Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
leerlingen te leren hoe ze kunnen leren tegemoet te komen aan de behoefte van begaafde leerlingen om meer en diepere kennis op te doen over speciale thema’s.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Logical Framework Approach
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Geletterdheid….. Wat is dat?
De weg naar het voortgezet onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Welkom bij super ADHD-er!
Fasenonderwijs Ouderavond 29 maart September 24, 2014Titel van deze presentatie2 Jaargroepen en fasegroepen  Regulier De Wendakker  groep 1kleuterfase.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Zorgvisie van RP2.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
PLUSKLAS.
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Week van de intern begeleider
Jeannette van Nieuwkoop
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leer kracht Workshop over competenties van
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Koningin Julianaschool,
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Mijn visie op onderwijs
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Conferentie Bijzonder Begaafd

 Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie

Bob

 Bijzondere aspecten van begaafdheid alsook kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen  Hoogbegaafde leerlingen  1/3 -> succesvol  1/3 -> mogelijke problemen  1/3 -> loopt vast Bijzonder Begaafd

 In potentie hoogbegaafde leerlingen  Groep 3 t/m 8  15 a 16 hoogbegaafde kinderen  Leerkracht en klassenassistent  Aanvulling op school Plusklas

Model Didactische Analyse

Beginsituatie - algemeen  Beginsituatie en doelstelling liggen vaak al vast  Leerlingkenmerken en curriculum  Veelal gericht op het cognitieve aspect  Methode is veelal leidend  Cito  80 / 20 verdeling

Beginsituatie - plusklas  Niet alleen cognitieve aspecten  Proces van (h)erkennen plaatsgevonden?  Gesprek met kind/ouders/leerkracht  Kenmerken koppelen aan behoeften  Hypothese vormen

Beginsituatie - plusklas  5 tal kennismakingslessen  Hoe toont een kind dat zich her/erkent voelt  Stelt zich meer open/kwetsbaar op  Pro-actiever  flow (Csikszentmihalyi)

Herkennen/erkennen  Wanneer aan dit proces te snel voorbij wordt gegaan, heeft een verdere aanpak weinig kans van slagen  mogelijk kans op misdiagnose  Niet programma, maar kind is leidend!

Praktijkvoorbeelden  2 tal casussen uit praktijk

Doelstelling  Sociaal aspect  Contact met gelijkgestemden  Emotioneel aspect  Herkennen/erkennen  Cognitief aspect  Werkhouding  Creativiteitsaspect  Anders denken stimuleren

Pedagogisch klimaat  Voorwaarde scheppende omgeving waarin de kwetsbare kant van het kind alsook de gestelde doelen elkaar ontmoeten  Leerstof/werkvormen/leeractiviteiten

Programma plusklas 00:00 – 00:30Inloop 00:30 – 01:00Sociaal / Emotioneel aspect 01:00 – 01:30Spaans 01:30 – 01:45Pauze 01:45 – 02:45Project 02:45 – 03:00Drama

ELOP

Evaluatie  Hoe maak je samen met de leerling ontwikkeling zichtbaar?  Zijn de doelen gehaald of moeten ze bijgesteld worden?  Evaluatie momenten met ouders / kind -> plan van aanpak

Overige    