‘Water kan dingen dragen’ Hanneke, julien, annemieke
Inhoud van de presentatie Inleiding -Werkplan -Doelen kern -Introductie van het onderzoek -Het onderzoek -Het onderzoek verwerkt als thema: * Spin groep 1 * Spin groep 2 Afsluiting -Conclusie -Tijd voor vragen
Werkplan -Kernactiviteiten: samenvoeging van alle vakken -Afstemming op betekenis en behoeften van het kind -Stimulans van de brede persoonsontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden -Bemiddelende rol van de leerkracht tussen kind en doelen -Leidraad: van spelactiviteit groeien naar bewuste leeractiviteit Inleiding
Doelen Basisontwikkeling Als de kinderen: -nieuwsgierig zijn, -emotioneel vrij zijn -zelfvertrouwen hebben, zullen zij, tijdens het onderzoek, leren: -onderzoeken, redeneren en problemen oplossen; -reflecteren en te evalueren; -samenwerken; -de wereld verkennen; -waarnemen en ordenen; -de betekenis van nieuwe woorden en begrippen. Inleiding
Specifieke doelen -Kerndoel: De kinderen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. -Tussendoel kleuters: De kinderen ervaren de kracht van water (drijven en zinken) Inleiding
Het onderzoek Introductie: -groep 1 en 2 gezamenlijk Het onderzoek: -Experimenteren en voorspellen met kleine voorwerpen -d.m.v. PowerPoint groep 1 -Onderzoek n.a.v. zgn. brief van de Hoofdpiet Kern
Het onderzoek Introductie: -groep 1 en 2 gezamenlijk Het onderzoek: -Experimenteren en voorspellen met kleine voorwerpen n.a.v. de strandvondsten van Woeste Willem -d.m.v. PowerPoint groep 2 Naar de onderbouw of bovenbouw Kern
Van de Waterwereld naar de boot van Sinterklaas Spin groep 1 Lees -schrijfactiviteiten Reken- Wiskunde activiteiten Thema: Van de Waterwereld naar de boot van Sinterklaas Inhouden: Gespreksactiviteiten en andere kringactiviteiten Spelactiviteiten Constructieve activiteiten Onderzoeksactiviteiten ICT Kern
Woeste Willem en Sinterklaas Spin groep 2 Lees -schrijfactiviteiten Reken- Wiskunde activiteiten Thema: Woeste Willem en Sinterklaas Inhouden: Gespreksactiviteiten en andere kringactiviteiten Spelactiviteiten Constructieve activiteiten Onderzoeksactiviteiten ICT Kern
Conclusie - VTB is aan te passen op het niveau en de belevingswereld van de kleuter - VTB kan verweven worden in alle activiteiten die worden aangeboden aan de kleuter Afsluiting
Bedankt voor uw aandacht! Tijd voor vragen Bedankt voor uw aandacht! Afsluiting
‘op de golven van de zee’
het boottochtje
tijd voor onderzoek in de klas ?
de ‘watermannetjes’ terug
Het onderzoek
Het onderzoek
Presenteren van de resultaten terug
Lees-schrijfactiviteiten -logboek/brieven Woeste Willem/Sint -letterboom: w/m (willem); s/i (sint);p(piet) -woordveld piraten/sinterklaas -tentoonstellingstafel: etiketteren materiaal en documentatiemateriaal -naambordjes boot; kasteel -werkbladen -opzegversjes en liedjes -rijmen -luisterhoek
Reken en wiskundige activiteiten -tellen, sorteren,getalbegrip van: drankjes/pilletjes voor Woeste Willem; pepernoten Sint -voorspellen,onderzoek, beredeneren: drijven/zinken -meten: inpakken cadeautjes, afmeting slingers -tijd:aftellen dagen tot 5 december -begrippen ruimtelijke oriëntatie -meten en wegen: pepernotenrecept uitvoeren -diverse werkbladen -ruimtelijke oriëntatie: tekenen van de boot en het Sinterklaaskasteel; ‘vrij’ bouwen of bouwen naar ontwerp -kralenplanken: naar voorbeeld -Pietengymnastiek
Gespreks-/kringactiviteiten -Bekende zee, piraten en Sinterklaasliedjes (prenten-)boeken over piraten, boten en Sinterklaas -onderzoek en evaluatie: drijven/zinken (wat, hoe) --Gesprekje: ‘Kunnen mensen blijven drijven? Hoe?’ -Grote of kleine kring: praten over eigen gevoelens -programma over de ontvangst van Sinterklaas
ICT -computerspelletje drijven-zinken: voorspellen en evalueren -Sinterklaasspelletjes -natypen van woordjes uit het woordweb
Onderzoeksactiviteiten -Drijven en zinken: experimenteren met aangeboden materialen en alternatieve materialen; grootte, soort materiaal, zwaarte, inhoud, enz.) -PPT: zie spelletje ICT -excursie: kanaal -onderzoek bij Sinterklaasthema: pepernoten bakken
Constructieve en beeldende activiteiten -lichtje voor de boot: lampion -Piraten/Sinterklaasboot van kosteloos mat.(evt. verven) -bouw en constructieactiviteiten in de hoeken: boten, kastelen -vouwen/verven: piratenmuts,-steek (krant) -versieren rand Pietenmuts (seriëren) -gemengde techniek: vissen in het water -o.i. inkt/verf: portret Woeste Willem -zandtafel: onbewoond eiland -knippen en plakken: Sinterklaas -versieren van de klas en de stoelen voor Sint en de Pieten -pepernoten bakken
Spelactiviteiten a. Hoek met brokstukken van de piratenboot van Woeste Willem materialen; planken, kistjes, stuur, piratenkleding, schatkist, schatkaart, verrekijker, kompas, e.d. -Rollenspel met o.a. bouw, ontdekactiviteiten volgens verhaallijn via flessenpost en strandvondsten. b. Hoek (boot van Sinterklaas) materialen: kartonnen Sinterklaasdoos, verdere aanpassingen van het materiaal voor Sinterklaas. extra: dozen, papier: inpakken cadeautjes C. in en om het kasteel van Sint en zijn Pieten -(dans-)liedjes
Lees-schrijfactiviteiten -Lettertafel: ‘V’ van ‘vis’, ‘P’ van ‘Piet’ -Verhalen: waterwereld en Sinterklaas -Documentatiemat.: prentenboeken boeken met foto’s -Opzegversjes en liedjes -Naambordjes -Werkbladen -Rijmen -Luisterhoek -Brief van de hoofdpiet
Reken en wiskundige activiteiten -Tellen/sorteren: pepernoten, vissen (oefenen tellen: variatie liedje ‘Zevensprong’) -Onderzoek: drijven/zinken -Meten: -Tijd: aftellen dagen tot 5 december -Ruimtelijke oriëntatie: -Begrippen voor en achter (spelletje) -Kralenplanken: -Diverse werkbladen inpakken cadeautjes Stoomboot nabouwen van kuben naar voorbeeld
Gespreks-/kringactiviteiten -Liedjes: Sinterklaas en waterwereld -Prentenboeken -Evaluatie onderzoek -Gesprekje: ‘Kunnen mensen blijven drijven? Hoe?’ -Gastspreker: ‘de boot’
ICT -Onderzoeksspelletje drijven/zinken -Sinterklaasspelletjes -Woordjes van lettertafel natypen (extra uitdaging)
Onderzoeksactiviteiten -Onderzoekstafel: aquarium met visjes, onderzoeksmat. -Excursie: vijvertje, kanaal -Waterplassen: verdamping (omtrekken met stoepkrijt) -Drijven en zinken: PPT, experimenteren, alternatief mat.(herfstspullen), n.a.v. ‘verzoek’ Hoofdpiet.
Constructieve en beeldende activiteiten -Kralenplanken: naar voorbeeld -Ruimtelijke -Stoomboot: dozen, kosteloos mat., verf -Sinthoed maken -Stoel van Sint en Pieten versieren -Pepernoten bakken -Bouw en constructieactiviteiten in de hoeken -Zandtafel: onbewoond eiland -Lampion vissen: ecoline en inkt -Zeewier: knipoefening -Glittervissen: plakken div. soorten papier en glitter vissen
Spelactiviteiten -Themahoek: ( bubbelfolie als water, rubberboot met peddels, nepvisjes, hengeltjes, duikbril, zwemvliezen, strandje, houtblokken, pannetjes) aanpassingen voor Sinterklaas (pakjesboot, verkleedkleren Sint en Piet, dozen en pakpapier om in te pakken) -Dansliedje -Drama-activiteiten Waterwereld
terug
lampions terug
wat denk je?
goed zo, dit klopt!
nee, jammer. het klopt niet. probeer het nog een keer.
Groep 8 De wet van Archimedes uitleg (Film)