Christelijke wetenschapsoriëntatie?! Wim van der Schoor, Jacobus Fruytier SG Apeldoorn RAOS, De Passie, Utrecht, 16 februari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Industriële Chemie VWO 6
Sanne Tromp Ton van der Valk
Een “Beter Bèta School”?
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Presentatie TOM-INF Modules 1 t/m 4 2. Programma  Algemeen deel: Rom Langerak (+/- 5 min.)  Academische vaardigheden: Anne Remke (+/- 5 min)  Module.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Studietaak De studietaak staat centraal
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Het (nieuwe) betavak NLT
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Hoofdlijn Communicatie
NLT modules en excellentiebevordering
Bachelor thesis sessie
VWO-2: Taal analyse.
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
Werken met de Stercollecties
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Atheneum en Gymnasiym Gymnasium Technasium Tweetalig onderwijs Elos VoCo Begaafdheidsprofiel Wetenschaporiëntatie Topsport Talentschool Mavo, Havo en.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Frank Veenendaal - Conrector José de la Fuente Pozo - Jaarlaagcoördinator Mia Memelink - Decaan Wim van der Beek- Mentor M4 Daniëlle van Buren- Mentor.
Natuurkunde in de bovenbouw
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Lezen: doe het goed voor
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Schoolsoort & brugklas Binnen het Lyceum mavo havo atheneum gymnasium In de brugklas verdeeld in mavo mavo/havo havo/atheneum atheneum gymnasium.
? (Periode-) taak ?.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Breed Talent Factory.
ICT toepassen in de wiskundeles
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Programma voorlichting 13 december 2016
Pré-NLT-module 3D-printen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
What is the meaning of? Student centered learning
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Product van TU Delft, SEC
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Product van TU Delft, SEC
Verbeteren aansluiting vo – wo
Transcript van de presentatie:

Christelijke wetenschapsoriëntatie?! Wim van der Schoor, Jacobus Fruytier SG Apeldoorn RAOS, De Passie, Utrecht, 16 februari 2016

Workshop 13 Wetenschapsoriëntatie Door Wim van der Schoor (Jacobus Fruytier) Zelf onderzoek doen, een onderzoekende houding, wetenschappelijke attitude – het zijn allemaal zaken die tegenwoordig belangrijk worden gevonden in het onderwijs. Om hieraan vorm te geven is op de Fruytier een nieuw vak van start gegaan in 4Lyceum: Wetenschapsoriëntatie. Bij het ontwikkelen van modules daarvoor ontdek je, dat wat je aan je leerlingen wilt meegeven óók erg handig is voor je (aanstaande) collega’s! In deze workshop worden zowel doelen en opzet als concrete materialen (ook opdrachten) voor wetenschapsoriëntatie gepresenteerd.

Leervraag: Naam: Wim van der Schoor School: Jacobus Fruytier Scholengemeenschap, Apeldoorn Functie: docent biologie & wetenschapsoriëntatie Mijn verlangen naar christelijke onderwijspraktijk is: Geloofsaspecten naadloos en vanzelfsprekend ingevoegd in curriculum. Mijn persoonlijke leervraag in relatie tot christelijke onderwijspraktijk is: Hoe doe je dat bij leerstof die voor leerlingen vrij ver van hun bed staat. Deze leervraag ga ik als volgt exploreren: Module Wetenschapsoriëntatie History & Philosophy of Science maken en geven. Omdat de module drie keer gegeven wordt, kan ik mooi terugkoppelen via eigen ervaringen en reacties van leerlingen (enquête bij toets).

Het vak Wetenschapsoriëntatie/Orientation on Science Doelen: 1st Century skills Onderzoekende houding Academische & Onderzoeksvaardigheden >>PWS Doorlopende leerlijn 4(-5-6)vwo 2 uur per week Modules, diverse docenten Vwo & TTO Deel van PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting)

Wetenschaporiëntatie klas 4L Aantal weken La Onderzoek Tpp Onderzoek StA Onderzoek vdS HPS vdS Global Perspectives Tpp Personal Project Tpp Onderzoek Tpp Onderzoek vdS of Wl m.m.v. toa’s vakdocenten Life Sciences vdS 4Lb Personal Project Tpp NLT Wl HPS vdS Life Sciences Wl 4Lc NLT Wl HPS vdS Life Sciences Wl Personal Project Tpp

Module HPS/Wetenschapsgeschiedenis & -filosofie Doelen: Overzicht op hoofdlijnen Overstijgen groep-8 opvattingen ‘geloof wetenschap’ Programma: 6x2 uur incl. toetsing Afsluiting: Practische opdracht wetenschapsfilosofie (20%) Toets wetenschapsgeschiedenis & -filosofie (80%)

WeekLeerstofMaterialen 1Wetenschapsgeschiedenis … PPT Rare antieke wetenschap Reader Hoofdstuk 1 Opdracht (einde PPT)Opdracht Het Oude Wereldbeeld: waarom niet? 2Wetenschapsgeschiedenis PPT Wetenschappelijke Revolutie Reader Hoofdstuk 2 Assignment (worksheet)Werkblad Wetenschappelijke Revolutie in de Cloud 3Wetenschapsgeschiedenis nuPPT Moderne Wetenschap Reader Hoofdstuk 3 Assignment (worksheet)Werkblad Fascinerende wetenschap 4Wetenschapsfilosofie: BasicsPPT Hoi, wetenschapsfilosofie Aantekeningen Opdrachten Zes Stappen & Vijf VragenOpdrachten  ‘Kakkerlakken’  ‘Hersenkenmerken’  Antwoorden 5Wetenschapsfilosofie: Doe Het Zelf!Opdracht We Are Our Brains (Opdracht = 20% van toetscijfer)Opddracht We Are Our Brains 6Toets HPS (zie Toetsstof)Toets Planning Wetenschapsgeschiedenis en - filosofie

Voorbeeld 1: blokuur Scientific Revolution PPT Scientific Revolution Outline: Old world picture was Aristotelian Aristotle’s science was linked with Church’s authority Contrareformation provided dangerous political atmosphere Galileo attacked Aristotelian science, so… Zo practisch mogelijke/activerende opdracht: Word Cloud maken met (van die goede sites) Vaardigheid: betrouwbaarheid bronnen/websites inschatten

Voorbeeld 2: Opdracht Antieke Wetenschap Probeer uit te leggen waarom (één van de bouwstenen van) het Oude Wereldbeeld niet klopt (De vraag of dat lukt…)

Presenteer jullie oplossing!

Voorbeeld 3: Assignment Philosophy of Science Find & study an interesting article on scientific research on Answer the Five Questions Report on A4/in class, 5 minutes Like first-hand stuff?

Voorbeeld 4: opdracht smal & breed

Oordeel studenten Korte enquête bij toets

Thank you!