Conferentie Bijzonder Begaafd
Opgericht in 1989 Psychologisch Adviesbureau Assessment Center Opleiding & Training Hoogbegaafdheid PONTE organisatie
Bob
Bijzondere aspecten van begaafdheid alsook kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen Hoogbegaafde leerlingen 1/3 -> succesvol 1/3 -> mogelijke problemen 1/3 -> loopt vast Bijzonder Begaafd
In potentie hoogbegaafde leerlingen Groep 3 t/m 8 15 a 16 hoogbegaafde kinderen Leerkracht en klassenassistent Aanvulling op school Plusklas
Model Didactische Analyse
Beginsituatie - algemeen Beginsituatie en doelstelling liggen vaak al vast Leerlingkenmerken en curriculum Veelal gericht op het cognitieve aspect Methode is veelal leidend Cito 80 / 20 verdeling
Beginsituatie - plusklas Niet alleen cognitieve aspecten Proces van (h)erkennen plaatsgevonden? Gesprek met kind/ouders/leerkracht Kenmerken koppelen aan behoeften Hypothese vormen
Beginsituatie - plusklas 5 tal kennismakingslessen Hoe toont een kind dat zich her/erkent voelt Stelt zich meer open/kwetsbaar op Pro-actiever flow (Csikszentmihalyi)
Herkennen/erkennen Wanneer aan dit proces te snel voorbij wordt gegaan, heeft een verdere aanpak weinig kans van slagen mogelijk kans op misdiagnose Niet programma, maar kind is leidend!
Praktijkvoorbeelden 2 tal casussen uit praktijk
Doelstelling Sociaal aspect Contact met gelijkgestemden Emotioneel aspect Herkennen/erkennen Cognitief aspect Werkhouding Creativiteitsaspect Anders denken stimuleren
Pedagogisch klimaat Voorwaarde scheppende omgeving waarin de kwetsbare kant van het kind alsook de gestelde doelen elkaar ontmoeten Leerstof/werkvormen/leeractiviteiten
Programma plusklas 00:00 – 00:30Inloop 00:30 – 01:00Sociaal / Emotioneel aspect 01:00 – 01:30Spaans 01:30 – 01:45Pauze 01:45 – 02:45Project 02:45 – 03:00Drama
ELOP
Evaluatie Hoe maak je samen met de leerling ontwikkeling zichtbaar? Zijn de doelen gehaald of moeten ze bijgesteld worden? Evaluatie momenten met ouders / kind -> plan van aanpak
Overige