Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Centrale examens: taliger en contextrijker Het geleerde toepassen in nieuwe situaties Vereiste ‘transfer’ blijft uit
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Transfersterke leerlingen beschikken over veel oplossingsstrategieën - je voorkennis activeren - jezelf vragen stellen - aantekeningen maken (onderstrepen, schemaatje maken, etc.)) - informatie in je eigen woorden samenvatten - bepalen wat je onduidelijk vindt - relevante informatie selecteren Eigen palet aan oplossingsstrategieën werkt het beste (dus geen opgelegd stappenplan)
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Hoe dan? De hardop-denk methode Methode afkomstig uit onderzoek gericht op metacognitie (hoe denken leerlingen?) Ook geschikt als werkvorm (= manier van leren)
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Hardop-denk methode met 3 leerlingen leerling 1: de hardop-denker leerling 2: de strategie-observeerder leerling 3: de schrijver Hardop-denk methode met 2 leerlingen leerling 1: de hardop-denker leerling 2: de strategie-observeerder
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler
Centraal Examen (CE) Koken , tijdvak I -Hardop-denker: CE opgave -Strategie observeerder: Evt. strategie-formulier
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Centraal Examen Koken , tijdvak I -Hoe was het om de CE vraag al hardop-denkend te maken? -Welke strategieën heb je gezien?
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Wat levert het op? Leerling krijgt meer zicht op zijn eigen leerproces Hulpvraag aan de docent is gerichter Zelfvertrouwen neemt toe: leerling beschikt over meer oplossingsstrategieën NB: Niet alleen nuttig in CE jaar, juist ook eerder!
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Hoe is de hardop-denk methode inzetbaar? 1.Maak opgaven samen met je kind hardop-denkend - Voorkom een sprint naar de conclusie! - Zeg alles wat je denkt/ziet hardop (spreek twijfel uit) 2. Stel vragen gericht op de oplossingsstrategieën - Wat heb je allemaal al gedaan? - En wat zou je nog meer kunnen doen?
Ouderatelier: de hardop-denk methode 26 januari, Anneke Videler Oriënteren op taak Voorkennis activeren De taak verkennen / bevragen / becommentariëren / essentie benoemen De vraag herlezen Plannen Verder lezen ondanks onduidelijk punt (misschien wordt dat vanzelf duidelijk) Teruglezen of zoeken naar informatie in de taak (voordat einde opgave is bereikt) Jezelf vragen stellen / samenvatten wat je begrijpt Voornemen formuleren (‘dus ik ga...’) Moeilijke passage bewust opnieuw lezen Externe hulp(bron) raadplegen Uitvoeren Aantekening maken / onderstrepen / markeren Hardop lezen In eigen woorden herhalen / samenvatten Voorlopig antwoord formuleren (hypothese of redenering opzetten) Monitoren Je eigen begrip en onbegrip formuleren Benoemen of je specifieke informatie wel of niet kunt vinden Vreemde of moeilijke woorden benoemen Ontbreken van kennis bij jezelf vaststellen Antwoord herformuleren / bijschaven Op de tijd letten / strategische afweging maken Evalueren Je eigen strategie benoemen / bevragen (‘dus ik heb...toch?) Twijfel uitspreken / beredeneren Uitwerken Redenering opzetten / denkstappen zetten, dingen afleiden uit (inferring) Je antwoord afzetten tegen de theorie (‘klopt dit nu met...’ Antwoord teruglezen om te checken