Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid
Issues: Kwesties in de publieke opinie Ontwikkelen zich in fasen Diverse actoren en belangengroepen Lange levensduur Percepties Onderhevig aan debat Beslecht als meerderheidsstandpunt
Issuesmanagement: waarom ? ‘License to operate’ Draagvlak voor beleid Reputatie Crisispreventie Maatschappelijke steun Consumenten vertrouwen Gewenste wetgeving Beslechting van standpunten Vroegtijdige dialoog
Fases in publieke opinievorming I Informeel © Issues Management Institute, Amsterdam
Informele netwerken
I II Informeel formeel © Issues Management Institute, Amsterdam
Formele netwerken
Belangengroeperingen
Fasenmodel publieke opinie IIIIII Informeelformeelmedia © Issues Management Institute, Amsterdam
Fasenmodel publieke opinie IIIIIIIV Informeelformeelmediapolitiek © Issues Management Institute, Amsterdam
Politieke besluitvorming
Politiek
Fasenmodel publieke opinie IIIIIIIV Informeel formeelmediapolitiek V overheid ® Issues Management Institute, Amsterdam
Overheid en wetgeving
… via politiek weer naar burger
Issues om op aan te haken: de tijd is rijp Duurzaamheid Dierenwelzijn Milieu, ammoniak &c Fijn stof Obesitas SMAAK Gezond product voor een gezonde prijs
Dank voor uw aandacht, we gaan in debat Eliane Schoonman, Issues Management Institute, Amsterdam
Issuegrid (1,3) Issue 4 oranje (2,3) Issue 7 rood (3,3) Issue 9 rood Dimensie Y: aandacht in de samenleving (1,2) Issue 2 groen (2,2) Issue 6 oranje (3,2) Issue 8 rood (1,1) Issue 1 groen (2,1) Issue 3 oranje (3,1) Issue 5 oranje Dimensie X: impact op de organisatie
voorspellen Samen- leving (-1,3)oranjerood (-1,2)groenoranjerood (-1,1)groen oranje (1,-1)(2,-1)(3,-1) Organi- satie
proactief ingrijpen Kritische grens bepalen Consequenties voor de organisatie Welk communicatiebeleid of stakeholdermanagement Mediaaandacht bepalen Tussenstop voor politieke aandacht (ondersteuning PA-functie)
Stappenplan 1: Monitoring/scanning 2: Identificatie 3: Prioritering (issue ranking matrix) 4: Analyse (interne/externe stakeholders) 5: Strategische besluitvorming 6: Implementatie (issue positioning paper)
Voorwaarden succesvol issuesmanagement Vroege identificatie van potentiële issues en stakeholders Eigendom van geïdentificeerde issues in de lijn Commitment van het management aan proces en uitvoering Competentie en bereidheid om intern en extern te communiceren