‘Water kan dingen dragen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Techniek in het basisonderwijs!
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Informatie over opzet onderbouw
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Sinterklaasfeest.
Welkom in groep 1-2 B.
BattleBots The school battle.
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Drieslag functioneel rekenen
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Beginnende geletterdheid
REKENEN.
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Thema verkeer Groep 2.
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond onderbouw
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! Met Kleuterplein: • Ontdekken kleuters de wereld om hen heen • Komen alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs aan bod.
Informatieavond groep 1-2
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Schatkist Ouderavond.
PowerPoint presentatie Gemaakt door Marjolein en Charlotte Natuurkunde.
IPC Nederland.
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Natuur en Techniek in de Basisschool
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Welkom in groep 1/2B.
Welkom in groep 1!.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Informatieve bijeenkomst
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Meten en meetkunde in groep 1 – 8 les 3.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Jaarplan cultureel erfgoed Inleiding. Uitgangspunten. Toekomstvisie. Visie op cultuureducatie. Budget. Doelstellingen. Lessuggesties. Afsluiting.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
1 van 16 Spel van waarde met Natuur & Techniek. 2 van 16 Spel van waarde met Natuur & Techniek Kinderen hebben lang niet altijd aansturing nodig om de.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Didactiek Lesformulier.
Januari 2014 Thema kunst Week 1 Maandag 6 Dinsdag 7 Donderdag 9
Didactiek Lesformulier.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

‘Water kan dingen dragen’ Hanneke, julien, annemieke

Inhoud van de presentatie Inleiding -Werkplan -Doelen kern -Introductie van het onderzoek -Het onderzoek -Het onderzoek verwerkt als thema: * Spin groep 1 * Spin groep 2 Afsluiting -Conclusie -Tijd voor vragen

Werkplan -Kernactiviteiten: samenvoeging van alle vakken -Afstemming op betekenis en behoeften van het kind -Stimulans van de brede persoonsontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden -Bemiddelende rol van de leerkracht tussen kind en doelen -Leidraad: van spelactiviteit groeien naar bewuste leeractiviteit Inleiding

Doelen Basisontwikkeling Als de kinderen: -nieuwsgierig zijn, -emotioneel vrij zijn -zelfvertrouwen hebben, zullen zij, tijdens het onderzoek, leren: -onderzoeken, redeneren en problemen oplossen; -reflecteren en te evalueren; -samenwerken; -de wereld verkennen; -waarnemen en ordenen; -de betekenis van nieuwe woorden en begrippen. Inleiding

Specifieke doelen -Kerndoel: De kinderen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. -Tussendoel kleuters: De kinderen ervaren de kracht van water (drijven en zinken) Inleiding

Het onderzoek Introductie: -groep 1 en 2 gezamenlijk Het onderzoek: -Experimenteren en voorspellen met kleine voorwerpen -d.m.v. PowerPoint groep 1 -Onderzoek n.a.v. zgn. brief van de Hoofdpiet Kern

Het onderzoek Introductie: -groep 1 en 2 gezamenlijk Het onderzoek: -Experimenteren en voorspellen met kleine voorwerpen n.a.v. de strandvondsten van Woeste Willem -d.m.v. PowerPoint groep 2 Naar de onderbouw of bovenbouw Kern

Van de Waterwereld naar de boot van Sinterklaas Spin groep 1 Lees -schrijfactiviteiten Reken- Wiskunde activiteiten Thema: Van de Waterwereld naar de boot van Sinterklaas Inhouden: Gespreksactiviteiten en andere kringactiviteiten Spelactiviteiten Constructieve activiteiten Onderzoeksactiviteiten ICT Kern

Woeste Willem en Sinterklaas Spin groep 2 Lees -schrijfactiviteiten Reken- Wiskunde activiteiten Thema: Woeste Willem en Sinterklaas Inhouden: Gespreksactiviteiten en andere kringactiviteiten Spelactiviteiten Constructieve activiteiten Onderzoeksactiviteiten ICT Kern

Conclusie - VTB is aan te passen op het niveau en de belevingswereld van de kleuter - VTB kan verweven worden in alle activiteiten die worden aangeboden aan de kleuter Afsluiting

Bedankt voor uw aandacht! Tijd voor vragen Bedankt voor uw aandacht! Afsluiting

‘op de golven van de zee’

het boottochtje

tijd voor onderzoek in de klas ?

de ‘watermannetjes’ terug

Het onderzoek

Het onderzoek

Presenteren van de resultaten terug

Lees-schrijfactiviteiten -logboek/brieven Woeste Willem/Sint -letterboom: w/m (willem); s/i (sint);p(piet) -woordveld piraten/sinterklaas -tentoonstellingstafel: etiketteren materiaal en documentatiemateriaal -naambordjes boot; kasteel -werkbladen -opzegversjes en liedjes -rijmen -luisterhoek

Reken en wiskundige activiteiten -tellen, sorteren,getalbegrip van: drankjes/pilletjes voor Woeste Willem; pepernoten Sint -voorspellen,onderzoek, beredeneren: drijven/zinken -meten: inpakken cadeautjes, afmeting slingers -tijd:aftellen dagen tot 5 december -begrippen ruimtelijke oriëntatie -meten en wegen: pepernotenrecept uitvoeren -diverse werkbladen -ruimtelijke oriëntatie: tekenen van de boot en het Sinterklaaskasteel; ‘vrij’ bouwen of bouwen naar ontwerp -kralenplanken: naar voorbeeld -Pietengymnastiek

Gespreks-/kringactiviteiten -Bekende zee, piraten en Sinterklaasliedjes (prenten-)boeken over piraten, boten en Sinterklaas -onderzoek en evaluatie: drijven/zinken (wat, hoe) --Gesprekje: ‘Kunnen mensen blijven drijven? Hoe?’ -Grote of kleine kring: praten over eigen gevoelens -programma over de ontvangst van Sinterklaas

ICT -computerspelletje drijven-zinken: voorspellen en evalueren -Sinterklaasspelletjes -natypen van woordjes uit het woordweb

Onderzoeksactiviteiten -Drijven en zinken: experimenteren met aangeboden materialen en alternatieve materialen; grootte, soort materiaal, zwaarte, inhoud, enz.) -PPT: zie spelletje ICT -excursie: kanaal -onderzoek bij Sinterklaasthema: pepernoten bakken

Constructieve en beeldende activiteiten -lichtje voor de boot: lampion -Piraten/Sinterklaasboot van kosteloos mat.(evt. verven) -bouw en constructieactiviteiten in de hoeken: boten, kastelen -vouwen/verven: piratenmuts,-steek (krant) -versieren rand Pietenmuts (seriëren) -gemengde techniek: vissen in het water -o.i. inkt/verf: portret Woeste Willem -zandtafel: onbewoond eiland -knippen en plakken: Sinterklaas -versieren van de klas en de stoelen voor Sint en de Pieten -pepernoten bakken

Spelactiviteiten a. Hoek met brokstukken van de piratenboot van Woeste Willem materialen; planken, kistjes, stuur, piratenkleding, schatkist, schatkaart, verrekijker, kompas, e.d. -Rollenspel met o.a. bouw, ontdekactiviteiten volgens verhaallijn via flessenpost en strandvondsten. b. Hoek (boot van Sinterklaas) materialen: kartonnen Sinterklaasdoos, verdere aanpassingen van het materiaal voor Sinterklaas. extra: dozen, papier: inpakken cadeautjes C. in en om het kasteel van Sint en zijn Pieten -(dans-)liedjes

Lees-schrijfactiviteiten -Lettertafel: ‘V’ van ‘vis’, ‘P’ van ‘Piet’ -Verhalen: waterwereld en Sinterklaas -Documentatiemat.: prentenboeken boeken met foto’s -Opzegversjes en liedjes -Naambordjes -Werkbladen -Rijmen -Luisterhoek -Brief van de hoofdpiet

Reken en wiskundige activiteiten -Tellen/sorteren: pepernoten, vissen (oefenen tellen: variatie liedje ‘Zevensprong’) -Onderzoek: drijven/zinken -Meten: -Tijd: aftellen dagen tot 5 december -Ruimtelijke oriëntatie: -Begrippen voor en achter (spelletje) -Kralenplanken: -Diverse werkbladen inpakken cadeautjes Stoomboot nabouwen van kuben naar voorbeeld

Gespreks-/kringactiviteiten -Liedjes: Sinterklaas en waterwereld -Prentenboeken -Evaluatie onderzoek -Gesprekje: ‘Kunnen mensen blijven drijven? Hoe?’ -Gastspreker: ‘de boot’

ICT -Onderzoeksspelletje drijven/zinken -Sinterklaasspelletjes -Woordjes van lettertafel natypen (extra uitdaging)

Onderzoeksactiviteiten -Onderzoekstafel: aquarium met visjes, onderzoeksmat. -Excursie: vijvertje, kanaal -Waterplassen: verdamping (omtrekken met stoepkrijt) -Drijven en zinken: PPT, experimenteren, alternatief mat.(herfstspullen), n.a.v. ‘verzoek’ Hoofdpiet.

Constructieve en beeldende activiteiten -Kralenplanken: naar voorbeeld -Ruimtelijke -Stoomboot: dozen, kosteloos mat., verf -Sinthoed maken -Stoel van Sint en Pieten versieren -Pepernoten bakken -Bouw en constructieactiviteiten in de hoeken -Zandtafel: onbewoond eiland -Lampion vissen: ecoline en inkt -Zeewier: knipoefening -Glittervissen: plakken div. soorten papier en glitter vissen

Spelactiviteiten -Themahoek: ( bubbelfolie als water, rubberboot met peddels, nepvisjes, hengeltjes, duikbril, zwemvliezen, strandje, houtblokken, pannetjes) aanpassingen voor Sinterklaas (pakjesboot, verkleedkleren Sint en Piet, dozen en pakpapier om in te pakken) -Dansliedje -Drama-activiteiten Waterwereld

terug

lampions terug

wat denk je?

goed zo, dit klopt!

nee, jammer. het klopt niet. probeer het nog een keer.

Groep 8 De wet van Archimedes uitleg (Film)