HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis 13-20 maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Advertisements

De historie & de toekomst
Presentatie Procedure naar het VO
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Informatieavond groep
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
LOT OP REIS.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Nederland zakt weg in PISA-ranglijst Andreas Schleicher, OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development “Nederland zit onderaan de top.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Voorlichtingsavond groep 3
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Welkom in groep 3 en 4.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Motivatie & differentiatie
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Welkom op de informatieavond van groep 7
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7. V OORSTELLEN Wie ben ik? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  /
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Informatieavond groep 3
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Informatieavond groepen 8
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Welkom iedereen! Naam van docent.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
The Future Teacher 3.0.
Welkom in groep.
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis maart 2016

The Education System of Finland and Education in Rovaniemi

The aim is a school that functions as a learning organisation that:

Seven transversal competence areas:

Supported education GENERAL SUPPORT - promotion For every pupil, diverse pupils Individual learning plan on voluntary basis INTENSIFIED SUPPORT - prevention For pupils at-risk Pedagogical assessment Stronger and more individual and flexible support Individual learning plan obligatory SPECIAL SUPPORT - intervention For pupils students with lots of support Pedagogical assessment & possibly psychological or medical statement Individual education plan Focus on early support !

Good results are based on… good skills of the teachers the teacher training system in universities (e.g. class teachers are ‘Masters of Education’) educational equality the average level is quite good good special education good national core curricula education is based on trust and co- operation

Zo begint de schooldag! Ik had jullie het geluid van een vriendelijke schoolbel willen laten horen..

Education is based on trust and co-operation Er is veel vertrouwen in leerkrachten. Er is veel vertrouwen in kinderen.

Veel minder administratie Wij maken onszelf gek met testen en voor-en nawerk; de ruimte die het oplevert als de administratie vermindert, kan ingezet worden voor andere en wellicht belangrijkere dingen, maar creëert ook rust bij iedereen.

Leerkrachten zijn goed opgeleid en hebben veel eigen verantwoordelijkheid.

Veel aandacht voor creatieve vakken en sport. LanglaufenVerjaardagskalender

Focussen op talentontwikkeling In Finland is de kinderopvang voor jonge kinderen vooral gericht op spelen en niet op cognitieve ontwikkeling. Met 6 jaar mogen kinderen naar pré-school. Daar leren ze de letters van het alfabet en tellen. Met 7 jaar gaan ze naar de eerste klas. De basic-education duurt t/m 16 jaar.

Er wordt veel tijd besteed aan basisvakken als taal, rekenen en Engels, maar dat gaat niet ten koste van vakken als handvaardigheid, kunst, muziek en sport.

Handenarbeid Kunstwerk met zaadjes

Ieder kind ski’s mee naar school

Niet testen – geen inspectie Leerlingen onder 16 jaar doen in Finland geen gestandaardiseerde toetsen en examens. Leerlingen kunnen daardoor leren in een angstvrije omgeving waarin creativiteit en eigen initiatief worden aangemoedigd. Leraren ontwikkelen zelf opdrachten/proefwerkjes voor de leerlingen. Ze geven geen cijfers, maar beschrijvende feedback. Er wordt pas wat getoetst als de leerkracht daar de meerwaarde van ziet, bv ivm verdere ondersteuning of niveaupeiling. Wel is er aan het eind (en voor sommige scholen ook tussendoor) en verplicht eindtoets. (grade 3-6-9)

Student welfare system Bij ernstige problemen is er binnen 1 dag hulp en anders binnen 7 dagen. Psycholoog en jeugdverpleegkundige zijn in school aanwezig. Overleg ouders : We maken ons zorgen om uw kind. Help ons met onze problemen. Wat kunnen we doen?

Lesgeven beperken Finse docenten geven per dag maar drie of vier lessen van 45 minuten. Het idee daarachter is dat leraren tijd en energie moeten hebben om op eigen initiatief op een creatieve wijze lessen te ontwikkelen die inhoudelijk een hoog niveau kennen en goed aansluiten op het leren van de leerlingen.

Meer pauzes Finse leerlingen hebben meer vakantie en langere pauzes (75 minuten per dag) dan leerlingen in de meeste andere landen. Het paradoxale is dat “minder” hier blijkbaar “meer” is omdat de prestaties hoger liggen.

Na de eerste les om 9.15 u buiten spelen.

Korte klassikale instructie over één onderwerp.

Vanaf klas 1 cijferend rekenen

Leren lezen met de letters van het alfabet.

I In het curriculum wordt aangegeven welke stof op welk moment beheerst moet worden. In Nederland zijn dit de kerndoelen. Aan de kerndoelen zijn leerlijnen verbonden. Finse leerkrachten zijn zeer goed op de hoogte van alle leerlijnen. Hierdoor is er maar een beperkte overdracht nodig over de leerstof. Wel is er overdracht over sociaal / emotionele aspecten. Iedere leerkracht mag zodoende zijn eigen methode kiezen.

Special need class

Geluidsmeter

Wat nemen we mee naar Halle? ….. ….

Onze groep

Wandeling

Langlaufen = moeilijk

Noorderlicht

Uitzicht vanaf hotelkamer

In ganzenpas naar een school.

Opgeruimd staat netjes.

Snowscootertocht

Bezoek aan Santa Claus

Sami-ceremonie

Rendier- sledetocht (je)

Dag Finland