Christelijke wetenschapsoriëntatie?! Wim van der Schoor, Jacobus Fruytier SG Apeldoorn RAOS, De Passie, Utrecht, 16 februari 2016
Workshop 13 Wetenschapsoriëntatie Door Wim van der Schoor (Jacobus Fruytier) Zelf onderzoek doen, een onderzoekende houding, wetenschappelijke attitude – het zijn allemaal zaken die tegenwoordig belangrijk worden gevonden in het onderwijs. Om hieraan vorm te geven is op de Fruytier een nieuw vak van start gegaan in 4Lyceum: Wetenschapsoriëntatie. Bij het ontwikkelen van modules daarvoor ontdek je, dat wat je aan je leerlingen wilt meegeven óók erg handig is voor je (aanstaande) collega’s! In deze workshop worden zowel doelen en opzet als concrete materialen (ook opdrachten) voor wetenschapsoriëntatie gepresenteerd.
Leervraag: Naam: Wim van der Schoor School: Jacobus Fruytier Scholengemeenschap, Apeldoorn Functie: docent biologie & wetenschapsoriëntatie Mijn verlangen naar christelijke onderwijspraktijk is: Geloofsaspecten naadloos en vanzelfsprekend ingevoegd in curriculum. Mijn persoonlijke leervraag in relatie tot christelijke onderwijspraktijk is: Hoe doe je dat bij leerstof die voor leerlingen vrij ver van hun bed staat. Deze leervraag ga ik als volgt exploreren: Module Wetenschapsoriëntatie History & Philosophy of Science maken en geven. Omdat de module drie keer gegeven wordt, kan ik mooi terugkoppelen via eigen ervaringen en reacties van leerlingen (enquête bij toets).
Het vak Wetenschapsoriëntatie/Orientation on Science Doelen: 1st Century skills Onderzoekende houding Academische & Onderzoeksvaardigheden >>PWS Doorlopende leerlijn 4(-5-6)vwo 2 uur per week Modules, diverse docenten Vwo & TTO Deel van PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting)
Wetenschaporiëntatie klas 4L Aantal weken La Onderzoek Tpp Onderzoek StA Onderzoek vdS HPS vdS Global Perspectives Tpp Personal Project Tpp Onderzoek Tpp Onderzoek vdS of Wl m.m.v. toa’s vakdocenten Life Sciences vdS 4Lb Personal Project Tpp NLT Wl HPS vdS Life Sciences Wl 4Lc NLT Wl HPS vdS Life Sciences Wl Personal Project Tpp
Module HPS/Wetenschapsgeschiedenis & -filosofie Doelen: Overzicht op hoofdlijnen Overstijgen groep-8 opvattingen ‘geloof wetenschap’ Programma: 6x2 uur incl. toetsing Afsluiting: Practische opdracht wetenschapsfilosofie (20%) Toets wetenschapsgeschiedenis & -filosofie (80%)
WeekLeerstofMaterialen 1Wetenschapsgeschiedenis … PPT Rare antieke wetenschap Reader Hoofdstuk 1 Opdracht (einde PPT)Opdracht Het Oude Wereldbeeld: waarom niet? 2Wetenschapsgeschiedenis PPT Wetenschappelijke Revolutie Reader Hoofdstuk 2 Assignment (worksheet)Werkblad Wetenschappelijke Revolutie in de Cloud 3Wetenschapsgeschiedenis nuPPT Moderne Wetenschap Reader Hoofdstuk 3 Assignment (worksheet)Werkblad Fascinerende wetenschap 4Wetenschapsfilosofie: BasicsPPT Hoi, wetenschapsfilosofie Aantekeningen Opdrachten Zes Stappen & Vijf VragenOpdrachten ‘Kakkerlakken’ ‘Hersenkenmerken’ Antwoorden 5Wetenschapsfilosofie: Doe Het Zelf!Opdracht We Are Our Brains (Opdracht = 20% van toetscijfer)Opddracht We Are Our Brains 6Toets HPS (zie Toetsstof)Toets Planning Wetenschapsgeschiedenis en - filosofie
Voorbeeld 1: blokuur Scientific Revolution PPT Scientific Revolution Outline: Old world picture was Aristotelian Aristotle’s science was linked with Church’s authority Contrareformation provided dangerous political atmosphere Galileo attacked Aristotelian science, so… Zo practisch mogelijke/activerende opdracht: Word Cloud maken met (van die goede sites) Vaardigheid: betrouwbaarheid bronnen/websites inschatten
Voorbeeld 2: Opdracht Antieke Wetenschap Probeer uit te leggen waarom (één van de bouwstenen van) het Oude Wereldbeeld niet klopt (De vraag of dat lukt…)
Presenteer jullie oplossing!
Voorbeeld 3: Assignment Philosophy of Science Find & study an interesting article on scientific research on Answer the Five Questions Report on A4/in class, 5 minutes Like first-hand stuff?
Voorbeeld 4: opdracht smal & breed
Oordeel studenten Korte enquête bij toets
Thank you!