Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Simultaan Tafelrondje
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Profielwerkstuk maken
De beste manier om woorden aan te pakken…
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Al doende leren training docenten
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Klinisch redeneren en evidence based practice
Stappenplan Samenvatten
Visie & Strategie.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Lezen: doe het goed voor
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Welkom ik maak me sterk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Woordjes leren.
Waar is de zevende dwerg?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Centraal Examen Nederlands
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Executieve functies Marije Ruben.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Module 6; didactisch handelen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Examentraining.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Centrale examens: taliger en contextrijker Het geleerde toepassen in nieuwe situaties Vereiste ‘transfer’ blijft uit

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Transfersterke leerlingen beschikken over veel oplossingsstrategieën - je voorkennis activeren - jezelf vragen stellen - aantekeningen maken (onderstrepen, schemaatje maken, etc.)) - informatie in je eigen woorden samenvatten - bepalen wat je onduidelijk vindt - relevante informatie selecteren Eigen palet aan oplossingsstrategieën werkt het beste (dus geen opgelegd stappenplan)

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Hoe dan? De hardop-denk methode Methode afkomstig uit onderzoek gericht op metacognitie (hoe denken leerlingen?) Ook geschikt als werkvorm (= manier van leren)

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Hardop-denk methode met 3 leerlingen leerling 1: de hardop-denker leerling 2: de strategie-observeerder leerling 3: de schrijver Hardop-denk methode met 2 leerlingen leerling 1: de hardop-denker leerling 2: de strategie-observeerder

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler

Centraal Examen (CE) Koken , tijdvak I -Hardop-denker: CE opgave -Strategie observeerder: Evt. strategie-formulier

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Centraal Examen Koken , tijdvak I -Hoe was het om de CE vraag al hardop-denkend te maken? -Welke strategieën heb je gezien?

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Wat levert het op? Leerling krijgt meer zicht op zijn eigen leerproces Hulpvraag aan de docent is gerichter Zelfvertrouwen neemt toe: leerling beschikt over meer oplossingsstrategieën NB: Niet alleen nuttig in CE jaar, juist ook eerder!

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Hoe is de hardop-denk methode inzetbaar? 1.Maak opgaven samen met je kind hardop-denkend - Voorkom een sprint naar de conclusie! - Zeg alles wat je denkt/ziet hardop (spreek twijfel uit) 2. Stel vragen gericht op de oplossingsstrategieën - Wat heb je allemaal al gedaan? - En wat zou je nog meer kunnen doen?

Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Oriënteren op taak Voorkennis activeren De taak verkennen / bevragen / becommentariëren / essentie benoemen De vraag herlezen Plannen Verder lezen ondanks onduidelijk punt (misschien wordt dat vanzelf duidelijk) Teruglezen of zoeken naar informatie in de taak (voordat einde opgave is bereikt) Jezelf vragen stellen / samenvatten wat je begrijpt Voornemen formuleren (‘dus ik ga...’) Moeilijke passage bewust opnieuw lezen Externe hulp(bron) raadplegen Uitvoeren Aantekening maken / onderstrepen / markeren Hardop lezen In eigen woorden herhalen / samenvatten Voorlopig antwoord formuleren (hypothese of redenering opzetten) Monitoren Je eigen begrip en onbegrip formuleren Benoemen of je specifieke informatie wel of niet kunt vinden Vreemde of moeilijke woorden benoemen Ontbreken van kennis bij jezelf vaststellen Antwoord herformuleren / bijschaven Op de tijd letten / strategische afweging maken Evalueren Je eigen strategie benoemen / bevragen (‘dus ik heb...toch?) Twijfel uitspreken / beredeneren Uitwerken Redenering opzetten / denkstappen zetten, dingen afleiden uit (inferring) Je antwoord afzetten tegen de theorie (‘klopt dit nu met...’ Antwoord teruglezen om te checken