De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitdagingen voor groeiende organisaties

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitdagingen voor groeiende organisaties"— Transcript van de presentatie:

1 Uitdagingen voor groeiende organisaties
Presentatie Deny de Jong Offspring Community Building / Funding Plus

2 Mijn achtergrond en ervaring
Ik ben bijna 40 jaar actief in of voor goede doelen organisaties Amnesty International Komitee Zuidelijk Afrika VluchtelingenWerk Ideëel Organiseren NCR: revalidatie gehandicapten Gazastrook Stichting ter Bevordering van de Vrolijkheid NU Trainer, adviseur, onderzoeker Bestuurslid Vereniging Milieudefensie Geboeid door maatschappelijke organisaties Hoe kunnen zij meer impact bereiken Hoe kunnen organisaties financiering verwerven Hoe kunnen organisaties starten en doorgroeien PIONIERS

3 Waarom is groei van organisaties een issue?
Waarom zijn organisaties belangrijk? Het is de meest efficiënte vorm om samen een doel te bereiken (1+1=3) Maar: de tijd verandert, dus organisaties moeten ook veranderen IN de Nederlandse goede doelen wereld wordt steeds meer belang gehecht aan transparantie, betrouwbaarheid (ANBI, CBF erkenning, Impact etc.) Waarom is groei belangrijk? Groei zorgt (als het klopt…) voor meer bereik en impact Waar moet je op letten als je wil groeien? Wil je wel groeien Waar gaat het mis Hoe kun je problemen overwinnen Na jaren gewerkt te hebben met pioniers doe ik ook onderzoek naar groei van organisaties.

4 Onderzoek Funding Plus
Kwalitatief onderzoek, 2017 Onder maatschappelijke initiatieven, vermogensfondsen en adviseurs naar de behoefte aan capacity building bij doorgroei De groeifasen van maatschappelijke organisaties en hoe vermogensfondsen ze het beste kunnen steunen

5 frictie frictie Pionier (s) creëert met anderen iets nieuws
initiatief Pionier (s) creëert met anderen iets nieuws Organisatie: weinig structuur, informeel, passie, betrokkenheid Basisbehoeften: netwerk, menskracht, expertise en financiering van de interventie Dynamiek: opstarten en pionieren Basis Organisatie Pionier verandert werkwijze of vertrekt Organisatie: scheiding toezicht – directie, formeel overleg en structuur Basisbehoeften: organisatie-expertise, nieuwe bestuurders, vervolgfinanciering voor de interventies/projecten en organisatie Dynamiek: ontwikkelen en organiseren Duurzame organisatie Organisatie: betere regeling procedures, taakomschrijvingen, beleid en planmatige aanpak Basisbehoeften: organisatieontwikkeling, duurzame organisatie-financiering en bewijsvoering op maatschappelijk effect Dynamiek: stabiliseren en consolideren frictie frictie

6 Pioniersorganisatie Basisorganisatie Duurzame organisatie
Focus op interventie en project Pionier(s) bouwt en bepaalt Korte termijn financiering Basisorganisatie Focus op organisatie Pionier krijgt andere rol Toezicht en procedures Zoektocht nieuwe financieringsbronnen Duurzame organisatie Aandacht voor juiste mensen, missie en passie Issues rond groei en structuur organisatie Duurzame financiering Impact bewijzen

7

8 Hoofdconclusies Funding Plus onderzoek
Projectfinanciering is prima voor startups en innovaties maar niet bij doorgroei van organisaties. Veel organisaties hebben last van groeistuipen (fricties). Rondom die fricties is capacity building nodig om in een volgende fase te komen Fondsen en financiers moeten met hun steunverlening beter inspelen op deze fricties en meer duurzame financiering en geld voor capacity building inzetten om organisaties sterker te maken.

9 Drie gebieden behoeften/aanbod
Financiering Organisatieveerkracht Maatschappelijk resultaat

10 IMPACT CIRKEL Impact bewijzen Groeien Zichtbaar zijn Ontwikkelen
Elke organisatie moet zich bewijzen dat zij bestaansrecht heeft. Alleen het startende initiatief krijgt het voordeel van de twijfel en krijgt daarom een projectdonatie of stimuleringssubsidie. Maar een doorgroeiende organisatie moet meer bewijzen. IMPACT CIRKEL Impact bewijzen Zichtbaar zijn Community Inkomsten realiseren Ontwikkelen Groeien Het is belangrijk dat organisaties zichtbaar zijn. Als je dat niet bent, kent vrijwel niemand je, heb je weinig netwerk en contact en krijg je minder voor elkaar. Groei is bedoeld in twee opzichten: 1. betere interventies zodat de missie en visie eerder wordt gerealiseerd; 2. Meer bereik (= meer mensen binnen de doelgroep bereiken). Het is belangrijk dat een organisatie een netwerk van contacten opbouwt, relaties ontwikkelt met donateurs, potentiele financiers en anderen die je nodig hebt om impact te gaan maken Geld is nodig om je doelgroep iets te kunnen bieden: je unieke interventie bijvoorbeeld die vrouwen helpt om zelfredzaam te worden. Daarvoor ontwikkel je bepaalde methoden van werken, die moeten goed zijn en beter worden Zonder inkomsten, materialen of steun kun je weinig bereiken. Daarom moet je het netwerk en de zichtbaarheid inzetten om steun te verwerven.

11 Samengevat mijn bevindingen
Organisaties hebben last van groeistuipen. Dat is normaal. Tijdens die fricties is advies, steun van buiten, vers bloed etc. nodig om naar een volgende fase te komen. Financiers (fondsen, overheid etc.) zouden meer rekening moeten houden met deze groeistuipen en fasen Organisaties moeten ook kritisch naar zich zelf kijken en er alles aan doen om vast te stellen wat er mis gaat en stappen te zetten om de frictie te lijf te gaan

12 Behoeften Pioniers organisatie B. Basisorganisatie
C. Duurzame organisatie Financiering Succesvol projectfinanciering realiseren, incl. aanvragen, verantwoorden e.d. Verzorgen van multiple projectfinanciering + andere geldbronnen Realiseren duurzame financiering organisatie. Met stakeholders (nieuwe financieringsmodellen, buffervorming) Organisatieveerkracht Formatie bestuur en steungroep, creatie netwerk, oprichten rechtspersoon en deskundigheid m.b.t. interventie Bestuur met experts, eigen rol bestuur t.o.v. pionier/directeur. Heldere taken/ rollen. Management. Toekomstbeleid. Versterken zichtbaarheid en community. Faciliteiten. Toezicht op afstand, governance, juiste mensen, vasthouden en versterken passie, organiseren en managen groei en binding/samenwerking stakeholders Maatschappelijk resultaat Projectdoelen behalen en verantwoorden Methodiek vastleggen, doelen stellen en meten, performance management Maatschappelijk effect organisatie bewijzen vanuit strategie. Toegang tot systeemwereld

13


Download ppt "Uitdagingen voor groeiende organisaties"

Verwante presentaties


Ads door Google