EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Mediërend leren op bs. Theresia
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Kansrijke combinatiegroepen
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
opleiding : Onderwijs Assistent
Actieonderzoek instructietafel.
Voortgangsgesprek fase 1
PLUSKLAS.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Informatie-avond groep 4-5
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
de functionele reken-wiskundemethode
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
CLIL-didactiek voor Duits
Coaching in regioleren
What is the meaning of? Student centered learning
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Naar een typologie van scholen
Gepersonaliseerd leren
Door Sabrina Heijnen.
Presentatie Rode Bosbes
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Jij als werkplekbegeleider!
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
De nieuwe rol van de IB-er: coördinator van leren en innoveren
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit

EXOVA Visie Verwondering Vertrouwen

Omgaan met leerdoelen – huidige praktijk ocw - > kerndoelen -> slo tussendoelen -> uitgever maakt methode Leerlijn: Leerdoel 6jarige …. … Leerdoel 9jarige … Leerdoel 9jarige ….. …. Methode X Leerdoelen 9 jarige Ontwikkeling 9 jarigen: Begrenzing Controle

EXOVA Onderwijs Leerlijn Eigenaarschap Eigen tempo – niveau – leerlijn Friendly Mediator Teacher Coach Traditioneel Onderwijs Compact Verrijkt Verarmd Methode Gemiddeld LVS

EXOVA: Visie op onderwijs  Excellent onderwijs voor allen:  passend onderwijs  eigenaarschap voor leren bij de leerling  Hoofdtaak en rol leerkracht:  leerling begeleiden in zijn leerproces  de leerkracht heeft daartoe de handen vrij  Leerling en leerkracht moeten:  inzicht hebben in en beschikken over leerlijnen  vrij beschikken over alle “les”materiaal

Doelen Hole in the wall Sugata Mitra Natuurlijke leergierigheid van kinderen behouden en stimuleren Kinderen de ruimte en de middelen geven om zich zoveel mogelijk zelfstandig te ontwikkelen Leerkrachten de mogelijkheid bieden zich helemaal te richten op het primaire proces Leerkrachten opleiden tot expert

EXOVA Durven Doen Doorzetten

Adaptieve Materialen Portfolio HandleidingLeren Leerlijn “In the Cloud”

EXOVA: Realisatie Leerdoelen centraal Getallen uit de rij 1 tot 10 vlot bij elkaar op kunnen tellen, zonder gebruik vingers of andere hulpmiddelen Type: Vaardigheid Tussendoel: automatiseren en memoriseren van de optellingen en aftrekkingen tot 10 en tot 20 (SLO) Kerndoel: 27 Leerlijn: Groep 3 CITO:E3 Ref.niveau: 1F

Motivatie Zelfvertrouwen Onderlinge communicatie Meer inzicht in eigen leerproces Meer sturing van eigen leerproces/doelen Grotere zelfstandigheid Toepassen van Leren Leren bij andere vakken Resultaten leerlingen

Niet loslaten, maar anders vasthouden Kennis van leerlijnen voor en na eigen groep. Nieuwe reken didactieken (o.a. Singapore) Digitaal portfolio Mentaal Model verandert t.a.v. rekenzwakke lln Andere instructie-organisatie Meer tijd, meer plezier Resultaten leerkrachten

Resultaten leerlingen

Implementatie Traject Wanneer en waar leren plaatsvindt: 70% door zelf doen in de praktijk, door het opdoen van ervaringen, uitvoeren van taken en oplossen van problemen 20% samen met je collega’s door evalueren en reflecteren, leren van feedback en rolmodellen 10% in formele sessies, zoals die van EXOVA “Princeton University: We believe that the key elements to a successful learning process include both the 70/20/10 formula and how individuals internalize and apply what they've learned.” The 70/20/10 learning concept was developed by Morgan McCall, Robert W. Eichinger and Michael M. Lombardo. (Zie ook

In de “klas” Wanneer en waar leren plaatsvindt: 70% zelf onderzoeken, uitproberen en inoefenen, controleren 20% samenwerken, interactieve leergesprekken 10% gerichte instructie door de leerkracht

Rollen van de leraar Friendly Mediator Teacher Coach

MATH & Rekentuin Adaptief oefenen Diagnostisch Gebruikersstatistieken, Domeinscores, Nachtmerries en Droomsommen en Domeingrafieken.

MATH & Rekentuin

Singapore aanpak: (

8 uur Sociaal- emotioneel Cultuur Sport Filosofie Leren Engels 8 uur Rekenen Taal Wereldoriëntatie 8 uur Vrije ruimte Extra tijd voor de elementen uit de rechter twee kolommen Verbreding Verrijking Verdieping 3x8 adaptieve lesuren in een week