up / over de streep
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Opkomen voor jezelf.
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Mijn gegevens op het web!?
Woorden en tijd.....
De Slippertjes.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Advent Week 1.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
De mayonaisepot en de koffie
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Loverboys.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
EEN VERRASSING KRIJGEN
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Antwoord op vraag SOPO1-4
Ken je me niet meer?.
Iedereen coach naar Jef Clement.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Wanneer er echter een onschuldig meisje te dicht bij haar kasteel kwam, veranderde de heks haar in een vogel en sloot haar op in een kooitje.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Welke keuze maak jij voor jezelf?
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Mijn verjaardag..
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Een liefdesgeschiedenis
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Marloes Waterschoot Klas 3D
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Rouw & Verlies Les 3.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
‘Mixed up piles’.
Transactionele analyse
Welkom ik maak me sterk.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Transcript van de presentatie:

Een leraar blijf je altijd Over energiebronnen, energievreters en professionele dilemma’s van leraren. Jos Castelijns & Karel Koolen Hogeschool de Kempel | Helmond

Consciously, we teach what we know, unconsciously we teach who we are.’ (Hamacheck, 1999) ‘

Aspecten van meesterschap Onderwijsraad (2013). Verkenning Leraar zijn. Den Haag: Ministerie OC&W.

Persoonlijk meesterschap (Kelchtermans, 2008) Persoonlijke onderwijstheorie Professioneel zelfverstaan Zelfbeeld Zelfwaardegevoel Beroepsmotivatie Taakopvatting Toekomstperspectief

Professionele dilemma’s Stakeholder Organisatie Standaarden Ik

Anna Er begonnen me steeds meer dingen tegen te staan. Dan waren het met name de dingen buiten de klas om: handelingsplannen schrijven, groepsplannen maken. Met name het alles vastleggen en registreren en veel minder bezig zijn met je lessen voorbereiden en de kinderen zelf. Dat stond mij heel erg tegen. Ook als je in de klas zelf keek; je was zo druk bezig met je lessen, je methode. Ik miste de één- op-één-tijd met de kinderen. Het echt bij de kinderen gaan zitten en erachter proberen te komen waar de schoen wringt. Ik merkte dat ik vastliep.

Wat herken ik van mezelf in dit verhaal van Anna? Welk verhaal van mijzelf lijkt hierop? Op welke manier? Wat leer ik hiervan over wie ik ben als leraar en waar ik voor sta?

Interview Biografisch narratieve interviewmethode Onderzoeksaanpak De leraren 27 leraren van 6 basisscholen Beginnende leraren (8) Ervaren leraren (14) Schoolleiders (5) Analyse Opknippen verhaal, coderen, ordenen (Max QDA) Procedure Opnemen en uitschrijven gesprekken Verhaal schrijven en goedkeuren

Beginnende leerkracht Iets voor kinderen betekenen

Frank Ik heb in mijn beginjaren een meisje in de klas gehad, Lindsey. Moeder was alcoholist en de ouders waren gescheiden. Lindsey is daarna nog jarenlang regelmatig de school binnengelopen. Dan kwam ze een half uur bij me zitten. Later begon ze zich – denk ik- toch wat te generen. Toen bleef ze weg. Ik heb daarna nooit meer iets van haar gehoord. Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe het met haar gaat. Dat ze toch na zoveel jaren mij op bleef zoeken…. dat is waarvoor je dit werk doet; dat je echt het idee hebt dat je iets voor haar hebt betekend. Dat zegt mij heel veel.

Beginnende leerkracht Iets voor kinderen betekenen Professionaliteit ervaren

Beginnende leerkracht Startproblemen Iets voor kinderen betekenen Professionaliteit ervaren

Ouders leven mee met hun kinderen. Ik spreek ze aan op school als ze hun kinderen brengen of op het schoolplein. Als er iets speelt met een kind ga ik naar de ouders toe. Toch heb ik ook wel tegen bepaalde gesprekken met ouders opgezien. Ik vergeet nooit die ene, grote, lange, brede, boze vader die naar mij toekwam met opgeheven vinger: ‘En jij gaat daar wat aan doen! Jij zorgt ervoor dat mijn zoontje niet meer geplaagd wordt!’ Ik was bang, maar dacht wel bij mezelf: Ja, maar ik heb wel 30 kinderen in de klas, hoor, en ben niet de privé-oppas van uw zoontje. Het is gelukkig goed gekomen. Natuurlijk, ouders nemen het op voor hun kind, maar het moet wel redelijk blijven! Dergelijke gesprekken lekken wel veel energie! Iris

Beginnende leerkracht De balans slaat door Startproblemen Iets voor kinderen betekenen Professionaliteit ervaren

Laura Soms sjouw ik kratten met werkboeken en schriften van leerlingen mee naar huis, alleen al om mijn werk klaar te krijgen. Ik heb dan gewerkt van 8 uur ‘s morgens tot 6 uur ‘s avonds, vaak zonder een moment pauze. Er zijn dagen dat er geen tijd is voor pauze of voor reflectie. Op die momenten denk ik wel eens dat ik een zwaar beroep heb. Afgelopen jaar was voor mij een week vakantie zelfs niet meer genoeg om de batterij op te laden. Het is niet zo dat je, als je om half drie klaar bent je dan om vier uur al naar huis kan. Heel vaak ga ik pas om 6 of zeven uur naar huis.

Beginnende leerkracht Gediplomeerd maar nog niet klaar De balans slaat door Startproblemen Iets voor kinderen betekenen Professionaliteit ervaren

Iris Je wordt in het diepe gegooid, je moet heel veel zelf uitzoeken en uitvinden en een goeie manier hebben om daarmee om te kunnen gaan. Dan heb je ook nog oudergesprekken en rapporten en de vergaderingen die er bij komen kijken. Dat zijn heel veel randzaken die dan echt nieuw zijn. Je hebt er wel eens van gehoord tijdens je studie, maar op het moment dat je zelf een klas hebt en in een team functioneert…dat is dan toch heel anders. Er komt heel veel op je af en daar moet je wel op een goede manier mee om kunnen gaan, want je wordt anders snel overvraagd.

Beginnende leerkracht Je plaats in de organisatie Gediplomeerd maar nog niet klaar Ontwikkeling van leerlingen De balans slaat door Startproblemen Iets voor kinderen betekenen Professionaliteit ervaren

Maartje Ik had een kind dat gewoon helemaal vastliep in het leesonderwijs, qua gedrag en qua thuissituatie. Het werd een heel ongelukkig kind. Wat deed ik? Kijken waar de behoefte van het kind lag. Verder kijken dan alleen zijn onderwijsbehoeften. Het kind wilde gewoon heel graag gehoord worden. Hij werd thuis niet gehoord namelijk. Alleen al doordat hij zijn verhaal kon doen, werd er al veel opgelost voor hem. We hebben even het onderwijsproces losgelaten en op een gegeven moment werd het wel duidelijk dat hij het niet zou redden in groep 3. Toen hebben we hem op een andere leerlijn gezet. Ik had meer ruimte om met hem zelf aan de slag te gaan. Dat was heel fijn.

Beginnende leerkracht Beheersing vs uitdaging Goed werk leveren vs goed voor jezelf zorgen Je plaats in de organisatie Gediplomeerd maar nog niet klaar Ontwikkeling van leerlingen De balans slaat door Startproblemen Iets voor kinderen betekenen Professionaliteit ervaren

Iets voor kinderen betekenen Waardering krijgen Als professional groeien Band met collega’s Randzaken en administratieve druk Ervaren leerkracht

Evert Op mijn vorige school zei een collega eens tegen mij: ‘Evert, geef me deze groep. Er mag alles op en aan zitten. Van hoogbegaafd tot zeer moeilijk lerend. Als je mij niet achter de vodden zit met allerlei plannen zal ik zorgen dat deze groep goed bediend wordt en goede resultaten haalt. Vraag me niet bij elk ding dat ik doe een plan te maken’. En er wérden goede resultaten gehaald, ondanks het feit dat er geen uitvoerige plannen op papier stonden.

Randzaken en administratieve druk Persoonlijke omstandigheden Geringe status en waardering Collega’s met weinig betrokkenheid Snel veranderende samenleving Lastige ouders Nooit klaar zijn Tegen je grenzen aanlopen Met kinderen werken vs management Iets voor kinderen betekenen Waardering krijgen Als professional groeien Band met collega’s Ervaren leerkracht

Anne Ik ben heel erg bang, dat veel leerkrachten doorstromen naar een intern begeleidingsfunctie en vervolgens naar een managementfunctie. Daardoor verliezen ze steeds meer het contact met de klas en beseffen ze minder goed waar de leraren dagelijks mee te maken hebben. Voor mij zou het ideaal zijn als ik twee dagen klas heb, daarnaast intern begeleiding kan doen en eventueel nog jonge collega’s zou kunnen coachen. Dat je toch een stukje management functie hebt of als coach kan werken.

Randzaken en administratieve druk Persoonlijke omstandigheden Geringe status en waardering Collega’s met weinig betrokkenheid Snel veranderende samenleving Lastige ouders Met kinderen werken vs management Beheersing vs uitdaging Carrière vs ideaal Leraar vs persoon Eigen weg vs belang van de school Anderen pleasen vs eerlijk zijn Meegaan vs kritisch zijn Sturen vs ruimte geven Open vs methodische aaanpak Talent vs beperking Breed vs smal Goed werk leveren vs goed voor jezelf zorgen Ervaren leerkracht Iets voor kinderen betekenen Waardering krijgen Als professional groeien Band met collega’s Nooit klaar zijn Tegen je grenzen aanlopen

Randzaken en administratieve druk Persoonlijke omstandigheden Geringe status en waardering Collega’s met weinig betrokkenheid Snel veranderende samenleving Lastige ouders Schoolleider Iets voor kinderen betekenen Waardering krijgen Nooit klaar zijn Tegen je grenzen aanlopen Persoonlijke ambities vs concerns van leraren

Vera Teamonderwijs Op Maat leek mij een mooi concept. Ik had het bedacht om het, stapje voor stapje in te voeren. Iedereen enthousiast, dat gaan we doen, geweldig idee! Ik had al gepland om het jaar erop klassen samen te voegen om TOM-onderwijs te gaan doen. Op enig moment ging het te snel en toen gingen collega’s mopperen en klagen. Dan moet je dus terug. Sommige collega’s zeiden: ‘We moeten het ook maar anders gaan noemen’. Toen gingen ze het anders noemen: Open deuren project. En wat ik daarvan zag was ….dan werd dat wel gedaan, maar uiteindelijk werd het een kunstje waarbij de deuren wel open waren, maar voor de rest alles hetzelfde bleef. Achteraf - dat kan ik nu zeggen- is het niet gelukt. Ik denk omdat het te snel ging. Zoals collega’s het wilden, was niet zoals ik het had bedacht. Je kan geen verandering teweeg brengen door alleen maar je organisatie te veranderen. Bij de mensen moet innerlijk eerst de verandering gedaald zijn voordat die verandering er echt kan komen.

Randzaken en administratieve druk Persoonlijke omstandigheden Geringe status en waardering Collega’s met weinig betrokkenheid Snel veranderende samenleving Lastige ouders Schoolleider Iets voor kinderen betekenen Waardering krijgen Nooit klaar zijn Tegen je grenzen aanlopen Persoonlijke ambities vs concerns van leraren Sturen van vs ruimte bieden aan professionals Loyaal individu vs loyaal organisatie Met kinderen werken vs management Beheersing vs uitdaging Carrière vs ideaal Leraar vs persoon Eigen weg vs belang van de school Anderen pleasen vs eerlijk zijn Sturen vs ruimte geven aan kinderen Open vs methodische aaanpak Talent vs beperking Breed vs smal Goed werk leveren vs goed voor jezelf zorgen

Frank Gek eigenlijk, maar ik heb dit verhaal nog nooit aan iemand verteld.

Anne We hebben eigenlijk nooit tijd of gelegenheid om het hierover met elkaar te hebben en ik vind dat jammer. We zouden echt tijd moeten nemen voor reflectie.

Frank Ik denk dat we momenten voor reflectie moeten organiseren, maar de vraag is, door wie zouden die geleid moeten worden? Niet door de schoolleider, denk ik. Hij of zij zit toch in een andere positie. Collega’s zullen zich naar elkaar toe eerder open stellen, denk ik.

Laura Als je je kwetsbaar opstelt, laat je je zwakke kanten en je zorgen zien. Je deelt niet zomaar met iedereen je zorgen.

Maartje In sommige situaties is het misschien wel gemakkelijker om met een vreemde te praten dan met iemand die dicht bij je staat. Geluidsfragment

Ontwikkelen van persoonlijk meesterschap Narratief Reflexief Dialogisch

Over het nut van zelfonderzoek Betekenis geven aan ervaringen in professionele context Bevorderen professioneel zelfverstaan (jezelf kennen) Oog hebben voor verschillende perspectieven (reframen) Handelingsconsequenties verbinden aan verworven inzichten Accepteren en waarderen professionele dilemma’s Waarderen complexiteit van het beroep (beroepstrots)

Informatie Jos Castelijns & Karel Koolen Hogeschool de Kempel | Helmond