Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het maken van presentaties voor op de computer.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Welkom op de Julianaschool
De Van Damschool in ontwikkeling
Workshop Informatievaardigheden
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Informatievaardigheden
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Redactioneel schrijven Les 2
Lesgeven en begeleiden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het geven van een workshop
Bronnen Merle Wissink.
Presentation Of Learning
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Leren = Concentreren I II III.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Al doende leren training docenten
Begeleiden, hoe doe je dat?
CanDo Coaching.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Het maken van een spreekbeurt
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2015.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Workshop ‘visieversneller’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
uw kind begeleiden bij huiswerk
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Nederlands Onderwerp.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Onze doelen en visie in beeld
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Bronnen controleren…. Hoe doe je dat? K=Kwaliteit O=Oorsprong D=Doel A=Actualiteit K=Kwantiteit.
UVW LinkedIn Presentatie
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Talent in Ontwikkeling
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Groep 6 Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
WELKOM IN DE MEDIATHEEK
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Didactiek Lesformulier.
Het maken van een PWS.
Begeleiden Les 7.
Presentatie Schoolboek
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Logboek & planners ..
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met

Doel en programma van de workshop 1. Huidige stand van zaken in kaart 2. Successen en verbeterpunten benoemen 3. Belang/eisen en prioritering aanbrengen 4. Probleem- en verbeteranalyse maken 5. Vervolgafspraken informatievaardighedenplan

Huidige stand van zaken

a. Wat zeggen de leerlingen? Als ik informatie moet zoeken, dan zoek/vraag ik het… Gr 5Gr 6Gr 7Gr 8 In een boek Op computer / tablet / ipad Op telefoon Aan iemand vragen

b. Wat zeggen de leerlingen? Hoe vaak lukt het je om zonder hulp de informatie te vinden die je zoekt? Gr 5Gr 6Gr 7Gr 8 Nooit Soms Vaak Altijd

c. Wat zeggen de leerlingen? Als ik de informatie die ik zoek niet kan vinden dan… NooitSomsVaakAltijd Vraag ik het aan juf of meester Vraag ik het aan m’n ouders Vraag ik het aan een klasgenoot Zet ik een vraag op twitter/blog Vraag ik het in de bibliotheek Vraag ik het aan een deskundige Doe ik iets anders, namelijk…

d. Wat zeggen de leerlingen? Hoe zoek je informatie? Geef aan hoe vaak je iets doet. NooitSomsVaakAltijd Als ik op internet zoek, type ik meer dan 1 zoekwoorden Als ik info heb gevonden, kijk ik ook nog in andere boeken of websites Als ik info zoek, schrijft ik eerst op wat ik zelf al weet over het onderwerp Als ik info zoek, maak ik een lijstje met woorden die me helpen met zoeken Als ik info zoek, bedenk ik eerst waar ik die het beste kan vinden

e. Wat zeggen de leerlingen? Wat doe je met informatie die je hebt gevonden? NooitSomsVaakAltijd Controleren wie het op internet heeft gezet Controleren of het niet te oud is Overnemen door knippen en plakken Opschrijven in m’n eigen woorden Combineren met wat ik zelf al wist

f. Wat zeggen de leerlingen? Als ik m’n werkstuk, presentatie of opdracht bijna af heb, controleer ik of ik het goed heb gedaan. Gr 5Gr 6Gr 7Gr 8 Nooit Soms Vaak Altijd

Vaardigheden Aandacht Aanpak Bronnen Lesprogramma

a. Wat zeggen de leerkrachten? Hoe vaak geef je expliciet aandacht aan het onderwerp informatievaardigheden? Minstens 1x p/wkMinstens 1x p/mndMinstens 1x p/jrNooit (ga naar e)

b. Wat zeggen de leerkrachten? Welke vaardigheden laat je aan bod komen? NietSomsVaakAltijd Bedenken welke info gezocht moet worden Bedenken hoe en waar de info gevonden kan worden Bekijken wat de kwaliteit van de gevonden info is (betrouwbaar / volledig / actueel) Selecteren van bruikbare info Verwerken van bruikbare info Naar bronnen verwijzen Beoordelen van het eindproduct Reflecteren op het zoekproces en verbeterpunten benoemen

c. Wat zeggen de leerkrachten? Hoe pak je dit didactisch aan? NietSomsVaakAltijd Uitleg geven over het nut van infovaardigheden Vaardigheden voordoen Leerlingen eerst begeleiden en daarna zelfstandig of samenwerkend oefenen Leerlingen bevragen over het hoe en waarom van gemaakte keuzes Betekenis en bruikbaarheid van de vaardigheden voor andere situaties bespreken

d. Wat zeggen de leerkrachten? Welke bronnen laat je aan bod komen? NietSomsVaakAltijd Boeken Kranten / tijdschriften Internet Personen

e. Wat zeggen de leerkrachten? Op welke manier komen infovaardigheden aan bod in je lesprogramma? (meer antwoorden mogelijk) Als losse lesGeïntegreerd in (zaakvak)onderwijs Als projectAnders?

f. Wat zeggen de leerkrachten? Hoe vaak geef je opdrachten of huiswerk waarbij leerlingen infovaardigheden moeten gebruiken? Minstens 1x p/wkMinstens 1x p/mndMinstens 1x p/jrNooit

Successen en verbeterpunten

Vaardigheden Aandacht Aanpak Bronnen Lesprogramma

Plussen en minnen langs de lat Wat moet als eerste opgepakt worden - Een leerling het genoemde kan/kent? - Een leerkracht het genoemde kan/kent?

Belang/eisen en prioritering

Probleem- en verbeteranalyse

De successen vieren

Vaardig- heden Didactische aanpak Werk- omgeving

Met de globale verbetermatrix in beeld: ● Wil/kan de school hier tijd en geld aan besteden? ● Wie wordt de coördinator/aanspreekpunt voor team en bibliotheek? ● Wie zitten er in de werkgroep? ● Uitwerken in een informatievaardighedenplan ● Terugkoppelen aan het team Vervolgafspraken

Werkgroep aan zet Uitwerken van het Informatievaardighedenplan o.b.v. de input van de flappen. Daarnaast geeft de werkgroep antwoord op vragen als: ● Wat wil de school in algemene zin bereikt hebben op het gebied van informatievaardigheden als leerlingen de school verlaten? ● Wat wil de school wat betreft de ouders / begeleiders van leerlingen bereiken op het gebied van informatievaardigheden? ● Wat wil de school bereiken wat betreft de samenwerking met de bibliotheek op het gebied van informatievaardigheden? ● Welke afspraken maken we over het evalueren en monitoren van de (aanpak van) informatievaardigheden op de school? Terugkoppeling aan het team!

Bedankt en succes!